Citat:
Jag kommer ihåg på 90-talet när PSG90 var guds gåva till mänskligheten. Fungerade för fältförbanden då. Såååååååå dålig är den väl inte.j
HV är inte heller så nöjda med PSG90. Då de måste bära på en AK4 istället för AK5. Det är kanske därför olika grupperingar har olika specialammunition.som även finns för 7.62.
Men som någon säger att vi bara strider på 25 m. Där du nämner även kniv. Så kanske det är dax att ta fram spjut och klubba igen. Eller så får alla pistol. Så varför fixerar sig folk på strid med för korta avstånd. Där 338NM numera finns i ksp. Som kan vara ganska avgörande även på lätt bepanstade fordon. Där man kan hålla hela grupper i schack med ett prickskytte gevär i 338.
Men klart om man har man en massa unnderstödsvspen. Så är inte handeld så vktigt. Men Sverige har väl inte så vi är nöjda med andelen understödsvapen. Då vi redan har för få strv Cv90 etc.
HV är inte heller så nöjda med PSG90. Då de måste bära på en AK4 istället för AK5. Det är kanske därför olika grupperingar har olika specialammunition.som även finns för 7.62.
Men som någon säger att vi bara strider på 25 m. Där du nämner även kniv. Så kanske det är dax att ta fram spjut och klubba igen. Eller så får alla pistol. Så varför fixerar sig folk på strid med för korta avstånd. Där 338NM numera finns i ksp. Som kan vara ganska avgörande även på lätt bepanstade fordon. Där man kan hålla hela grupper i schack med ett prickskytte gevär i 338.
Men klart om man har man en massa unnderstödsvspen. Så är inte handeld så vktigt. Men Sverige har väl inte så vi är nöjda med andelen understödsvapen. Då vi redan har för få strv Cv90 etc.
Sedan när jag gjorde lumpen fick vi lära oss att Ksp58 var guds gåva till kulspruteskyttarna och att den som täckande vapen kunde användas ut till 800 meter. Så patronen har uppenbarligen kapacitet. Och Ak4-skyttarna på 80-talet kunde träffa helfigur ut till i alla fall 400 meter.
Men sedan är det ju som så att genomsnittskytten i en fältmässig situation kanske inte är sådär järnstadig som krävs för att träffa på långa avstånd och utan förstorande riktmedel är det svårt att se någonting på dessa avstånd.
Ak4 och Ak5 i fullängd har definitivt potential att träffa på långa håll men jag undrar om gemene beväringsman klarar att träffa, speciellt när hjärtat bultar och man är rädd.