2022-01-09, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissSnork
precis, du menar att ni inte brukar duscha på kvällen innan ni ska gå å lägga er. Och barnen duschar en gång i veckan antar jag, för att spara på vatten. Jag har kört en annan smart ide - att spola i toaletten var tredje gång den används . 20 grader är kallt och inte alls hemtrevligt och mysigt - det är som att bo i en fabriksbyggnad eller på järnvägsstationen. Det är inte heller bra för hälsa under vinterhalvåret. Jag menar hur snål får man vara för att försämra sin livskvalitet på det sättet?

Det jag försöker säga är att du är ohälsosamt snål och det är synd om dina barn och din man. Du verkar snäll och trevlig person och det gör det hela ännu mer tragiskt.... Varför vill du förstöra andras liv like that? Ni har ju normal inkomst. Köp ett par böcker till barnen, gå på teatern med mannen, åk till värme när du fortfarande har möjlighet att göra det. Det kan bli mycket svårare tider i fortsättningen, varför plåga sig så här nu, när allt är relativt normalt?

Jag är varken snäll eller trevlig antagligen, men jag tror du missförstår mig. Mitt liv är ingen plåga, eller det skulle i alla fall inte bli mindre plågsamt genom att befinna sig på en varm plats. Kaffe, 20 grader och biblioteksböcker håller mig vid liv. Jag köpte många böcker förut men blev så stressad av att ha dem runtomkring mig så lånar hellre böcker till mig och barnen.

Och angående dusch så är jag ingen kvällsduschare (jag blir inte smutsig av mitt jobb). Barnen har gympa ett par dagar i veckan och tränar ett par dagar utöver det. Mycket duscha blir det.
Citera
2022-01-09, 00:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirpaLirpa
Vi är inte snåla men vi försöker lägga pengarna på rätt ställen där de skapar värde och lycka för oss.

Vi får tillsammans ut ca 110 K efter skatt. Den största delen går till amorteringar på bostadslån och ett båtlån. Vi amorterar ganska friskt och eftersom bostäderna gått upp i värde kraftigt är vi snart nere på 70% belåning. Då kommer vi kunna amortera mindre.

För att snåla gör vi väl det vanliga:

Storkok
Storhandlar
Storköpet affärernas erbjudande på lax, kyckling, kött och andra basvaror.
Har en extrafrys
Håller ner prylköp och kläder
Cyklar, tåg, går
Har bara 1 bil - snåldiesel
Analyserar behov innan köp

Vi sparar ca 15-20i månaden
Amorterar väl 25-30
Du måste trolla, att få ut 110K per månad och behöva göra storkok
Citera
2022-01-09, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Målet är att så småningom köpa ett litet torp, värma upp huset med ved och bli getbonde. Jag är förhoppningsvis där om ett år.

Hur tänker du överleva ekonomiskt som getbonde?
Citera
2022-01-09, 04:51
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Det är precis det som är ekonomiskt tänk.
De flesta brukar släppa det tänket när lönen ökar och börjar slösa istället.
Citera
2022-01-09, 05:56
Medlem
Är de nånting jag aldrig kommer snåla på så är de mat, man lever en gång, då ska man leva gott
Citera
2022-01-09, 07:55
Medlem
Ett kilogram kött, ägg, fisk, och ost tillsammans per dag. Köpes alltid till extrapris eller kort datum. Sedan mest smör och grädde samt lite onyttig mat. Två till 3 000 kronor.

Bostadshyra, försäkringar inklusive bilförsäkring cirka 7 000 kronor.

Bil bensin, besiktning, reparationer samt service gör jag själv så kanske 1 000 kronor.

Gymkort 200 kronor.

Cykel och övrig idrotts- och fritidsutrustning. Himlen är kostnadstaket så länge det ”känns värt det”.

Jobbar väldigt lite och gör jag det så sker det hemifrån, inkomst blir cirka sju till 8 000 kronor. Så det blir att tulla lite på kapitalet men jag har enormt med fritid är frisk och kan idrotta mycket. Så nu känns det som rätt prioritering.
Citera
2022-01-09, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungen9393
Är de nånting jag aldrig kommer snåla på så är de mat, man lever en gång, då ska man leva gott

tänker samma, snål kan man gott och väl vara på andra saker som är väldigt onödiga - mat är inte onödigt, är bara dumt att vara snål där - viktiga saker snålar man aldrig på.
Citera
2022-01-09, 10:00
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajasnajas
Hur tänker du överleva ekonomiskt som getbonde?

Jag har inte gjort någon verksamhetsplan, men ja, vad behöver man egentligen för att klara sig en månad? Inte den blekaste.
Beslutar jag mig för att sälja ost, mjölk och kött får man in slantar den vägen, men det behöver säkert kombineras med andra verksamheter, så som ägg och kött från andra kreatur och kanske ett loppis.
Då målet är att leva så billigt som möjligt så då får man sikta på att odla och tillverka sin egen mat så långt det går.
Citera
2022-01-09, 10:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Det är precis det som är ekonomiskt tänk.
De flesta brukar släppa det tänket när lönen ökar och börjar slösa istället.
Det finns också någonting som kallas avtagande marginalnytta.
Den första miljonen känns väldigt bra. Den andra miljonen också. När du går får 29 miljoner till 30 miljoner känns det inget nämnvärt.

Om man tycker det är gott med god mat, och inte vill snåla med storkok och liknande, så ska man givetvis inte snåla in några tusenlappar för att bli ännu rikare. Du vet att du inte kan ta med dig några pengar när du dör? Så om du dör snuskig rik på grund av att du snålat hela livet är nog något som du ångrar på dödsbädden.

Med det sagt har jag all respekt för den som inte har gnetat ihop till sin första miljon utan kämpar för att överleva. Men den som drar in 110K netto per månad befinner sig inte där.
Citera
2022-01-09, 10:57
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:

Det hade jag också gjort, men pga enkelheten
Citera
2022-01-09, 11:09
Medlem
Aktieklipparns avatar
Köpa lite extra kött mm när det är billigt, och sparar säkert minst 1000/mån

Storkok mest för enkelheten, slänger inte mat, eldar mkt i kaminerna
äter sällan utemat och gör mest ärenden med bilen till/från stugan.

Tror inte att jag levt annorlunda om jag haft dubbel inkomst
Citera
2022-01-09, 14:01
Medlem
Citat:

Nej nej, jag trollar inte men jag förstår hur det låter. Jag kämpar varje månad för att få bättre bättre ordning på vår ekonomi och få ner fasta kostnader.

Tyvärr har vi en sämre ekonomi än jag tycker vi borde ha givet intäkterna. Det äcklar mig så jag jobbar aktivt med det. Tex skriver jag in alla kostnader i Excel och försöker minska dem. Säljer prylar på Facebook och Blocket, ändrar elavtal - you name it! 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in