2022-01-09, 08:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu är vi egentligen i den endemiska fasen. Omicron är här för att stanna.

Hallongren sa redan i maj 2020 att vi befinner oss i en "senpandemisk" fas. Många utgick från att vi bara skulle få en våg. En andra våg ansågs osannolik.

Nu vet vi att man kan bli sjuk flera gånger. Vi vet att effekten av vaccination inte varar så länge. Vi vet att viruset muterar. Vi vet att nya varianter går runt tidigare immunitet. Varför skulle detta upphöra nu? Bara idag kan vi ju läsa om den nya varianten från Cypern. Vi har ingen aning om hur den kommer utveckla sig. Kommer vaccin att fungera? Kommer immunitet från Omikron eller vaccin att skydda osv? Ingen vet.
Citera
2022-01-09, 08:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Eftersom vi har nått taket för test kommer vi missa att notera "peaken". Nu kommer vi ligga relativt platt och först när det dalat ett tag kommer vi se nedgången.

Så vi är inne i en period utan tillförlitlig data.
Bra analys av situationen.
Läste i går om ett företag för tester som ogärna ville säga nej men nu hade det ökat så mycket att de var tvungna att säga nej till fler tester.

De klarar ca 20.000 testar per dygn och inflödet var då 33.000 per dygn.
Citera
2022-01-09, 08:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja vården har redan problem med sjukfrånvaro och har förutom covid även influensa och magsjuka. Influensa och magsjuka var nästan ingenting förra vintern vid samma tid och då endast covid.
Lägg till Omicrons sätt att smitta effektivt så kommer det snabbt bli personalbrist och ökar sedan antalet sjukhusinläggningar kommer det bli stora problem.
Nu drar skolan igång och folk som varit lediga återkommer till sina arbetsplatser och viljan att jobba hemifrån är väldigt låg numera. Perfekt läge för en omfattande smittökning.

Ja helt klart finns anledning att vara bekymmrad. Tror som du att det kan bli tuft. Vi får hoppas att belastningen inte blir övermäktig. Jag valde att vaccinera mig även mot influensan i år. Man gör vad man kan.
Citera
2022-01-09, 08:50
Medlem
Citat:
Nu är vi egentligen i den endemiska fasen. Omicron är här för att stanna.

Nu kommer deltakron, deltan på steroider.
Citera
2022-01-09, 09:00
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h

Har du lite mer info?

Kring allvarlighetsgrad osv..
Citera
2022-01-09, 09:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja helt klart finns anledning att vara bekymmrad. Tror som du att det kan bli tuft. Vi får hoppas att belastningen inte blir övermäktig. Jag valde att vaccinera mig även mot influensan i år. Man gör vad man kan.
Frugan som jobbar på ett större sjukhus här där vi bor har haft en hel del samtal från medarbetare som hon fått fixa tider för test och hantera de som blivit sjuka nu under helgerna.
Hantera = övertid från de som kan samt dra tillbaka ledigheter. Ja det är redan igång.

Samtidigt som myndigheterna tog långledigt och ingen information om när de kommer hålla pressträffar. Sådant verka komma lite då och då med väldigt kort framförhållning. Så jäkla dåligt hanterat att det inte finns ord för det. Vi är i ett kritiskt läge och då behöver folk känna att de finns och arbetar samt ge information om läget. De inom vården behöver känna deras stöd. Även vi andra behöver få tilltro till att vi har beredskap för detta.

Jag kommer hålla mig borta från risker att smittas för om jag blir sjuk kommer frugan också bli det och hon behövs på jobbet för att leda sin verksamhet nu och kommande tid när det kommer vara kritiskt.

Nej varken du eller jag har panik men läget är allvarligt och behöver hanteras på ett moget sätt.
Citera
2022-01-09, 09:01
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Kom till din poäng istället för att spela allan.

Hej, Allan här!

Jo, artikeln handlade bla om att det är pga vaccinet som omikron blir så mild.

Du pratar om vaccinfundamentalister mm i ditt inlägg. Det tyder på att du inte klarar läsa artikeln..
Citera
2022-01-09, 09:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Har du lite mer info?

Nej, det finns ingen ny variant. Det handlar om kontaminering av prover:

Tom Peacock
@PeacockFlu
Small update: the Cypriot 'Deltacron' sequences reported by several large media outlets look to be quite clearly contamination - they do not cluster on a phylogenetic tree and have a whole Artic primer sequencing amplicon of Omicron in an otherwise Delta backbone.
https://twitter.com/PeacockFlu/status/1479910337730293774?s=20
Citera
2022-01-09, 09:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Frugan som jobbar på ett större sjukhus här där vi bor har haft en hel del samtal från medarbetare som hon fått fixa tider för test och hantera de som blivit sjuka nu under helgerna.
Hantera = övertid från de som kan samt dra tillbaka ledigheter. Ja det är redan igång.

Samtidigt som myndigheterna tog långledigt och ingen information om när de kommer hålla pressträffar. Sådant verka komma lite då och då med väldigt kort framförhållning. Så jäkla dåligt hanterat att det inte finns ord för det. Vi är i ett kritiskt läge och då behöver folk känna att de finns och arbetar samt ge information om läget. De inom vården behöver känna deras stöd. Även vi andra behöver få tilltro till att vi har beredskap för detta.

Jag kommer hålla mig borta från risker att smittas för om jag blir sjuk kommer frugan också bli det och hon behövs på jobbet för att leda sin verksamhet nu och kommande tid när det kommer vara kritiskt.

Nej varken du eller jag har panik men läget är allvarligt och behöver hanteras på ett moget sätt.

Jag förstår. De inom vården drar alltid ett stort lass, ingen tvekan om det. Tycker inte att det här sköts speciellt bra från FHM och det har jag aldrig tyckt. Vid det här laget har man dock lärt sig hur de tänker och fungerar . Kan väl sammanfattas i att göra så lite som möjligt så sent som möjligt. Inget förebyggande arbete, inga förebyggande åtgärder. Situationsanpassat efter smittspridning.
Citera
2022-01-09, 09:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Har du lite mer info?

Finns väldigt knapphändig information ännu så länge. 25 kända fall, varav hälften behöver sjukhusvård. Får vi ett virus med omikrons smittsamhet där 50% behöver sjukhusvård är det godnatt. Då måste det bli lockdown och utegångsförbud.
Vi får hoppas att det inte är fullt så illa. Vi vet ingenting om hur vaccinen fungerar osv.
Citera
2022-01-09, 09:29
Medlem
Tror FoHM seriöst att det ska vända nästa vecka? Hur? Divine intervention?

Man kunde inte välja en sämre tidpunkt att böja sig för folket men FoHM borde iaf tro på vetenskap.
Senast redigerad av DrKrispo 2022-01-09 kl. 09:32.
Citera
2022-01-09, 09:30
Medlem
Konstigt att det inte pratas mer om Australien trots att situationen där är nästan unik.

Enda gångerna det sägs nått så handlar det om någon tennisspelare som eventuellt inte får komma in i landet då han inte vaccinerat sig.

Det unika med Australien är att de har nu en explosiv smittspridning och har knappt inte haft någon smitta innan.

Det har senaste dagarna haft fler antal fall än under hela pandemin.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-16..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+ca ses&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=fal se&Color+by+test+positivity=false&country=~AUS

Något bättre vaccineringsgrad än västländer:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-16..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=People+fully +vaccinated&Interval=Cumulative&Relative+to+Popula tion=true&Color+by+test+positivity=false&country=~ AUS

Fortfarande låga dödstal även om trenden verkar vara kraftigt stigande:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-23..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+de aths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~AUS

Australien blir intressant att följa för att se hur Omikron sprids och påverkar ett land där smittspridningen varit låg men vaccineringsgraden är hög.

Stigande siffror på både sjukhus och IVA men IVA har inte slagit rekord än - det har sjukhusinläggningarna gjort med råge.

IVA:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=desc&pickerMetric=total_cases&hideControls=true& Metric=ICU+patients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~AUS

Sjukhusinläggningar:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=desc&pickerMetric=total_cases&hideControls=true& Metric=Hospital+patients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~AUS

Fler hamnar på sjukhus pga den kraftiga smittspridningen men andelen som hamnar på IVA är mycket lägre - dock så ökar även IVA och slår snart rekord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in