Citat:
Ursprungligen postat av
strv122b
Det är väl så att AK4 börjar nå slutet på sin livslängd. Är lite svårare eldhandgrepp än nya karbiner och lite svårare att skjuta.
Sen är inte en AK4 b lämplig i form av att den saknade benstöd, ställbar kolv och möjlighet att ha laserpek. Så en David är ganska mycket mer ”hottad” än bara siktet vilket är på en Picatinny. Sen har jag sett AK4 med både sikte09(?) och med förstoringssats+rödpunkt.
Ok, bra svar! Men jag som fortfarande är svårt traumatiserad av m45/B tycker det vore bra med en snabb billig uppgradering av Ak4A, dvs picatinny och så kanske en rödpunkt eller kikare, ev fällkolv för vissa personalkategorier om detta inneburit att vi kunnat utrusta stora delar av stridande personal.
Men kanske har vi råd med Ak4D för alla, jag vet inte vad den kostade per vapen att uppgradera.
Jag anmäler mig frivilligt till Folkstormen om de ger mig en Ak4A med picatinny, jag lovar att jag köper en kikare för egna pengar.
Finns det fortfarande omdifierade Ak4A sm inte är totalt utslitna? Jag hörde på 90-talet efter de enorma neddragningarna att det fanns massor av vapen i lager som aldrig använts. Men dessa kanske sänktes i havsdjupet på samma sätt som man gjorde med mängder med patron 39B. Jag gråter fortfarande över dett oerhörda slöseri.