Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Det är ett jäkla gnäll på antivaxxers att vaccinet inte fungerar.
Jo det fungerar jättebra mot det som det är konstruerat för. Alltså ursprungliga varianten som kom från Wuhan.
Sedan har vi fått Alfa, Beta och Delta och där vet vi att vaccinet fungerar sämre och sämre mot dessa.
Nu har vi Omicron som vi nu även fått uppgifter om att det är en helt annan mutation som vaccinet fungerar dåligt emot.
Just för att vaccinet inte är konstruerat för Omicron.
Detta verkar väldigt svårt för en del att fatta.
Sedan har vi lärt oss att antikropparna försvinner efter ett tag och extra doser används för att bygga upp skydd igen.
Ingen är förvånad över att t.ex. TBE vaccin så behöver yngre 3 doser och 50+ 4 doser samt påfyllnad efter 5 år.
Fatta nu att det är inte vaccinet som är dåligt utan att antikropparna försvinner och det finns inga antikroppar i vaccinet utan de framställs av kroppens immunförsvar.
Däremot fungerar det skydd man skapar i kroppen rätt så bra mot allvarlig sjukdom. Detta skapas av immunförsvaret både av vaccinet och av genomgången covid. Bara att välja hur man vill bygga upp det skyddet. Vi är många som valt den vägen att låta vaccinet påverka kroppen att få skydd istället för att bli sjuk och sedan förhoppningsvis få skydd.
Alltså vaccinet fungerar utmärkt mot det som det är framtaget för.
Nej det är inte framtaget mot Omicron. Därför kommer de flesta få covid-Omicron även om de tagit vaccinet.
Dåligt och dåligt…..Det är ju en omdefinition som en del kanske behöver lite längre tid att adaptera. Vaccin betyder inte längre immunitet mot patogenen, utan endast skydd mot de allvarligaste symptomen. Det är något helt nytt. Och knappast något de upplyste om i starten. Förmodligen visste de inte heller om detta. Det var även något helt nytt att jag måste vara vaccinerad för att ditt vaccin ska fungera.
2009 Skrev WHO om definitionen på en pandemi. Enligt tidigare kriterier, så hade vi inte ens haft en pandemi de senaste 2 åren.
På tal om omdefinition. ”Antivaxx” var tidigare någon som inte trodde på nyttan med vaccineringar. Nu har det, via att inte tro på nyttan med just Covid-vaccinen, landat i att betyda, någon som inte ställer sig bakom medicinskt tvång. Metoderna och de psykologiska mekanismerna känns igen från historien.
Sen har jag sett studier som visar på mycket god kors-immunitet mellan de olika varianterna efter infektion. Och således även en ganska oförändrad effektivitet av vaccinen. Men Omikron ger ju mest milda symptom. Och vaccinen skyddar ju endast mot svåra symptom. Som sagt, ”vaccin” betyder ju inte längre immunitet. Så då kan man ju faktiskt ifrågasätta nyttan, när Omikron om någon vecka är helt dominerande.
”Förhoppningsvis få skydd efter genomgången infektion”. Vad menar du med detta? Det ger ju ett betydligt bredare skydd än dessa vaccin. Ca 16 ggr bredare närmare bestämt. Och då är det immunitet. Inte bara skydd mot de svåraste symptomen. Dessutom är det skyddet långt. Kanske livslångt.
Man behöver ju inte göra ideologi av allting, och religiöst välja någon ”sida” som den enda sanna. Själv har jag tagit 2 sprutor. Förmodligen i onödan. Tog dem sent, och tvekade länge. Jag erkänner att jag drogs med. Hade inte propagandan och det sociala trycket varit så stort tror jag inte att det blivit av. Är mycket tveksam till att ta någon tredje, och är starkt emot några tvång. Jag är ”Antivaxx” alltså, enligt de nya kriterierna. Det trodde jag aldrig. Har rest mycket, gick i skolan när bl.a TBC-vaccin var obligatoriskt. Jag har förmodligen tagit fler vaccin än genomsnittet.