Citat:
Hur föredömligt är det att berätta om sina egna bedrifter som ingen annan än han ska ha sett med egna ögon? Det går inte ihop med det han på andra ställen säger. Men det är inte jag som säger att han hycklar så, det är du. För du vill komma undan att författarna bara har hittat på allting.Anledningen till att jag uppfattar att du upphöjer dig själv är att bedömningen av huruvida Jesus i Johannesevangeliet skryter eller ej sker på basis av din bedömning av uppsåt. Å ena sidan säger du att ingen kan känna Gud, å andra sidan anser du att Herren skryter när Han visar Guds vilja genom föredöme. Förutom det tycks du inte alls förstå hur evangeliet låter oss lära känna Gud heller, att Herren dog och uppstod för att leda oss till Gud också i anden (=på insidan). Hur ska du ha det? Jag menar; vad mer kan man öht önska?
Citat:
Att Jesus berättade för författaren eller hans källor om vad som utspelades i öknen mellan honom och Satan är något som du säger, inte jag, och det gör du för att slippa undan att det hela bara är en litterär konstruktion.
Dessutom berättade inte Jesus för alla om Hans seger mot satan i öknen. Du kanske borde läsa evangeliet med en strävan att förstå vad författaren pratar om? En av huvudpunkterna är att Jesus inte ville att alla skulle få höra av människor att Han var Messias, inte före korsfästelsen och uppståndelsen.
Citat:
Du utgår från att berättelsen är bokstavligt sann och sedan pusslar du utifrån det men konsekvensen blir att hans karaktär blir vanskapt.
Att Jesus besegrade satan är självklart om vi utgår ifrån att Han höll lagen. Berättelsen om frestelsen i öknen är ett vittnesbörd om att Herren var och är med oss i våra frestelser.
Bättre att bara låta det vara en skönlitterär fiktion med allseende författare eftersom det är vad det är. Det är vackrare så.