2022-01-09, 08:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Med 4 dagars väntetid för test i Skåne så antar jag att vi är testbegränsade. De som testar mest får brantast kurva
Även att man hoppar över tester

Grabben som bor i Stockholm där sambo blev sjuk och sedan han också. Där tyckte de som ansvarade för test att det var onödigt att båda testade sig och om hon hade covid så ansåg man att även han hade samma. Så bara hon fick testa sig. Uppenbarligen ett sätt när antal tester inte räcker till.

Hon visade sig ha positivt covid.
Undrar hur man gör med statistik för sådant?

Båda fick det som en förkylning och båda vaccinerade så troligen Omicron.
Citera
2022-01-09, 08:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Även att man hoppar över tester

Grabben som bor i Stockholm där sambo blev sjuk och sedan han också. Där tyckte de som ansvarade för test att det var onödigt att båda testade sig och om hon hade covid så ansåg man att även han hade samma. Så bara hon fick testa sig. Uppenbarligen ett sätt när antal tester inte räcker till.

Hon visade sig ha positivt covid.
Undrar hur man gör med statistik för sådant?

Båda fick det som en förkylning och båda vaccinerade så troligen Omicron.
Nästan allt är nog omicron nu. Ja eftersom tester inte räcker till kan vi glömma att kunna estimera efter antal positiva.Eftersom få blir sjuka kan vi inte kolla sjukvårdens beläggning. Inge Zoe symptom tracker heller.

Nä, vi har troligen ett rejält mörkertal.....
Citera
2022-01-09, 08:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här var intressant. Står att flera experter ifrågasätter FHM prognos att smittspridningen ska vända ned redan i slutet på nästa vecka. Det har jag också gjort, då jag sagt att smittomax nog nås cirka en månad senare än vad FHM gått ut med.

"Enligt Folkhälsomyndighetens scenarier kommer Sverige uppnå tillräcklig immunitet mot omikron nästa vecka, så att smittan backar.

– Den naturliga smittspridningskurvan ser ut så. Man når en topp och sedan sprids viruset inte lika effektivt längre utan sjunker ganska snabbt, sade Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, tidigare i veckan.

Men analysen ifrågasätts nu av flera experter, rapporterar*SvD.

Tom Britton, professor i matematik vid Stockholms universitet, som forskar om smittspridning, säger att det finns en risk att antagandet om den minskade smittspridningen är fel.

– Jag förstår inte riktigt hur det ska kunna vända nästa vecka om nu vaccinen ger dåligt skydd mot omikron. Det är fortfarande relativt få som smittats. Det kan fortsätta att öka i en månad till, men inte med den här explosionsartade farten i så fall, säger han till tidningen.

Även Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi vid Uppsala universitet, ställer sig tveksam till att smittspridningen kommer minska efter nästa vecka.

– Jag ser att det är hög risk att den här utvecklingen fortsätter. Med tanke på att tidigare infektion och vaccination bara ger ett partiellt skydd mot den här nya virusvarianten ser jag det som väldigt osannolikt att vi skulle ha uppnått en så hög nivå av immunitet hos befolkningen att det skulle vända snart på grund av det, säger hon."
Om man ser på kurvorna för antalet smittade så ser man att vi ligger 2-3 veckor efter UK och Danmark. Både verkar nått sitt max och vänder nu nedåt.
Därför tror jag vi här i Sverige börjar se en minskning om 2-3 veckor, alltså runt månadsskiftet januari/februari.
Citera
2022-01-09, 08:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Varför är detta intressant över huvud taget?

Därför att det kan vara avgörande för hur pandemin utvecklar sig. Sen om man tycker att DET är intressant är förstås en annan fråga, men är man inte det minsta intresserad förstår jag inte varför man skriver här.
Citera
2022-01-09, 08:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Kommer ihåg "Britton kalkyler" från början av pandemin. Vi var alltid nära flockimmunitet haha

Nu har han troligen fel igen... Vänta bara till skolorna går igång nästa vecka. De kommer nå alla familjer med omikron

Ja Britton har haft fel, liksom många andra som förutspått ett slut på pandemin. Denna gång tror jag dock att han är något på spåren. Tror också smittan kommer öka när skolorna kör igång, helt klart men hur fan alla ska kunna bli infekterade på några dagar begriper jag inte.
Citera
2022-01-09, 08:32
Medlem
Citat:
Därför att det kan vara avgörande för hur pandemin utvecklar sig. Sen om man tycker att DET är intressant är förstås en annan fråga, men är man inte det minsta intresserad förstår jag inte varför man skriver här.
Det råder ingen pandemi.
Citera
2022-01-09, 08:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ja Britton har haft fel, liksom många andra som förutspått ett slut på pandemin. Denna gång tror jag dock att han är något på spåren. Tror också smittan kommer öka när skolorna kör igång, helt klart men hur fan alla ska kunna bli infekterade på några dagar begriper jag inte.

Ja, du väljer att alltid tro på den mörkaste hypotesen....
De flesta ser dock ljuset i tunneln som tur är
Citera
2022-01-09, 08:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Det råder ingen pandemi.

Nu är vi egentligen i den endemiska fasen. Omicron är här för att stanna.
Citera
2022-01-09, 08:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Om man ser på kurvorna för antalet smittade så ser man att vi ligger 2-3 veckor efter UK och Danmark. Både verkar nått sitt max och vänder nu nedåt.
Därför tror jag vi här i Sverige börjar se en minskning om 2-3 veckor, alltså runt månadsskiftet januari/februari.

Det är inte omöjligt, men jag tror det tar ytterligare ett par veckor. FHM scenario däremot tror jag verkligen inte kommer slå in. Vet inte hur det skulle gå till, men lär väl finnas anledning att återkomma.

Hoppas vården fixar detta nu bara.
Citera
2022-01-09, 08:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Eftersom vi har nått taket för test kommer vi missa att notera "peaken". Nu kommer vi ligga relativt platt och först när det dalat ett tag kommer vi se nedgången.

Så vi är inne i en period utan tillförlitlig data.
Citera
2022-01-09, 08:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det är inte omöjligt, men jag tror det tar ytterligare ett par veckor. FHM scenario däremot tror jag verkligen inte kommer slå in. Vet inte hur det skulle gå till, men lär väl finnas anledning att återkomma.

Hoppas vården fixar detta nu bara.
Ja vården har redan problem med sjukfrånvaro och har förutom covid även influensa och magsjuka. Influensa och magsjuka var nästan ingenting förra vintern vid samma tid och då endast covid.
Lägg till Omicrons sätt att smitta effektivt så kommer det snabbt bli personalbrist och ökar sedan antalet sjukhusinläggningar kommer det bli stora problem.
Nu drar skolan igång och folk som varit lediga återkommer till sina arbetsplatser och viljan att jobba hemifrån är väldigt låg numera. Perfekt läge för en omfattande smittökning.
Citera
2022-01-09, 08:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nu är vi egentligen i den endemiska fasen. Omicron är här för att stanna.

Hallongren sa redan i maj 2020 att vi befinner oss i en "senpandemisk" fas. Många utgick från att vi bara skulle få en våg. En andra våg ansågs osannolik.

Nu vet vi att man kan bli sjuk flera gånger. Vi vet att effekten av vaccination inte varar så länge. Vi vet att viruset muterar. Vi vet att nya varianter går runt tidigare immunitet. Varför skulle detta upphöra nu? Bara idag kan vi ju läsa om den nya varianten från Cypern. Vi har ingen aning om hur den kommer utveckla sig. Kommer vaccin att fungera? Kommer immunitet från Omikron eller vaccin att skydda osv? Ingen vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in