2022-01-09, 07:14
Medlem
cacas avatar
Folk som ändrar sitt namn lite grann på eget bevåg men ursprunget ligger givetvis kvar i alla register.

Jansson, nej jag heter Janzon.
Lundvall blir Lundwall.
Lindkvist stavas helt plötsligt Lindqwist.
Berg blir Bergh
Pärsson blir Person

Jörgen blir Jürgen
Anna-Karin blir Anna-Carin
Gustav skrivs som Gustaf
Karl stavas Carl
Citera
2022-01-09, 07:17
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Folk som ändrar sitt namn lite grann på eget bevåg men ursprunget ligger givetvis kvar i alla register.

Jansson, nej jag heter Janzon.
Lundvall blir Lundwall.
Lindkvist stavas helt plötsligt Lindqwist.
Berg blir Bergh
Pärsson blir Person

Jörgen blir Jürgen
Anna-Karin blir Anna-Carin
Gustav skrivs som Gustaf
Karl stavas Carl
Nej. Man ändrar namnen i registren.
Citera
2022-01-09, 07:21
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Nej. Man ändrar namnen i registren.
Kan garantera att det finns en majoritet som inte ändrar i något register utan på eget bevåg pimpar sitt namn lite.
Citera
2022-01-09, 07:45
Medlem
Solituds avatar
En gång i tiden kände jag en journalist som ville verka mer än alla andra. Han var medelklass, men ville gärna framstå som högre stående.

Den första sonen döptes till Carl.

Vilket givetvis blev till Kalle för alla andra, vilket pappan tyckte var mindre flådigt. Ungen hatade sitt namn och fick tokflipp när någon skrek "Carl!" åt honom.

I tonåren så anammade sonen sin farsas mindervärdeskomplex och narcissism. Nu vill han också framstå som bättre och högre stående.

På Facebook har han givetvis lagt till alla sina mellannamn och på profilbilden sitter han med kammat hår, vit skjorta och ett glas champagne i handen. Namnet är i stil med "Carl Fredrik Philip Albin Westermark".

Det är pinsamt att se hur viktigt det är för människor att framstå som rika. Men istället bara uppfattas som dryga, självupptagna och desperata.

När jag var ung så hade jag en kompis som framstod som otroligt rik. Jag tappade hakan första gången jag gick in i deras hus och såg att allt var gjort av guld.

Ja, tills min farsa berättade att de bara köpte inredning med guldfärg. Ett litet radhus med "diamant"-krona i taket, guldfärgad golvlampa, guldfärg på köksinredningen osv.

Ungarna hade enbart märkeskläder på sig och var rädda för att smutsa ner sig. Om man råkade fälla kompisen när vi spelade boll så började han gråta för att det kom lite smuts på byxorna.

Pappan kom alltid i kostym till skolan och mamman hade diamant-halsband, kostymklänningar, högklackat och tokmycket smink. Det spelade ingen roll om de varit hemma hela dagen, de kom ändå till skola och dagis som om de skulle på Nobelmiddag.

Det här utspelade sig alltså i en förort där majoriteten är arbetarklass eller invandrare. De hade inte för ett ögonblick bott där om de hade ens i närheten av så mycket pengar som de ville ge sken av.
Senast redigerad av Solitud 2022-01-09 kl. 07:52.
Citera
2022-01-09, 08:02
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Kan garantera att det finns en majoritet som inte ändrar i något register utan på eget bevåg pimpar sitt namn lite.
Ja, man stöter alltid på det när man hanterar namnlistor som hämtats från folkbokföringen. Åtminstone två-tre av femtio vill sedan ha sitt efternamn stavat annorlunda än i folkbokföringen.
Citera
2022-01-09, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Om du menar Hasse "Kvinnaböske" Andersson så är han faktiskt född I Malmö.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hasse_Andersson

Nej jag menar inte kvinnaböske, och vad jag vet heter han Hans dessutom verkar han han inte bytt namn i vuxen ålder.
Denna person heter Hasse Andersson, och han har en lokal dialekt med inte skånska, och han var definitivt inte född i Malmö.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-01-09 kl. 08:12.
Citera
2022-01-09, 08:34
Medlem
Johan von linné Silfversparre. Enough said.
Citera
2022-01-09, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Finns ett finlandssvenskt adligt släkte som heter Svinhufvud i efternamn.

Tippar att namnet Grishufvud är ledigt. Varför inte byta, detta namn signalerar dock lägre status.

Underbart! You made my day! Dina inlägg fick mig att äntligen skratta mitt i Omikron-helvetet (är sjuk fn).
Citera
2022-01-09, 09:03
Medlem
Imnshos avatar
Hahaha!

Jag tycker nog det är bättre att döpa barnen till Philip, Carl Oscar eller Victoria, än till Liam, Kevin, Jonny, Samantha eller Månstråle. Usch och fy! Vita patrask namn! Helst ser jag dock fina urgermanska namn som Olof, Erik, Ingeborg eller Gudrun.

Vad gäller efternamn så tror jag inte det är så många uppkomlingar som byter till fejkade adelsnamn som af Pinkenstråle eller von Hjortsadel. Det är nog t.o.m. förbjudet.

Däremot är det många klättermöss som väljer -IUS-namn som ska låta lite romerska. Ofta efter sitt ursprung om man inte vill dölja det.

Typ Amalius (från Åmål) eller Gothius (från Gotland). Gärna med lite extra w, h eller z inslängda.
Citera
2022-01-09, 09:27
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Det viktigaste för överklassare och överklass-wannabes är vare sig för- eller efternamn.
Det är smeknamnen som verkligen signalerar överklassfjant.

Torsten "Roy-Roy" Nilsson
Anders "Dippe" Lindkvist
Gunilla "Pradis" Fagerstedt
Annika "Snuttis" Dahlgren

Alla kan generera sitt eget med Öfverklassgeneratorn: http://ofverklassgeneratorn.se/
Coolt!! Jag fick heta "Laxen" som smeknamn. Kan nog användas, andas lite rikedom. Bör kunna nyttjas för att nedlägga och betäcka en och annan "klättermus" som vill gifta sig rikt.

För övrigt är mitt riktiga efternamn också taget efter ett skånskt ortsnamn. Är dock sedan generationer naturaliserad och stolt man af östkustsk Svea stam.

Namnet togs av en klok skåning för 300 år sedan som valde att strida för den svenska sidan mot den danska i Kalle Dussins krig. Nu är vi ett drygt hundratal stolta namnbärare i världen med detta fina efternamn.
Citera
2022-01-09, 09:45
Medlem
Jag är döpt Karl, men har funderat på att byta till Carl, för att bli bekvämare utomlands. Men när man tänker efter så stavade väl de äldre kungarna, t.ex Karl XII, med K? Vår nuvarande kung stavar ju med C? Hur stavade Jean-Baptiste Bernadotte sitt svenska kunganamn? Har för mig att jag läst Karl XIV, eller var det Carl XIV?
Citera
2022-01-09, 10:07
Borde vara förbjudet att byta eller lägga till namn, förutom när man har en hotbild mot sig eller om ens föräldrar döpt en till något idiotiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in