Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
För att han då, vilket jag redan förklarat, och enligt dig själv, upphöjer sig själv när han i efterhand ordar om sina egna gudomliga gärningar som ingen annan än han själv upplevt och där ingen annan var vittne. I öknen eller inför Pilatus eller i Getsemane trädgård t.ex..
Säger han sedan att den som upphöjer sig gör fel så blir han en hycklare och det endast genom er som vill förvara att det inte är en fiktion, inte enligt mig. Observera detta och sluta med att påstå att jag ser hans karaktär på det viset. Jag accepterar, till skillnad från dig, att det är en fiktion och han ser snyggare ut på det sättet. Objektivt sett.
Så:
1. Om någon berättar vem han är i ord och handling upphöjer han sig själv.
2. Att berätta vem man är i ord och handling förbjöd Jesus.
Slutsatser: Han är en hycklare om han själv berättar vem han är i ord och handling.
De som hävdar att han berättade för folk vem han är i ord och handling anklagar därmed honom för att vara en hycklare.
Det enkla svaret här är: man kan inte upphöja sig till en nivå (vare sig verbalt eller på annat sätt) som man redan innehar. Jesus talar sanning om sig själv. Han är redan på den nivån där han säger att han är när han talar om sig själv. Alltså upphöjer han sig inte.
Skrumpelnubb ist ein Dummkopf.