2022-01-09, 16:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Att man helt har tappat kontrollen
över smittspridningen av covid-19

Skönt att resten av världen har full kontroll
Citera
2022-01-09, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Hur tänkte du nu..?
Citera
2022-01-09, 16:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Frågan är ju om omikron kanske snarare är att betrakta som en förkylning, med kort immunitet och milda förlopp. Det innebär i så fall att vi kommer att kunna bli återinfekterade i all oändlighet, men oftast inte särskilt sjuka.

Ja kanske, ungefär som de redan existerande 4 olika coronavirus som ger förkylning.
Klart intressant teori.
Citera
2022-01-09, 16:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Denna länkades tidigare i tråden. Har nu sett den och kan verkligen rekommendera att kolla på det.

Intressant då den ger en tidslinje över arbetet med att fastställa virusets ursprung från ett vetenskapligt perspektiv. Inget svar på den stora frågan förstås men man förstår bättre nu.

Även tankar på hur forskning kring virus måste hanteras.

CHIP Landmark Ideas: Searching for the Origin of Covid-19 - Alina Chan, PhD

https://www.youtube.com/watch?v=cpkcMRJhQCQ&t=692s
Citera
2022-01-09, 16:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
I UK har man haft vågen i snart en månad, men kurvan för iva är platt som en pannkaka.
Självklart kan saker förändras, men jag tror inte belastningen på IvA kommer bli så hög.
Däremot på vanlig avdelning, där torr jag det blir besvärligt en månad till..

Ja, definitivt. Just nu vårdas ca 1000 Covid-19 fall utom IVA. Det kan tänkas öka till 2000. Men det är ändå lägre än de 3000, när det var som mest.
Citera
2022-01-09, 16:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Fundering.
Har andra länder också gjort massa scenarier?

De vi har (FHM) verkar framtagna med bakgrund till att vaccinet ska fungera och utan vetskap om hur Omicron smittar. Vi har en helt annan situation nu.
Citera
2022-01-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Frågan är ju om omikron kanske snarare är att betrakta som en förkylning, med kort immunitet och milda förlopp. Det innebär i så fall att vi kommer att kunna bli återinfekterade i all oändlighet, men oftast inte särskilt sjuka.

Kampen mot covid-19 är över, tack labb som selektivt muterat fram omikron.
Vi behöver ta oss igenom sista fasen nu i några veckor.
Sen börjar kampen om att återställa medborgerliga rättigheter som vi givit bort till politikerna.
Senast redigerad av taenok 2022-01-09 kl. 16:57.
Citera
2022-01-09, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja kanske, ungefär som de redan existerande 4 olika coronavirus som ger förkylning.
Klart intressant teori.

Det var lite så jag tänkte, att det blir mer som de övriga redan cirkulerande coronavirusen. Vi får fortsätta bevaka, kanske kommer mer data som skulle kunna indikera på en sådan utveckling.
Citera
2022-01-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Samhället drar igång för fullt efter all julledighet sedan kommer Februari som är virusmånaden, fråga är om man inte ska köra en mjuk lockdown. Risken finns att inte en sängjävel kommer vara tom annars.

Vi har 16% ledig kapacitet på IVA och frågan till sjukhusbyråkraterna på Socialstyrelsen och FHM är hur mycket kapacitet återstår i slutenvården.
Citera
2022-01-09, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Kampen mot covid-19 är över, tack labb som selektivt muterat fram omikron.
Vi behöver ta oss igenom sista fasan nu i några veckor.
Sen börjar kampen om att återställa medborgerliga rättigheter som vi givit bort till politikerna.

Misstänker att det blir en tuff kamp. Jag tror vi får slåss för att slippa allehanda inskränkningar som pandemin fått med sig. (verbalt inte fysiskt hoppas jag)
Citera
2022-01-09, 16:55
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Får jag däremot leka hobbypsykolog så har nog ett vaccin-mandat snarare en motsatt effekt hos de grupper som ändå inte väljer att vaccinera sig. Ett vaccineringstvång stärker bilden av att det ligger en foliehatts-teori, med utgång i att styra folk, bakom vaccineringarna.

Fransmän är mer misstänksamma mot myndigheter överlag. Dom har gjort revolution flera gånger.
Får jag leka hobbypsykolog är det få länder i världen där ett vaccinationstvång skulle funka så tvärtom som i Frankrike. Precis som du tror jag foliehattsteorierna bara skulle öka och kanske gatstenarna flyga.
Här i Sverige där det är frivilligt tror foliehattarna också att det är Maktens Hjärntvätt men överlag har folk större förtroende för läkare, sjukvårdspersonal osv än i Frankrike.
Citera
2022-01-09, 16:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Läget tycks vara utom kontroll..

https://twitter.com/bills_n_thrills/status/1480179019077275649

I scenario 3 så räknade ju FHM med en vaccin effektivitet mot smitta på bara 40 procent! Det som skiljer scenarierna åt är just vaccineffekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in