2022-01-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du måste trolla, att få ut 110K per månad och behöva göra storkok

Ska väl tillägga att vi köpte en båt för 3.1 med resultatet att vi tömde sparandet helt + nya lån. Det stressar mig ngt oerhört och jag vill ha tillbaka våra reserver ASAP!!!

Storkok for the win!!
Citera
2022-01-09, 16:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirpaLirpa
Ska väl tillägga att vi köpte en båt för 3.1 med resultatet att vi tömde sparandet helt + nya lån. Det stressar mig ngt oerhört och jag vill ha tillbaka våra reserver ASAP!!!

Storkok for the win!!
Jag dömer ingen, men skulle själv inte prioritera ett båtlån framför påkostad mat, but whatever rocks your boat…
Citera
2022-01-09, 16:28
Medlem
Citat:
Jag dömer ingen, men skulle själv inte prioritera ett båtlån framför påkostad mat, but whatever rocks your boat…

Storkok behöver inte vara dålig mat?

Eller hur menar du? Äter du aldrig matlåda?
Citera
2022-01-09, 16:36
Medlem
Citat:

Jag har nog haft matlåda 2 gånger i mitt liv och det var som student. Det är långt ifrån alla rätter som blir ätbara som rester till att börja med, av dessa så är det ännu färre som blir ätbara om man skall värma dem i microvågsugn på kontoret. Så skall man välja sin veckomeny efter vad som blir ätbart efter att man kört det i micron 3 dagar senare så blir man rätt begränsad.

Sedan hade jag tyckt det var väldigt tråkigt att äta samma mat flera gånger på en vecka oavsett om det lagades färskt.
Citera
2022-01-09, 16:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Nej, sedan 15 år äter jag aldrig någonsin matlåda, jag passar på att komma ut och röra på mig på lunchen och gå på restaurang. Flera gånger i veckan har jag också affärsluncher eller lunchmöten då funkar det ändå inte med matlåda. Däremot, om jag gör boeuf bourguignon eller liknande gryta så är det klart att man gör tillräckligt för flera dagar (att äta hemma). Sådana grytor blir ju bara godare för varje dag som går.

Återigen, jag dömer ingen och bryr mig inte heller om någon dömer mig.
Senast redigerad av Enterprise 2022-01-09 kl. 16:39.
Citera
2022-01-09, 16:40
Medlem
Citat:
Nej, sedan 15 år sedan äter jag aldrig någonsin matlåda, jag passar på att ut och röra på mig på lunchen och gå på restaurang. Flera gånger i veckan har jag också affärsluncher eller lunchmöten då funkar det ändå inte med matlåda. Däremot, om jag gör boeuf bourguignon eller liknande gryta så är det klart att man gör tillräckligt för flera dagar (att äta hemma). Sådana grytor blir ju bara godare för varje dag som går.

Återigen, jag dömer ingen och bryr mig inte heller om någon dömer mig.

Jag går också gärna ut på lunchen och äter om det är något speciellt men en lunch på stan är ca 110 kr och inte jättenyttigt alla gånger.

Bra mat till matlåda:

Wok av olika sorter
Fiskgryta med lax, torsk och saffran + pressad potatis
Kycklinggrytor med ris
Pastarätter med kyckling
Lasagne
Långkokad köttgryta på högrev

Etc

Finns hur mkt gott som helst
Citera
2022-01-09, 17:36
Medlem
cpjulias avatar
Lever mitt bästa student liv på 20kvm. (18 åring) Skulle nog inte benämna mig som snål generellt, men när ens inkomst ligger på deppiga 2000kr i månaden efter att hyran är betalt så gäller det att vara smart med utgifter. Min vardag består av shopping på willys och lidl där mat inhandlas. Att ta med mat när man inte har möjlighet att äta hemma har också blivit en vara. Mitt bästa snål mellis består av morötter, skala hemma, lägg i en påse, Bums så har man en måltid on the go. Ett annat fattigmans knep är att reklamera sitt snus, oftast så kräver dom bara en bild på "felet". Vilket man löser genom att offra en prilla och pricka på med tush penna. Då får man ifall av swedish match en gratis kupong på en ny dosa! Minska antalet onödiga köp, bland annat dryck. Jag har en termos på 1 liter som bärs med överallt. Kaffe till skolan, vatten eller en hemma snickrad GT som kan smugglas in på krogen.
Med vänlig hälsning, CpJulia
(ursäkta stavfel och gramatik missar, är dyslektiker)
Citera
2022-01-09, 22:17
Medlem
cateatdogs avatar
Lever inte speciellt snålt men bil, mat och många renoveringar hemma går på firman.

Lever som jag gjorde när jag hade ut omkring 20k och har bra mycket mer nu men inget behov i att höja någon standard. Investerar i dyrare saker idag men som håller länge.
Citera
2022-01-13, 14:07
Avstängd
MrSwedeGliderRunts avatar
Nu när samhället stängt ut oss hälsosamma alltmer, har jag ställt om till mer hemmalagat, vilket uppenbart blir väldigt mycket billigare, tränar hemma samt på mitt utegym, har bilen vinterförvarad. Så jag lever just nu billigare än jag någonsin gjort förut, som vuxen. Har köttdiet, så det är väl det enda som håller upp kostnaden, men å andra sidan om jag äter kolhydrater tenderar jag köpa mer smått och gott onödigt skit.

Så kort och gott är det väldigt bra, på ca 250kr per dag totala kostnader inkl boende. Skaplig kontrast mot 2020 då jag bodde på hotel samt Airbnb 3/4 del av året och lade 700-800kr per dag på kaffe, vin och div köttbitar på restaurang..

Jag har egentligen inte högre krav än att jag kan leva på 250kr, rätt märkligt men är rätt minimalistisk egentligen och ju mer av onödiga grejer jag säljer av, ju bättre mår jag.
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2022-01-13 kl. 14:15.
Citera
2022-01-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Nu när samhället stängt ut oss hälsosamma alltmer, har jag ställt om till mer hemmalagat, vilket uppenbart blir väldigt mycket billigare, tränar hemma samt på mitt utegym, har bilen vinterförvarad. Så jag lever just nu billigare än jag någonsin gjort förut, som vuxen. Har köttdiet, så det är väl det enda som håller upp kostnaden, men å andra sidan om jag äter kolhydrater tenderar jag köpa mer smått och gott onödigt skit.

Så kort och gott är det väldigt bra, på ca 250kr per dag totala kostnader inkl boende. Skaplig kontrast mot 2020 då jag bodde på hotel samt Airbnb 3/4 del av året och lade 700-800kr per dag på kaffe, vin och div köttbitar på restaurang..

Jag har egentligen inte högre krav än att jag kan leva på 250kr, rätt märkligt men är rätt minimalistisk egentligen och ju mer av onödiga grejer jag säljer av, ju bättre mår jag.

Dedär att undvika gym är ju bra då de kostar kring 350kr i månaden kanske låter ingenting. Men endå blir en del på ett år. När jag börjar jobba ska jag damma av hantlar som kostade ca 300kr. Man kan ha en del gjort på bara hantlar med. Axlar, bröst, mage, armar m.m. springa ska man göra ute naturligt i naturen och inte på en löpband.
Citera
2022-01-13, 16:00
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:

Storkok for the win!!

Det var en liten båt för att vara på FB. En Flashbackare har hus på 600m2, 450000/mån i lön och en båt på minst 6 miljoner.

Mike Ingves
Citera
2022-01-13, 17:39
Avstängd
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Dedär att undvika gym är ju bra då de kostar kring 350kr i månaden kanske låter ingenting. Men endå blir en del på ett år. När jag börjar jobba ska jag damma av hantlar som kostade ca 300kr. Man kan ha en del gjort på bara hantlar med. Axlar, bröst, mage, armar m.m. springa ska man göra ute naturligt i naturen och inte på en löpband.

Jag kör 3x30 armhävningar, med olika höjder på benplacering, sedan kör jag dagar ute på gården, dips 3x15, pull ups 3x12 mm, inte allt samma dag utan varierar mellan dessa. Har ett ytegym på baksidan i innerstan

Detta är mycket bättre än vanligt gym, då man får frisk luft samt kan spänna lite inför damerna i lägenheterna runt omkring
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2022-01-13 kl. 17:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in