2022-01-09, 09:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Om det går att bevisa eller inte är domstolen ansvarig att ta ställning till.
HD är väldigt tydligt när det gäller oskuldpresumtion i Sverige.
I ett mål kommenterar HD på det viset;
” Artikel 6.2 i Europakonventionen innebär inte bara att den tilltalade ska anses som oskyldig under rättegången, dvs. till dess rätten har avgjort ansvars- frågan. I artikeln ligger också att den tilltalade ska betraktas som oskyldig efter en friande dom. Om den tilltalade har frikänts, måste rätten alltså utgå från att han är oskyldig när den tar ställning till de andra frågor som aktualiseras i målet, t.ex. et””

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2012/o-624-11.pdf

Tydligare än så kan knappast frågan om en person är oskyldig efter en friad dom bli.
Svart på vitt från högsta domstolen.
Frågan kvarstår: Varför tror du att C erkänt?
Citera
2022-01-09, 10:09
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Det är nästan två veckor sedan jag förutspådde ditt beteende som du redan nu aviserar, trots att FUPen inte ens är släppt än.

Jämförelsen med Trump är slående. "I will win this election, otherwise the election is rigged".

Förutsägbar och tröttsam som vanligt.

Vad ska du säga OM det skulle visa sig att C i förhör beskriver exakt hur han gått till väga för att döda och gömma henne? Är det PTSD då också? Dålig tolk? Ledande frågor av förhörsledaren? Eller går konspirationsteorierna så djupt då att det är en cover up/set up och hela FUPen är förfalskad?

If it walks like a duck, and quacks like a duck, it's probably a duck.

Tack, jag är helt säker på att minst 2 konton här kommer skriva att C är oskyldigt dömd om C blir fälld för mord.

Det är lönlöst att ens diskutera skuldfrågan med dessa 2 idiotkonton.
Citera
2022-01-09, 10:15
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack men nu vet väl inte vi ens om kvinnan i det aktuella fallet blev mördad?

Jag anser trots allt att det mesta i nuläget talar för teorin om en sorglig olycka i anslutning till gräl om vårdnaden för om vi adderar Barbys uppgifter i tråden om att C ska ha berättat och visat upp en bild där han blev slagen så borde det väl vara möjligt att utforma ett teoretiskt händelseförlopp där båda parter kanske bankande på varandra sista gången de träffades?

Bråk om barn och vårdnaden i samband med skilsmässor kan nog fresta på de människors sinnen, det finns ju tydligen uppgifter i tråden att maken hotade med soc. samtidigt som hustrun ansökte om ensam vårdnad? Kan inte allt detta ha varit grogrunden för ett sista uppslitande gräl och bråk?

Kan inte du förklara varför det är så omöjligt enligt ditt sätt att se på saken att både maken och hustrun i det aktuella fallet kan ha slagit varandra?

Ja du har säkert helt rätt Lawnmoverman, det är ju jättevanligt att föräldrar mördar varandra i vårdnadstvister..😖
Senast redigerad av Gold94 2022-01-09 kl. 10:17.
Citera
2022-01-09, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Om det går att bevisa eller inte är domstolen ansvarig att ta ställning till.
HD är väldigt tydligt när det gäller oskuldpresumtion i Sverige.
I ett mål kommenterar HD på det viset;
” Artikel 6.2 i Europakonventionen innebär inte bara att den tilltalade ska anses som oskyldig under rättegången, dvs. till dess rätten har avgjort ansvars- frågan. I artikeln ligger också att den tilltalade ska betraktas som oskyldig efter en friande dom. Om den tilltalade har frikänts, måste rätten alltså utgå från att han är oskyldig när den tar ställning till de andra frågor som aktualiseras i målet, t.ex. et””

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2012/o-624-11.pdf

Tydligare än så kan knappast frågan om en person är oskyldig efter en friad dom bli.
Svart på vitt från högsta domstolen.
Jag förstår mycket väl det du skriver. Men: Om min far dödat min mor, men det inte går att bevisa att min far är skyldig, så frias han och är judiskt frikänd i domstol. Men eftersom han faktiskt HAR dödat min mor så är han ändå en mördare, Mor är fortf död och det är fortf min far som dödat henne fast han inte blev dömd..
Citera
2022-01-09, 13:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Frågan kvarstår: Varför tror du att C erkänt?

Men vad exakt har C har erkänt?
Citera
2022-01-09, 13:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Ja du har säkert helt rätt Lawnmoverman, det är ju jättevanligt att föräldrar mördar varandra i vårdnadstvister..😖

Tack men nu pratar vi om ett möjligt sista bråk och gräl om vårdnaden i det aktuella fallet, det är där teorin om en tragisk olyckshändelse kommer in i bilden.

Du verkar tyvärr vara fastlåst i tanken på ett mord när det istället troligtvis kanske handlar om en olycka? En alternativ hypotes kan vara vållande till annans död?

Kan inte du förklara varför du anser att teorin om en sorglig olycka är osannolik? Vad exakt talar emot detta?
Citera
2022-01-09, 14:23
Medlem
Citat:

Advokaten säger att han erkänt ha orsakat hennes död. Brottsrubriceringen vållande till annans död är väl passande?

Han kör väl klassikern, att han har utövat våld men uppsåtet var inte att döda. Du tar det ett steg längre genom din olycksteori. Varför han själv inte kör på ditt spår är förmodligen för att han inser att det är så urbota dumt och osannolikt att ingen i rätten hade köpt det
Citera
2022-01-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Jag med flera förstår vad du säger om att vara oskyldig i lagens mening. Men nog förstår väl du också att att ett brott inte blir ogjort bara för att det inte går att bevisa? Om jag stjäl pengar av någon men ingen märker att det var jag som gjorde det så är jag ju ändå skyldig till att ha tagit pengarna, oavsett om jag döms för det i domstol eller ej, eller hur? Eller anser du att det aldrig har hänt och jag är oskyldig bara för att det inte går att bevisa att det var jag som tog pengarna?
Man kan inte bara tycka att någon är skyldig till ett brott utav magkänslan.
Det måste bevisas. Går det inte att bevisa då är den misstänkte oskyldig.
Om det inte går att döma rätt person till brottet då ska det inte betyda att den misstänkte som friades är skyldig ändå.
Det finns ingen logik i det.
Citera
2022-01-09, 14:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En del kämpar hårt för komma på alternativa händelseförlopp för att oskyldigförklara C.

Men han är väl oskyldig tills motsatsen är bevisad i domstol? Du kan ju inte avkunna en dom i tråden innan C fått en rättvis prövning på riktigt? Du verkar av någon anledning anstränga dig att förklara honom skyldig till så mycket som möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Därför frågade jag Lars hur vanligt han tror det är med falska morderkännande i nära relationer..

Men har C verkligen erkänt mord? Stod inte det något tidigare om att han erkänt att han på nåt sätt orsakat kvinnans död?

I teorin kan han dessutom ta tillbaka sitt "erkännande", det förekommer faktiskt i andra fall.
Citera
2022-01-09, 15:02
Medlem
Citat:
Men han är väl oskyldig tills motsatsen är bevisad i domstol? Du kan ju inte avkunna en dom i tråden innan C fått en rättvis prövning på riktigt? Du verkar av någon anledning anstränga dig att förklara honom skyldig till så mycket som möjligt?

Men har C verkligen erkänt mord? Stod inte det något tidigare om att han erkänt att han på nåt sätt orsakat kvinnans död?

I teorin kan han dessutom ta tillbaka sitt "erkännande", det förekommer faktiskt i andra fall.

Correctomundo. Jag skriver vad jag tror och motiverar varför, precis som dom flesta andra. Självklart vill jag att han ska få en rättvis prövning!

I teorin kan allt och inget ha hänt, vilket du påvisar hela tiden.
Citera
2022-01-09, 16:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
En sådan korkad fråga! Exakt hur C formulerat sig på polska borde du begripa att någon annan än de som hört det inte kan veta.
Citera
2022-01-09, 16:23
Medlem
Citat:

Den misstänkte har nekat till mordanklagelsen men erkänner till att ha dödat Beata, något som han står fast vid.

– Vi har ingen förändrad inställning. Det finns inte mer att säga för närvarande, säger Carl Hofvendahl, makens försvarsadvokat.

Erkänner till att ha dödat Beata!
Inga tvivel om att det skulle vara en olyckshändelse.
Källa: Carl Hofvendahl, Försvarsadvokat
https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/aklagaren-pusselbitarna-kring-mordet-pa-beata-32/
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2022-01-09 kl. 16:26. Anledning: Tillägg länk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in