2022-01-09, 09:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Människans framgång evolutionärt har bestått av en blandning av risktagande OCH riskmedvetande, båda behövs.

Så är det. Dock, för att få ett bra utfall är en god konsevensanalysförmåga absolut fundamental.

För att fostra en god konsekvensanalysförmåga är att utsättas för konsekvenser av sitt handlande. Ju mer det svider, desto snabbare inlärning. Man kan till och med hävda att få på näsan ibland som en konsekvens av sitt handlande ÄR en bra katalysator att lära sig anständighet.

Jag tror att Svenska kvinnor skulle må bra av en obligatorisk militärtjänstgöring typ som i Israel. Riktig militärtjänstgöring, inte nåt svensk genusdagis.

Vad jag vill säga är att Svenska kvinnor har genomusel förmåga till konsekvensanalys och saknar ofta en grundläggande anständighet som resultat av detta.
Citera
2022-01-09, 11:50
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Så är det. Dock, för att få ett bra utfall är en god konsevensanalysförmåga absolut fundamental.

För att fostra en god konsekvensanalysförmåga är att utsättas för konsekvenser av sitt handlande. Ju mer det svider, desto snabbare inlärning. Man kan till och med hävda att få på näsan ibland som en konsekvens av sitt handlande ÄR en bra katalysator att lära sig anständighet.

Jag tror att Svenska kvinnor skulle må bra av en obligatorisk militärtjänstgöring typ som i Israel. Riktig militärtjänstgöring, inte nåt svensk genusdagis.

Vad jag vill säga är att Svenska kvinnor har genomusel förmåga till konsekvensanalys och saknar ofta en grundläggande anständighet som resultat av detta.
Ja vi alla är medvetna om dina känslor av harm gentemot svenska kvinnor.

Att män i allmänhet skulle besitta en mer utvecklad konsekvensanalys är ju ett skämt 😄
Citera
2022-01-09, 12:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Rubrikens citat, eller varianter av densamma, används ofta i hånfulla sammanhang för att beskriva män som hyser en ynklig rädsla inför kvinnor med högt självförtroende och välbetalda jobb o.s.v..

Det jag vill diskutera/fråga er är om denna rädsla dock är högst rationell?
Vad jag menar är inte att de ytliga aspekterna är rationella och att män ska vara rädda för kvinnor bara för att de är starka.
Vad jag däremot iakttagit är att kvinnor, till skillnad från män, i regel inte verkar vara benägna att kunna älska en man som är svagare än henne.
^ detta är en aspekt som man ofta glömmer bort när det diskuteras att män bör "flytta på sig och dela med sig av sin makt"; det handlar inte bara om minskad materiell och ekonomisk makt, utan att maktlösheten också leder till ett minskat existentiellt värde.

Nu spekulerar jag bara, men jag tror att exempelvis en framgångsrik börsmäklare, medvetet eller undermedvetet, inser att hans höga värde som man är intimt förknippad med hans höga materiella och ekonomiska värdetillgångar.

Bör män sluta vara passivt aggressiva i sin "rädsla för starka kvinnor" och istället vara öppna med att de fruktar den brist på kärlek från kvinnor som ökar i sannolikhet desto svagare männen är rent materiellt och ekonomiskt?

Jag har ingen anledning att tro att män är rädda för "starka kvinnor". Men, man behöver definiera vad som konstituerar en "stark kvinna". Att enbart vara högljudd, bråkig och svår att ha att göra med gör ingen stark. Sedan får man skilja på yrkesliv och hemmaliv. På sin arbetsplats för man, till en viss gräns, stå ut med människor av allehanda slag.

I hemmalivet är det annorlunda. Vem vill slita på sitt arbete, stå ut med allehanda människor, "starka kvinnor" med mera och sedan komma hem till ett huskors. Vilken livskvalitet skulle komma ut ur det?

Om "starka kvinnor" har problem att finna en partner, så får man nog rannsaka sig och fundera på vad det är man för med sig in i ett förhållande. Vad har man att tillföra som gör livet bättre för någon annan? Det gäller så klart både män och kvinnor, men män har ofta redan med sig den insikten.
Citera
2022-01-09, 13:33
Medlem
Emolls avatar
Citat:

Att män i allmänhet skulle besitta en mer utvecklad konsekvensanalys är ju ett skämt 😄
Tack kvinna, ditt levande lilla bevis.

Du vet inte. Du känslosåsar. Forskningen vet däremot: https://www.newser.com/story/267184/women-have-more-empathy-men-are-more-analytical-study.html
Citat:
Men, on average, got a score of 9.87 out of 20 for empathy, while their female counterparts scored 10.79; for analytical thinking, men achieved a score of 6.73, women 5.45. What plays a part in determining individual differences in empathy, per Varun Warrier, one of the study's co-authors: our genes, our environment, and what hormones we're exposed to in the womb.
Gjord av forskare på ansedda Cambridge dessutom.

Så mycket av "ett skämt" var ju det. Nu kan du fortsätta låta dina känslor bli kränkta av fakta i din lilla grotta.
Senast redigerad av Emoll 2022-01-09 kl. 13:36.
Citera
2022-01-09, 13:45
Avslutad
Citat:

Bara det faktum att det i de allra flesta samhällen är mer socialt accepterat att ge en man en snyting som går över gränsen jämfört kvinnor gör att män har en bättre förmåga till konsekvensalanys.

..du kan också i ovan byta ut ordet "kvinnor" mot "barn" och uttalandets värde består. Det borde säga en hel del.
Citera
2022-01-09, 14:10
Medlem
dentages avatar
Har inte läst alla 20 sidor med inlägg men är det ingen som börjat med att försöka definiera vad som utmärker en stark kvinna. För jag tror inte kvinnor och män ser starka kvinnor på samma sätt. Vad är styrka? Är det att ha en dominant personlighet?
Är det att vara fysiskt stark?
Eller en styrka att alltid komma igen vid personliga motgångar i livet?
Styrka kan vara så många olika saker. Och ses styrka som någonting negativt av män när det gäller kvinnor?
För mig personligen är styrka att ha modet att stå för saker och värderingar även om omgivningen fördömer en. Styrka är att orka komma igen trots upprepade försök av andra att trycka ner en psykiskt och fysiskt. Styrka är att erkänna sina fel och brister, även att kunna ta till sig kritik.
Citera
2022-01-09, 14:12
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Ni förstår inte ens vad iq är tydligen. Jag återgår till, kanske dax att studera.

Ja varsågod. Finns mängder av böcker i ämnet.
Citera
2022-01-09, 14:29
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Tack kvinna, ditt levande lilla bevis.

Du vet inte. Du känslosåsar. Forskningen vet däremot: https://www.newser.com/story/267184/women-have-more-empathy-men-are-more-analytical-study.html

Gjord av forskare på ansedda Cambridge dessutom.

Så mycket av "ett skämt" var ju det. Nu kan du fortsätta låta dina känslor bli kränkta av fakta i din lilla grotta.
Det är en sak att tänka analytiskt, en annan sak hur man agerar. Snarare kan känslor leda till att kvinnor tar mer hänsyn till sin omgivning. Vilket i högsta grad inverkar på ansvarstagande. Detta eviga förakt gentemot empati och känslor är symtomatiskt för sådana män som dig.
Citera
2022-01-09, 14:30
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Bara det faktum att det i de allra flesta samhällen är mer socialt accepterat att ge en man en snyting som går över gränsen jämfört kvinnor gör att män har en bättre förmåga till konsekvensalanys.

..du kan också i ovan byta ut ordet "kvinnor" mot "barn" och uttalandets värde består. Det borde säga en hel del.
Mm och att slåss är ju verkligen analytiskt och inte känslostyrt 😄
Citera
2022-01-09, 14:47
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Det är en sak att tänka analytiskt, en annan sak hur man agerar. Snarare kan känslor leda till att kvinnor tar mer hänsyn till sin omgivning. Vilket i högsta grad inverkar på ansvarstagande. Detta eviga förakt gentemot empati och känslor är symtomatiskt för sådana män som dig.
Att tänka analytiskt gör att man även agerar analytiskt. Smartskaft. Vad som är synonymt med alla er tokfeminister är att även om ni har fakta presenterad för er mitt framför ögonen, så fortsätter ni tyckonomer hitta på alternativa teorier. Makalöst.

Nej, det har inget med ansvarstagande att göra. Ansvarstagande= ta rätt beslut.

Nu blev du kränkt ist.
Det är ju snarare du som ser ner på empati och känslor då du hellre låtsas ha manliga egenskaper.

Citat:
Mm och att slåss är ju verkligen analytiskt och inte känslostyrt 😄

Hade kvinnor varit skapade till att slåss och varit mer rustade till det hade de slagits betydligt mer än män. Trots allt, kvinnor är mer känslostyrda än män. Du har redan fått forskningen på detta.
Citera
2022-01-09, 15:05
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Att tänka analytiskt gör att man även agerar analytiskt. Smartskaft. Vad som är synonymt med alla er tokfeminister är att även om ni har fakta presenterad för er mitt framför ögonen, så fortsätter ni tyckonomer hitta på alternativa teorier. Makalöst.

Nej, det har inget med ansvarstagande att göra. Ansvarstagande= ta rätt beslut.

Nu blev du kränkt ist.
Det är ju snarare du som ser ner på empati och känslor då du hellre låtsas ha manliga egenskaper.

Hade kvinnor varit skapade till att slåss och varit mer rustade till det hade de slagits betydligt mer än män. Trots allt, kvinnor är mer känslostyrda än män. Du har redan fått forskningen på detta.

Så behöver det inte alls vara. Människor är sällan så svart eller vita i sitt agerande. Och det är en villfarelse att män också inte styrs av känslor, det kanske man själv är övertygad om att man inte gör men tittar man närmre på det så är det ofta en blandning.

att empatisera med andra är i allra högsta grad en vägledning i att ta rätt beslut. Hade inte människan varit begåvad med en empatisk förmåga hade vi inte kommit så långt som art.

Inte ett dugg kränkt. men det är sällan särskilt kul att få spegeln vänd mot sig själv, eller hur? Jag låtsas ingenting, men jag vet bättre än att förenkla tillvaron så pass mycket som du verkar göra gällande.
Citera
2022-01-09, 15:47
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Så behöver det inte alls vara. Människor är sällan så svart eller vita i sitt agerande. Och det är en villfarelse att män också inte styrs av känslor, det kanske man själv är övertygad om att man inte gör men tittar man närmre på det så är det ofta en blandning.

att empatisera med andra är i allra högsta grad en vägledning i att ta rätt beslut. Hade inte människan varit begåvad med en empatisk förmåga hade vi inte kommit så långt som art.

Inte ett dugg kränkt. men det är sällan särskilt kul att få spegeln vänd mot sig själv, eller hur? Jag låtsas ingenting, men jag vet bättre än att förenkla tillvaron så pass mycket som du verkar göra gällande.
Män styrs I högre grad av logik. Kvinnor genom empati.

Utveckla hur ens empatiska förmåga triumfar ens rationella förmåga i att ta rätt beslut? För det finns liksom ingen logik i detta överhuvudtaget. Det resulterar snarare i att man tar beslut baserade på empati för något/något. Inte vad som faktiskt är bäst i det fallet.

Tex: Säg att en hund är väldigt sjuk, vi står i valet o kvalet vad vi ska göra.

Personen, oftast kvinnan, vill inte göra sig av med hunden, då den tycker för mycket om den. Det är ett emotionellt beslut.

Mannen, å andra sidan, tycker att för hundens bästa, är det bäst om man gör sig av med den. För att minska lidandet. Det är ett analytiskt/rationellt beslut.

Ofta ser det ut just såhär, I många förhållanden.

Sluta göm dig i förnekelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in