2022-01-09, 11:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag tror att folk även idag skulle gå i döden för den tron. Det bevisar inte att det är sant.
Det borde bevisa för dig att jag är övertygad om att det är sant om jag går i döden hellre än avsäger mig tron, vilket var vad vi diskuterade nu när du anklagar författarna till Johannesevangeliet för att vara lögnare.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-09 kl. 11:09.
Citera
2022-01-09, 11:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag tror att folk även idag skulle gå i döden för den tron. Det bevisar inte att det är sant.
Är du ok med att jag börjar kalla dig Ljusets ängel?
Fast inom fetade citattecken förstås!
Citera
2022-01-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det blev fel där, du måste ha menat "... eftersom det är vad jag och mina gelikar säger att det är. Det är omöjligt att lita på då, vilket i mina och mina gelikars ögon är vackert".
Jag menar vad jag skrev. Det är ni som gör honom till en ful hycklare i avsikt att försvara att berättelsen inte är en fiktion.
Citera
2022-01-09, 11:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Är du ok med att jag börjar kalla dig Ljusets ängel?
Fast inom fetade citattecken förstås!
"Se, jag sänder ut er som får mitt ibland vargar. Var därför listiga som ormar och oskyldiga som duvor."

Vad ska man säga? Predikaren hade kan hända sagt "det finns inget nytt under solen"? Jesus hade kanske sagt "vad er fader har begär till vill ni göra"?
Kanske hade Paulus sagt "för alla har jag varit allt för att möjligen frälsa några"?
Citera
2022-01-09, 11:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det var inte vad vi diskuterade. Du påstår att de som gick i döden för sin tro (de första kristna) ljög om Jesus. Är det rimligt att gå i döden för någonting man själv ljugit ihop?
Citera
2022-01-09, 11:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag menar vad jag skrev. Det är ni som gör honom till en ful hycklare i avsikt att försvara att berättelsen inte är en fiktion.
Ok, så Jesus är en ful hycklare om berättelsen inte är en fiktion. Förklara hur du menar, "Ljusets ängel". Shoot!
Citera
2022-01-09, 11:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det var inte vad vi diskuterade. Du påstår att de som gick i döden för sin tro (de första kristna) ljög om Jesus. Är det rimligt att gå i döden för någonting man själv ljugit ihop?
Han bytte argumentation mitt i. Att han inte skäms.
Klandervärt & han borde göra en stoor pudel, storleksklassen hjullastare.
Citera
2022-01-09, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tror inte att det är sant det heller.
Citera
2022-01-09, 11:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det finns inget hyckleri i att berätta allt för sina lärjungar.
Citera
2022-01-09, 11:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag tror inte att det är sant det heller.
Du tror alltså att de icke troende, bland annat de som mördade kristna, ljuger.

Edit:
Det här påminner mig om en dokumentär av en jude jag såg en gång. Vederbörande "bevisade" att Jesus "aldrig funnits" genom att leta rätt på den grav Jesus lagts i och mycket riktigt bevisa att ingen Jesus låg där.
Som sagt, ingenting är nytt under solen, och vi upprepar alla våra fäders gärningar.
Så går det när Gud förblindar. Det blir alltid till Guds ära.

Klä på dig! Se det som en vänlig uppmaning!
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-09 kl. 11:24.
Citera
2022-01-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ok, så Jesus är en ful hycklare om berättelsen inte är en fiktion. Förklara hur du menar, "Ljusets ängel". Shoot!
För att han då, vilket jag redan förklarat, och enligt dig själv, upphöjer sig själv när han i efterhand ordar om sina egna gudomliga gärningar som ingen annan än han själv upplevt och där ingen annan var vittne. I öknen eller inför Pilatus eller i Getsemane trädgård t.ex..

Säger han sedan att den som upphöjer sig gör fel så blir han en hycklare och det endast genom er som vill förvara att det inte är en fiktion, inte enligt mig. Observera detta och sluta med att påstå att jag ser hans karaktär på det viset. Jag accepterar, till skillnad från dig, att det är en fiktion och han ser snyggare ut på det sättet. Objektivt sett.
Citera
2022-01-09, 11:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
För att han då, vilket jag redan förklarat, och enligt dig själv, upphöjer sig själv när han i efterhand ordar om sina egna gudomliga gärningar som ingen annan än han själv upplevt och där ingen annan var vittne. I öknen eller inför Pilatus eller i Getsemane trädgård t.ex..

Säger han sedan att den som upphöjer sig gör fel så blir han en hycklare och det endast genom er som vill förvara att det inte är en fiktion, inte enligt mig. Observera detta och sluta med att påstå att jag ser hans karaktär på det viset. Jag accepterar, till skillnad från dig, att det är en fiktion och han ser snyggare ut på det sättet. Objektivt sett.
Du kanske helt enkelt inte förstår vad det innebär att upphöja sig själv. De som undervisat dig genom livet kanske inte hade rätt. Det är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in