Citat:
Ursprungligen postat av
WakeUpWakeUp
Opinionen har vänt en hel del dock. Jag har stort förtroende för läkare och så men är extremt emot vaccintvång, tänker att många läkare också är emot det då de vet att covid ger naturlig immunitet också, som anses tom bättre än vaccinen som skydd mot covid och varar längre.
Som jag ser det beror det nu på hur situationen på IVA ser ut framöver. Om den riskerar att översvämmas av svårt sjuka kan det vara en samhällelig plikt (fast jag inte är för ett tvång) att ta tredje dosen även för de som inte tillhör riskgrupp, för att bromsa smittan.
Finns fler anledningar att vaccinera sig även för sin egen skull (döden är inte enda trista med covid).
Men om omikron och den nya delta+omikronvarianten visar sig mildare, det tyder mycket på, och nästan inga vaccinerade dör av omikron och IVA inte svämmar över, då kommer jag inte ta tredje dosen heller. Så där har jag is i magen, tänker att ok jag kan ta en omgång covid igen, när jag nu ändå haft det och är dubbelvaccinerad sedan dess kan jag väl ta risken med en omikron så får jag naturlig immunitet mot den. Och håller tummarna för att det är första steget på väg mot att covid blir en sån sak som riskgrupper vaccinerar sig mot årligen, ungefär som säsongsinfluensan, men man inte behöver vaccinera sig mot så länge man inte tillhör riskgrupp.