2022-01-08, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
UK har presenterat liknande (ännu sämre) data. Senaste rapporten för vecka 1 2022 här
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1045329/Vaccine_surveillance_report_week_1_2022.pdf

Tabell 13 visar negativt skydd för många åldersgrupper, tex 40-49år verkar sämst
5394 smittade per 100k vaccinerade
2147 smittade per 100k ovaccinerade

fotnoten för tabellen säger att man inte skall använda den för att bedöma vaccineffektiviteten för att
- vaccinerade testar sig troligtvis oftare
- de som löper störst risk att bli smittade låter sig vaccinera sig i högre utsträckning

Det finns en annat tabell, fig 6 i samma dokument som mer korrekt visar vaccinets effektivitet mot symtomatisk infektion. Det säger ca +10% skydd för Omicron (Pfizer, 2 doser, 25+ veckor) och ca +50% skydd med booster.

Tabell 3 säger att skydd för Omikron mot infektion som medför sjukhusinläggning är +52% (alla vaccin, 2 doser) och +88% med booster.
på tal om UK.. talade med dottern i går (mancester) enligt uppgifter i uk så ger den tredje sprutan god effekt efter två veckor...........och tappat 80% EFTER sju veckor . sämre och sämre efter varje dos måste vara bra grejer eller var bla.dom svenska forskarna något på spåren när man påstår att imunsystemet fuckar upp pga vaccet.
Citera
2022-01-08, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Vi kan ju titta på Sverige och se vad Folkhälsomyndighetens strategi har medfört. En viss grad av immunitet har förvisso byggts upp, men till ett mycket högt pris. Immunitet genom spruta kommer till ett lägre pris.
Immunitet genom spruta verkar inte existera eftersom de sprutade faktiskt infekteras trots regelbunden insprutning av rävgift som alltför ofta ger biverkningar..
Senast redigerad av Nibiru2011 2022-01-08 kl. 08:33.
Citera
2022-01-08, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, jag pratar om smittspridning. Viktigt är också att hålla isär andel och antal. I ett läge där nästan alla är vaccinerade är det inte konstigt att en del blir sjuka ändå. Dessutom är skyddet bara aktivt i 4 månader.
Nu läste du inte vad jag skrev. Det här var ju andel.

Flest i antal har vaccinerade varit länge. Men fr.o.m. v52 är de även flest i andel i alla åldersgrupper 16-69 år. Det är alltså numera högre risk per capita att ha covid som vaccinerad. Det är säkrare för dig att krama en ovaccinerad.
Citera
2022-01-08, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är ett jäkla gnäll på antivaxxers att vaccinet inte fungerar.
Jo det fungerar jättebra mot det som det är konstruerat för. Alltså ursprungliga varianten som kom från Wuhan.
Sedan har vi fått Alfa, Beta och Delta och där vet vi att vaccinet fungerar sämre och sämre mot dessa.
Nu har vi Omicron som vi nu även fått uppgifter om att det är en helt annan mutation som vaccinet fungerar dåligt emot.

Just för att vaccinet inte är konstruerat för Omicron.
Detta verkar väldigt svårt för en del att fatta.

Sedan har vi lärt oss att antikropparna försvinner efter ett tag och extra doser används för att bygga upp skydd igen.
Ingen är förvånad över att t.ex. TBE vaccin så behöver yngre 3 doser och 50+ 4 doser samt påfyllnad efter 5 år.

Fatta nu att det är inte vaccinet som är dåligt utan att antikropparna försvinner och det finns inga antikroppar i vaccinet utan de framställs av kroppens immunförsvar.

Däremot fungerar det skydd man skapar i kroppen rätt så bra mot allvarlig sjukdom. Detta skapas av immunförsvaret både av vaccinet och av genomgången covid. Bara att välja hur man vill bygga upp det skyddet. Vi är många som valt den vägen att låta vaccinet påverka kroppen att få skydd istället för att bli sjuk och sedan förhoppningsvis få skydd.

Alltså vaccinet fungerar utmärkt mot det som det är framtaget för.
Nej det är inte framtaget mot Omicron. Därför kommer de flesta få covid-Omicron även om de tagit vaccinet.

Men vad är mening med att vaccineras om vaccinen inte längre skyddar mot de nya mutationerna? Så ingen borde längre vaxxa sig säger du egentligen, omikron är väl den dominerande mutationen i dagsläget?

Jag upplever att naturlig immunitet är bra mycket bättre än vaccinet som bör främst ges till dem i riskgruppen, då en genomgången infektion kan vara en risk för dem. Vetenskapen verkar hålla med mig i detta.

Tvångsvaccinering och vaccinpass är däremot galenskaper.
Citera
2022-01-08, 08:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Men vad är mening med att vaccineras om vaccinen inte längre skyddar mot de nya mutationerna? Så ingen borde längre vaxxa sig säger du egentligen, omikron är väl den dominerande mutationen i dagsläget?

Jag upplever att naturlig immunitet är bra mycket bättre än vaccinet som bör främst ges till dem i riskgruppen, då en genomgången infektion kan vara en risk för dem.

Tvångsvaccinering och vaccinpass är däremot galenskaper.
Vaccinpass är överspelat och tvång är inte ens lagligt.

De som vill vaccinera sig är väl redan gjort det.
De som gjorde det fick ett bra skydd mot allvarlig sjukdom och har man nyligen fått en dos 2 eller 3 så har man bra skydd mot delta som fortfarande finne en del av här i Sverige.
Och har man haft covid verkar det rätt så onödigt att vaccinera sig och tro det ska hjälpa mot Omicron.
Min slutledning.
Citera
2022-01-08, 08:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Sputnik o Sinopharm verkar vara ännu sämre än Pfizer för Omicron.

Är det inte dags för Ryssland att komma igång med omicron vågen snart?

The state-made COVID vaccines rolled out by Russia and China appear to produce “little or no antibodies” that can fend off the heavily mutated Omicron variant, according to the results of a new study. Bloomberg News reported on the study Friday after it was released by researchers at the University of Washington and Swiss drugmaker Humabs Biomed SA. The results, which have not yet been peer-reviewed, reportedly show a weaker antibody response to Omicron from China’s Sinopharm shot, Russia’s Sputnik vaccine, as well one made by Johnson & Johnson. For Sinopharm, only three out of 13 people who has taken both doses of the shot showed neutralizing antibodies against the Omicron variant. Zero of the 11 people vaccinated with Sputnik generated such antibodies in the study, and only one out of 12 people with the J&J shot had the antibodies. Vaccines from Moderna, AstraZeneca, and Pfizer/BioNTech retained antibody activity against Omicron in the study, but with some decreases.
Citera
2022-01-08, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FramtidsAstronaut
Det är sjukt... Många tror på riktigt att vaccinet är det som räddar dem..

Jag blev ordentligt sjuk, som jag blir när jag blir förkyld ibland med hög feber. Men inget allvarligt, ärligt talat är det fan en skandal att medicinen de försöker tvinga på en är så dålig.
Ja tragikomiskt att vaccinframställningen och insprutningskampanjen både hyllats och belönats grandiost trots dess uppenbara misslyckande..
Citera
2022-01-08, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vaccinpass är överspelat och tvång är inte ens lagligt.

De som vill vaccinera sig är väl redan gjort det.
De som gjorde det fick ett bra skydd mot allvarlig sjukdom och har man nyligen fått en dos 2 eller 3 så har man bra skydd mot delta som fortfarande finne en del av här i Sverige.
Och har man haft covid verkar det rätt så onödigt att vaccinera sig och tro det ska hjälpa mot Omicron.
Min slutledning.

Ja, men varför försöker de få dem(media, FHM etc) som inte vill eller haft covid att vaccinera sig, det som är märkligt. Håller annars med.

Citat:
Ursprungligen postat av FramtidsAstronaut
Det är sjukt... Många tror på riktigt att vaccinet är det som räddar dem.. Utgår från mig själv här, känner en som behövt vård.. Hen var multisjuk och diabetiker, hjärtproblem, nån ganska allvarlig magsjukdom och en leverskada. Hen överlevde som tur var.

Ingen annan jag känner har blivit drabbad av allvarlig sjukdom, jag själv inräknat. Ett 50-tal personer ens innan vaccinet kom, blandad ålder upp till 93 år.

Jag blev ordentligt sjuk, som jag blir när jag blir förkyld ibland med hög feber. Men inget allvarligt, ärligt talat är det fan en skandal att medicinen de försöker tvinga på en är så dålig.

Precis samma här, vet ingen som drabbats hårt av covid överhuvudtaget. Vet en som fick en tråkig influensa som var lite mer långdragen men inte så människan behövde uppsöka vård, denna återhämtade sig helt.

Eftersom jag kan inte vaccinera mig utav. div anledningar så använder jag t.ex. Ashwagandha och CBD, två säkra och beprövade kostillskott till att boosta immunförsvaret och skydda mig mot covid. Finns även vetenskap som stödjer dess användning. Har gjort tråd om detta här:
(FB) Cannabidiol Inhibits SARS-CoV-2 Replication, CBD mot covid.
Så länge tycker jag att det hjälper, är min erfarenhet iallafall. Zink och vitamin d3 är också viktigt att äta kosttillskott utav, speciellt d3 nu när vi får mindre sol.
Citera
2022-01-08, 08:46
Medlem
Om media och WHO idag gick ut med att pandemin är över och inga nya fall har konstaterats i världen skulle alla slappna av och leva som vanligt igen.

Det är kraften som media har med skrämselpropagandan.
Citera
2022-01-08, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Om media och WHO idag gick ut med att pandemin är över och inga nya fall har konstaterats i världen skulle alla slappna av och leva som vanligt igen.

Eller stäng av tv och sluta läs media/lyssna på nyheterna ett tag och lev vanligt, covid är i stort sett icke existerande då och vanliga förkylningar och influensa kommer tillbaka, alla tror de har covid när de inte är så, dessutom liknar smittan numera mild influensa eller en förkylning så folk förväxlar dem två.

Nu menar jag inte att viruset inte finns men det hela är överdrivet. Låt naturen ha sin gång, skydda dem behöver skyddas mot smittan (de i riskzonen), jag u undrar, kanske vaccinen inte kan stoppa smittan och kanske naturlig immunitet är det enda som kan ge oss riktig flockimmunitet som är tillräckligt långvarig tills allt virus försvinner.
Citera
2022-01-08, 08:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Eftersom snälla omicron tagit över kan alla slappna av o leva som vanligt igen. Tar kanske nån vecka till innan alla regeringar blivit trygga med tanken bara.
Citera
2022-01-08, 09:01
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
på tal om UK.. talade med dottern i går (mancester) enligt uppgifter i uk så ger den tredje sprutan god effekt efter två veckor...........och tappat 80% EFTER sju veckor . sämre och sämre efter varje dos måste vara bra grejer eller var bla.dom svenska forskarna något på spåren när man påstår att imunsystemet fuckar upp pga vaccet.
Det är mot Omicron, anledningen som jag förstått det är att den jättemängd antikroppar som fås efter en tredje spruta klarar att bekämpa Omicron, men när mängden antikroppar minskar till mer normala nivåer så minskar skyddet kraftigt eftersom antikropparna är tämligen ineffektiva mot Omicron. Detsamma verkar gälla genomgången infektion också.

Tänk infödingar med spjut mot kolonisatörerna, tillräckligt många spelade vapen ingen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in