2022-01-09, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Anledningen till att jag uppfattar att du upphöjer dig själv är att bedömningen av huruvida Jesus i Johannesevangeliet skryter eller ej sker på basis av din bedömning av uppsåt. Å ena sidan säger du att ingen kan känna Gud, å andra sidan anser du att Herren skryter när Han visar Guds vilja genom föredöme. Förutom det tycks du inte alls förstå hur evangeliet låter oss lära känna Gud heller, att Herren dog och uppstod för att leda oss till Gud också i anden (=på insidan). Hur ska du ha det? Jag menar; vad mer kan man öht önska?
Hur föredömligt är det att berätta om sina egna bedrifter som ingen annan än han ska ha sett med egna ögon? Det går inte ihop med det han på andra ställen säger. Men det är inte jag som säger att han hycklar så, det är du. För du vill komma undan att författarna bara har hittat på allting.

Citat:
Dessutom berättade inte Jesus för alla om Hans seger mot satan i öknen. Du kanske borde läsa evangeliet med en strävan att förstå vad författaren pratar om? En av huvudpunkterna är att Jesus inte ville att alla skulle få höra av människor att Han var Messias, inte före korsfästelsen och uppståndelsen.
Att Jesus berättade för författaren eller hans källor om vad som utspelades i öknen mellan honom och Satan är något som du säger, inte jag, och det gör du för att slippa undan att det hela bara är en litterär konstruktion.

Citat:
Att Jesus besegrade satan är självklart om vi utgår ifrån att Han höll lagen. Berättelsen om frestelsen i öknen är ett vittnesbörd om att Herren var och är med oss i våra frestelser.
Du utgår från att berättelsen är bokstavligt sann och sedan pusslar du utifrån det men konsekvensen blir att hans karaktär blir vanskapt.

Bättre att bara låta det vara en skönlitterär fiktion med allseende författare eftersom det är vad det är. Det är vackrare så.
Citera
2022-01-09, 10:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag hatar inte Jesus från Nasaret mer än Frodo i Sagan om Ringen eller Stålmannen.
För att ha gjort så grunda "undersökningar" är du väldigt säker på att lärjungarna ljuger. Märkligt hur folk är beredda att dö för någonting de hittar på.
Citera
2022-01-09, 10:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Hur föredömligt är det att berätta om sina egna bedrifter som ingen annan än han ska ha sett med egna ögon? Det går inte ihop med det han på andra ställen säger. Men det är inte jag som säger att han hycklar så, det är du. För du vill komma undan att författarna bara har hittat på allting.

Att Jesus berättade för författaren eller hans källor om vad som utspelades i öknen mellan honom och Satan är något som du säger, inte jag, och det gör du för att slippa undan att det hela bara är en litterär konstruktion.

Du utgår från att berättelsen är bokstavligt sann och sedan pusslar du utifrån det men konsekvensen blir att hans karaktär blir vanskapt.

Bättre att bara låta det vara en skönlitterär fiktion med allseende författare eftersom det är vad det är. Det är vackrare så.
Det är väldigt föredömligt att säga sanningen.

Det vore oerhört konstigt om Jesus hade lärjungar Han inte berättade allt viktigt för.

Det fetade;
Jag tycker att vi ska undersöka saken grundligt istället för att ta våra egna idéer som utgångspunkt och sedan förkasta andras vittnesmål baserat på våra egna idéer.
Citera
2022-01-09, 10:31
Medlem
Citat:
För att ha gjort så grunda "undersökningar" är du väldigt säker på att lärjungarna ljuger. Märkligt hur folk är beredda att dö för någonting de hittar på.
Fast det argumentet förutsätter att berättelsen är sann. Återigen.
Citera
2022-01-09, 10:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Jaha. Så när det hettar till så går man på personen istället. Har jag sett det förr!
Du inkluderar väl där ditt flagranta personangrepp på Frälsaren efter ditt elakartade försök att misstänkliggöra evangeliet.
Citera
2022-01-09, 10:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
De tidiga utombibliska uppgifterna om Paulus och Petrus martyrskap, vilka är dina invändningar mot deras historicitet?
Citera
2022-01-09, 10:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du betvivlar att det vid den här tiden i och omkring Judea dök upp folk som dog för sin tro på Jesus?
Citera
2022-01-09, 10:54
Medlem
Citat:
Det är väldigt föredömligt att säga sanningen.

Det vore oerhört konstigt om Jesus hade lärjungar Han inte berättade allt viktigt för.
Om han inte dolde sin gudomlighet och sina gudomliga gärningar utan istället framhöll dem, så är det inte sant det de skriver om att han inte gjorde de anspråken och han var då inte ett föredöme i handling vad gäller hans egna ord om att inte upphöja sig.

Han säger då en sak och gör en annan. Sedan menar han att det är hycklare som gör så och det gör honom därför till en dubbel hycklare och det enligt er, inte enligt mig, för enligt mig är han bara en fiktiv karaktär i en fiktion.

Är Bibeln sann om visst så är den med automatik falsk om annat och det kan man inte komma ifrån.

Citat:
Det fetade;
Jag tycker att vi ska undersöka saken grundligt istället för att ta våra egna idéer som utgångspunkt och sedan förkasta andras vittnesmål baserat på våra egna idéer.
Man kan förkasta somligt i Bibeln som osanning på grundval av det som står där enbart, utan att blanda in sina egna idéer.
Citera
2022-01-09, 11:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Det blev fel där, du måste ha menat "... eftersom det är vad jag och mina gelikar säger att det är. Det är omöjligt att lita på då, vilket i mina och mina gelikars ögon är vackert".
Men alltså, den här jeppen gick ut med att han var så annorlunda mot oss andra sällar och så mänsklig och fin och bla bla bla, och så spyr han ur sig denna otrospropaganda som den värsta draken.
Och jeppens avatar ska få oss att i samband med honom tänka på Jesus(!)

2 Kor 11:13-15:
Sådana som de är falska apostlar, ohederliga arbetare, och uppträder som Kristi apostlar. Och det är inget att förvåna sig över. Satan själv gör sig lik en ljusets ängel. Därför är det inte underligt att också hans tjänare uppträder som tjänare åt rättfärdigheten. Men de kommer att få det slut som de förtjänar.
Senast redigerad av Calovius 2022-01-09 kl. 11:08.
Citera
2022-01-09, 11:03
Medlem
Citat:
Du betvivlar att det vid den här tiden i och omkring Judea dök upp folk som dog för sin tro på Jesus?
Jag tror att folk även idag skulle gå i döden för den tron. Det bevisar inte att det är sant.
Citera
2022-01-09, 11:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om han inte dolde sin gudomlighet och sina gudomliga gärningar utan istället framhöll dem, så är det inte sant det de skriver om att han inte gjorde de anspråken och han var då inte ett föredöme i handling vad gäller hans egna ord om att inte upphöja sig.

Han säger då en sak och gör en annan. Sedan menar han att det är hycklare som gör så och det gör honom därför till en dubbel hycklare och det enligt er, inte enligt mig, för enligt mig är han bara en fiktiv karaktär i en fiktion.

Är Bibeln sann om visst så är den med automatik falsk om annat och det kan man inte komma ifrån.

Man kan förkasta somligt i Bibeln som osanning på grundval av det som står där enbart, utan att blanda in sina egna idéer.
Det är Gud som har upphöjt Hans Messias. Frågan du borde ställa dig är snarare om Jesus är Messias, eftersom du säger dig tro att Messias ska komma.

Du har alltså inte studerat evangeliet. Jesus dolde de facto att Han är Messias till dess alla Guds ord om Honom var uppfyllda.

Du kan inte ta till dig Bibeln utan ser massor av motsättningar i den. Du har dock ingen rätt att tala för mig.
Citera
2022-01-09, 11:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag tror att folk även idag skulle gå i döden för den tron. Det bevisar inte att det är sant.
Nu byter du argumentation, mitt i. Fult grepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in