2022-01-09, 10:18
Medlem
ThomasStarbergers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Brukar inte du reagera över dessa fjolliga namn som skriker "komplex" på långa vägar som dessa kotlettfrillor brukar byta till?

Tacky medelklasstönten Anders Jönsson tar en juristexamen, flyttar till Östermalm, börjar jobba och bli partner på någon byrå med krångligt namn, och byter efternamn till Griphjort, af Röfvskalle, Hjortsköild och liknande gaynamn.

Sen när Anders får barn, så heter alla ungar Carl, Gustaf, Henrik, Philip osv.

Vilka fler löjliga namn finns det? Varför byter man till sådana här fjolliga namn och blir en karikatyr av sig själv?

Något annat som är typiskt för dessa, är att de är omanliga, taniga kroppar, pratar som gaylords med fjollig röst. Varför är det så?

Ja du. En jävligt bra fråga. Varför? Kan det kanske ha att göra med att den s k "tacky" medelklassen så hemskt gärna vill bli överklass att de tar till alla tänkbara medel? Problemet är ju bara att de på sin höjd kan bli "Nouveau riche" men det är inte ens i närheten av överklass. För att bli överklass, så måste man födas in i denna sociala klass. Det kan inte den "tacky" medelklassen göra.
Citera
2022-01-09, 11:07
Medlem
Schleswig-Holsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heja-Putin
Jag är döpt Karl, men har funderat på att byta till Carl, för att bli bekvämare utomlands. Men när man tänker efter så stavade väl de äldre kungarna, t.ex Karl XII, med K? Vår nuvarande kung stavar ju med C? Hur stavade Jean-Baptiste Bernadotte sitt svenska kunganamn? Har för mig att jag läst Karl XIV, eller var det Carl XIV?
Karl XII signerade dokument och brev med "Carolus".
Citera
2022-01-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
varför de gör det? De är excentriska, och vill sticka ut och vill inte förknippas med säg, såna som dig. du är säkert excentrisk du också, men åt andra hållet ... ullared hållet. Andersson är fint nog och burkraviolli är jättegott i din värld

Fan aj, där kände jag mig träffad Burkraviloli är jäkligt gott. Går inte hjälpas 🤣

Men det är okej jag har ett vanligt efternamn och kör VW 😇
Citera
2022-01-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Jag vet få personer som har bytt efternamn, men att barnen får lite mer högtravande namn är nog mer vanligt. Men är det inte att utmärka sig från andra, mindre bildade, som döper barnen till Melissa och Kevin?

Så är det nog. Melvin, Liam, Jack, Charlie, Noah, Noelle, Chanelle, Tindra, Smilla, Justin, Noel är också namn i samma kategori som Melissa och Kevin.
Citera
2022-01-09, 12:50
Medlem
Citat:
Brukar inte du reagera över dessa fjolliga namn som skriker "komplex" på långa vägar som dessa kotlettfrillor brukar byta till?

Tacky medelklasstönten Anders Jönsson tar en juristexamen, flyttar till Östermalm, börjar jobba och bli partner på någon byrå med krångligt namn, och byter efternamn till Griphjort, af Röfvskalle, Hjortsköild och liknande gaynamn.

Vilka fler löjliga namn finns det? Varför byter man till sådana här fjolliga namn och blir en karikatyr av sig själv?

Något annat som är typiskt för dessa, är att de är omanliga, taniga kroppar, pratar som gaylords med fjollig röst. Varför är det så?

Karl-Johan... svampen kallad...

Jo, man reagerar ibland.

jag håller fast vid mitt son-namn. De kommer att bli ovanliga och är skyddade.
Citera
2022-01-09, 13:19
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DackKnallen
Så är det nog. Melvin, Liam, Jack, Charlie, Noah, Noelle, Chanelle, Tindra, Smilla, Justin, Noel är också namn i samma kategori som Melissa och Kevin.

Namnet Tindra har inte åldrats väl. ”Hur träffades dina föräldrar?” 😂
Citera
2022-01-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Coolt!! Jag fick heta "Laxen" som smeknamn. Kan nog användas, andas lite rikedom. Bör kunna nyttjas för att nedlägga och betäcka en och annan "klättermus" som vill gifta sig rikt.

För övrigt är mitt riktiga efternamn också taget efter ett skånskt ortsnamn. Är dock sedan generationer naturaliserad och stolt man af östkustsk Svea stam.

Namnet togs av en klok skåning för 300 år sedan som valde att strida för den svenska sidan mot den danska i Kalle Dussins krig. Nu är vi ett drygt hundratal stolta namnbärare i världen med detta fina efternamn.
Se där. Hade du lagt till en accent så kunde du ha tagit Laxén som efternamn. Inte illa.
Citera
2022-01-09, 14:29
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:

De tror att det hjälper dem i deras karriär. De vill bygga en ny identitet. Inte längre vara Anders Jansson från Vetlanda som pissade på sig i trean på skolutflykten utan istället bli Carl Adelswärd som bor på övfre Östermalm.

Störde mig förr, nu bryr jag mig mindre. Allt och alla är ju "avatarer" av sig själva numera.
Citera
2022-01-09, 15:45
Medlem
Stör mig också på denna inflation i ”fina” efternamn. Är född med ett ”finare” efternamn och jag kan intyga att det tidigare hjälpt mig olika sammanhang (anställningar, diverse kontrakt och affärer).
Tyvärr kommer nog inte mina barn kunna dra nytta av det på samma sätt nu när många byter hej vilt.
Citera
2022-01-09, 16:52
Medlem
När flyttlassen går norrut och gruvnäringen skapar ny överklass. " Stolphe af Legering "
kan vara rätt i tiden
Citera
2022-01-09, 17:02
Medlem
johan.sthlms avatar
fel
Citera
2022-01-09, 17:14
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasStarberger

Ja du. En jävligt bra fråga. Varför? Kan det kanske ha att göra med att den s k "tacky" medelklassen så hemskt gärna vill bli överklass att de tar till alla tänkbara medel? Problemet är ju bara att de på sin höjd kan bli "Nouveau riche" men det är inte ens i närheten av överklass. För att bli överklass, så måste man födas in i denna sociala klass. Det kan inte den "tacky" medelklassen göra

Visst finns det tacky beteenden hos en del medelklass men ofta är det nyrika som får utrymme att leva ut (som när de river kulturhistoriska villor och spränger upp en modern kartong men där har ju strandskyddet gjort det svårt att hitta nya platser) men personligen har jag ändå ännu större respekt för en self made man likt Ingvar Kamprad som reser sig ur nästan inget, än någon som ärver och förvaltar vad tidigare generationer skapat. Även om man givetvis kan vara lika briljant som person när man är född rik man fick bara inte möjligheten att visa att man kunde göra resan från botten till toppen.

Men fördelen med att vara en del av adeln eller annan överklass är att man ofta haft tillgång till bättre hemmautbildning från start, sociala koder och kan äta med hummerkniven och välja rätt bestick till förrätten. Och inte formas av WT-beteende. som att stå och sladda med Volvon på Willysparkeringen. Eller som Bert Karlsson allt för mycket gilla dansband.

Överlag är dock adeln via ingiften och annan överklass tyvärr ganska judaiserad (precis som i England) så politiskt och kulturellt är det inte alltid direkt försvarare av den västerländska civilisationen. Jag har egentligen inget problem med om någon har judiskt påbrå det är när man är uppfostrad i den judiska tron (tyvärr satanismen) och känner lojalitet med den internationella judenheten som det blir destruktivt för det fordom kristna vita Väst och även världen i stort. Särskilt när de kom upp sig och blev en del av makteliten ja till slut tog över helt genom inre nätverkande, om än de till dygder och individuella förmågor endast är en förment elit. Finns ju de judar som historiskt konverterade till kristendomen genuint och var bra personer men också de som tyvärr i smyg fortsatte med sin judendom och inte kände lojalitet mot Sverige.

Vad gäller den övre medeklassen så skulle jag säga att det kanske inte finns någon klass som står högre moraliskt, både underklassen och överklassen lever ofta i alla fall ett något mer depraverat liv på olika sätt det finns ju grader av allt och alla är ju individer, men om man skall generalisera.

Men visst finns det många löjliga nya efternamn som folk tar sig men för de som jobbar just på advokatkontor kan det ju vara bra att stå ut i konkurrensen och att kunder kommer ihåg namnet. Men det behöver ju inte vara en parodi på ett adligt namn.

Dock är inte Svinhufvud ett aptitligt efternamn heller bara för att det råkar vara adligt.

Många som är adliga är det för att deras anfader gjorde Kronan nytta på olika sätt (bland annat kunde ställa upp med beriden ryttare) men det är ju inte säkert att de som kommit efter gjort Sverige väl.

Det jag gillar med adelsfenomenet och Riddarhuset är att de ofta har bättre koll på sin släkthistoria och i alla fall ursprungligen kände en högtidlig anknytning till Sverige och dess historia men sedan har judaiseringen och frimureri lett till att en del av dem snarare stuckit Riket i ryggen.

Men salige Ian Wachtmeister är ett exempel på en vit högadlig företrädare som i nutid försökte göra Sverige gott och kämpa för en bättre invandringspolitik. Man kanske får skilja på i huvudsak vita adelsätter och de som idag ser sig som judar i hemlighet eller ej.

Överlag är det fantastiskt att vi har en värld med olika folk, civilisationer och kulturer men det är ju inte fel om Väst också får överleva och vita åtminstone som majoritetsbefolkning.

Att man vill bevara sin egen civilisation behöver inte betyda att man skall vara arrogant och full av sig själv som en del vita kan vara. Jag är för högt bistånd så länge det används rätt och kompetent (inte försvinner i korruption) och vill inte kasta ut de svenska medborgare som har invandrarpåbrå från t.e.x tredje världen men helt frivillig återvandring sockrat och uppmuntrat av biståndet kan vara inom moralens gränser. De som vill får stanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in