2022-01-09, 13:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Jo. Men jag menar symptomen man angav för covid i tidigare varianter blev till slut lika bred som för vilken sjukdom som helst. Jag känner t ex ingen som hade covid (konstaterad) som hade torrhosta, alla hade slemhosta. Alla hade snuva, trots att det skulle vara ovanligt. Samma var det för mig, kände mig som vanligt sjuk. Det är inte omöjligt att även omicron ger symptom man just nu anser inte är lika vanliga för varianten. Klart det krävs ett test för att veta med säkerhet dock.
Hosta var ett av de vanligare symptomen i början av pandemin. Därför fick folk nästan panik när någon i omgivningen hostade. Men symptomen har förändrats och speciellt med Omicron som även verkar vara mildare.
Citera
2022-01-09, 13:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu blir någon som hoppats på en elakare variant besviken haha

Ja, har också läst att kontaminering kan vara en trolig orsak. Så de kablar alltså ut denna "nyhet" utan att sekvensera viruset i nya prover?
Deltakron får vi nog avvakta lite till för att få reda på om det är en felsekvensering eller om den verkligen finns. Jag har för mig att det talats om det finns möjlighet att en sådan variant utvecklas när både Delta och Omikron var i omlopp samtidigt, men vi får väl som sagt se.
Citera
2022-01-09, 14:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hosta var ett av de vanligare symptomen i början av pandemin. Därför fick folk nästan panik när någon i omgivningen hostade. Men symptomen har förändrats och speciellt med Omicron som även verkar vara mildare.
Fortfarande hoppar de flesta bort några meter när man fejkar en hostattack!
Lite märkligt att man inte klarar av att hålla avstånd, men samtidigt är rädd för att bli smittad.
Citera
2022-01-09, 14:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja vården har alltså utvecklats även i Sverige. Jag har för mig att man sade i början att de äldre inte hade någon nytta av syrgas ens?
Njae, problemet var väl något i stil med att det inte fanns formella och praktiska möjligheter att administrera syrgas på svenska äldreboenden och att någon/något rekommenderade att de äldre inte skulle till sjukhus.

I Danmark sändes sjuka äldre till sjukhus och fick syrgas och sedan fortsatte behandlingen med på äldreboendet när de skrevs ut från sjukhuset.
Citera
2022-01-09, 14:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
De hade haft ca. 37,000 covid-döda till ifall de hade kopierat Sveriges strategi rakt av.
De har en yngre befolkning och ett annat klimat, det hade kunnat göra deras siffror bättre. A andra sidan är prostitution lagligt där, vilket borde kunna göra spridningen värre då många män utnyttjar samma kvinna på ett icke smittsäkert sätt, och män som utnyttjar prostituerade sannolikt själva har ett promiskuöst leverne. Det går inte att jämföra med svenska förhållanden där nyttjandet av prostituerade är olaglig.
Citera
2022-01-09, 14:17
Medlem
dentages avatar
Jag börjar bli lätt snurrig att hålla reda på alla covid-19 varianter numera. Vilka är farliga och vilka är det inte?
Citera
2022-01-09, 14:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fortfarande hoppar de flesta bort några meter när man fejkar en hostattack!
Lite märkligt att man inte klarar av att hålla avstånd, men samtidigt är rädd för att bli smittad.
Ja det är konstigt men de tror de är säkra nu med vaccin.
Man ser det varje gång man är ute och handlar att folk struntar i distans och gärna trängs.

Kanske vore lämpligt att myndigheterna berättar att vaccinet de fått är designat för ursprungliga versionen från Wuhan och funkade bra till de första mutationerna men sämre för Delta och riktigt dåligt för Omicron. Men de vågar väl inte för det skulle bli folkstorm när man fortfarande tror på att man har fullgott skydd mot allt.

Intressant att se nu imorgon på jobbet hur många som är frånvarande för de har symptom. Förra veckan var fortfarande rätt många lediga men imorgon ska alla vara tillbaka., ja de som är friska.
Citera
2022-01-09, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De har en yngre befolkning och ett annat klimat, det hade kunnat göra deras siffror bättre. A andra sidan är prostitution lagligt där, vilket borde kunna göra spridningen värre då många män utnyttjar samma kvinna på ett icke smittsäkert sätt, och män som utnyttjar prostituerade sannolikt själva har ett promiskuöst leverne. Det går inte att jämföra med svenska förhållanden där nyttjandet av prostituerade är olaglig.

Och det bor t.ex betydligt fler i Sydney än i Stockholm, men man valde inte flockimmunitet genom smitta.
Citera
2022-01-09, 14:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det där är ju inte svart eller vitt utan handlar ju om grader . Eller har du nått vetenskapliga underlag . För normal fysiskt träning och fettsnål kost är ju stärkande. Banta bör vara bra om man har kraftig övervikt. Att svälta sig själv och träna extremt nedbrytande borde vara som du säger .. Jag resonerar dock utan källor ,.

Att gå ner i vikt ökar dina cortisol nivåer o stressar kroppen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2895000/

Cortisol nivåer association dödlighet COVID.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34190873/

Min hypotes är att det inte är positivt att öka sina cortisol nivåer i samband med COVID.

Sen kan du lätt få brist av näringsämnen som immunförsvaret behöver om man inte planerar sin kost väl vid snabb viktminskning.

Men har inte sett nån studie specifikt om bantning o COVID.
Citera
2022-01-09, 14:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Deltakron får vi nog avvakta lite till för att få reda på om det är en felsekvensering eller om den verkligen finns. Jag har för mig att det talats om det finns möjlighet att en sådan variant utvecklas när både Delta och Omikron var i omlopp samtidigt, men vi får väl som sagt se.

Minns det dök upp en variant i både Norge och i Danmark bland minkar med dom försvann i mediebruset.
Citera
2022-01-09, 14:28
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att gå ner i vikt ökar dina cortisol nivåer o stressar kroppen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2895000/

Cortisol nivåer association dödlighet COVID.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34190873/

Min hypotes är att det inte är positivt att öka sina cortisol nivåer i samband med COVID.

Sen kan du lätt få brist av näringsämnen som immunförsvaret behöver om man inte planerar sin kost väl vid snabb viktminskning.

Men har inte sett nån studie specifikt om bantning o COVID.

Ok tack . Sedan minskar mängden stresshormon/kortisol vid fysisk aktivitet ( träning ) så lurigt
Citera
2022-01-09, 14:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja hård träning är inte bra för immunfösvaret vilket vissa idrottsmän fått lära sig.

Adam Alsing hade tränat i många år. Dock körde han mer intensiv träning tiden före hans insjuknande.
Han hade senaste året gått ned i vikt med hjälp av Viktväktarnas program.
Finns inga uppgifter på att han var magopererad för då hade han heller inte behövt Viktväktarna.
Utan det var omläggning av kosten som var anledningen att han gick ner i vikt.

Att som någon här gör skriva skit om en fin människa som är avliden är enbart äckligt.

Har inte träffat Adam men verkade vara trevlig o sympatisk av det man sett.

ViktVäktarmat kan även vara dålig prefabricerad fryst mat så har han köpt sånt så kanske det har bidragit till förloppet.

"Adequate nutritional intake not only assists with recovery from trauma, surgery and disease, but also promotes wound healing and prevents infection. Nutritional deficiencies and dehydration are associated with delayed recovery, and increased length of hospitalisation and risk of mortality (Holmes 2003)."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in