Citat:
Ursprungligen postat av
pappa6116
Dock så kan det bli 0 eller kraftigt nedsatt ersättning om MT tigit sig igenom förhör, lämnar en utsaga i HF och blir frikänd. Då hade han enligt JO? kunnat lämna utsagan tidigare under FU och gått fri från häktning/anhållande. Lite skyll dig själv..
Det är JK som prövar ersättning enligt den s.k frihetsberövandelagen. Det finns jämkningsregler i 6§, men jag tvivlar för egen del att enbart det faktum att du inte uttalar dig i förhör räcker för att inte ersättas om du frias. Det är ju en grundläggande rättighet vi har vars nyttjande inte skall medföra negativa effekter, annat än att du förstås lär få sitta längre än du kanske hade behövt om du sitter på en bra förklaring men inte spottar ut den.
Ingen expert på området, när folk får den här ersättningen har jag i regel mer eller mindre glömt ärendet och gått vidare till nästa. Men jag tänker att du inte heller kanske ligger längst fram i kunskapsledet i frågan.
Citat:
Den skadelidande har inte rätt till ersättning enligt 2-5 §§, om den skadelidande själv uppsåtligen har föranlett åtgärden.
Om den skadelidande har försökt undanröja bevis eller på annat sätt försvåra sakens utredning, eller om den skadelidande vid misstanke om brott har försökt undandra sig förundersökning eller lagföring, lämnas ersättning endast när det finns synnerliga skäl.
Ersättning kan vägras eller sättas ned, om den skadelidandes eget be-teende har föranlett beslutet om frihetsinskränkning eller om det med hänsyn till övriga omständigheter är oskäligt att ersättning lämnas. Ersättning får dock inte vägras eller sättas ned enbart på den grunden att misstanke om brott kvarstår utan att skuldfrågan är klarlagd.