2022-01-06, 16:02
Medlem
fulmendums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
En häktning kvarstår ju så länge skälen för den lever, det finns ingen automatik i att det innebär åtal i slutändan.

Generellt skulle jag dock säga att åklagarna drar sig för att ha någon häktad särskilt länge om det känns som att ärendet inte riktigt kommer att nå mål eller hålla ihop. Man måste ju väga mot sannolikheten att få personen fälld - den som frias får ju med rätta hämta ut ett skadestånd per dag man suttit inlåst utan att sedan dömas för brott.
Kanske inte rätt forum att föra den här diskussionen, men eftersom du tar upp det:
Det stör mig att den som umgås i kriminella kretsar ska ha lika stor rätt till ersättning som den som inte gör det. Om du lever ett liv där du riskerar att bli misstänkt och häktad stup i kvarten så borde det betraktas som att du själv bär en stor del av skulden till varför du hamnar i dessa situationer.
Likhet inför lagen är en utmärkt tanke. Men i vissa fall kanske man borde modifiera lagarna.

Vad säger ni? Är det en farlig väg att gå?
Citera
2022-01-07, 19:14
Medlem
Citat:
En häktning kvarstår ju så länge skälen för den lever, det finns ingen automatik i att det innebär åtal i slutändan.

Generellt skulle jag dock säga att åklagarna drar sig för att ha någon häktad särskilt länge om det känns som att ärendet inte riktigt kommer att nå mål eller hålla ihop. Man måste ju väga mot sannolikheten att få personen fälld - den som frias får ju med rätta hämta ut ett skadestånd per dag man suttit inlåst utan att sedan dömas för brott.

Tack för svar! Så är min tanke också men tänkte på om det finns enstaka fall där gm har suttit häktade 6-12 månader men har ändå gått fria. Kanske är fel tråd.

Det här med skadestånd. Gäller det också efter första häktningen på veckor? Det är mer vanligare att man går fri efter de första veckorna. Det blir ju rätt så mycket skadestånd i längden.
Citera
2022-01-07, 20:00
Medlem
Kennethkvartings avatar
Beskriv ett vanligt ärende som inträffar med nån slags regelbundenhet, typ dagligen, varje vecka eller någon gång i månaden, som inte direkt blir en tråd i ABoK på Flashback, som får er att bli ledsna, uppgivna, eller på annat sätt lämnar en sur känsla i maggropen.
Citera
2022-01-07, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fulmendum
Kanske inte rätt forum att föra den här diskussionen, men eftersom du tar upp det:
Det stör mig att den som umgås i kriminella kretsar ska ha lika stor rätt till ersättning som den som inte gör det. Om du lever ett liv där du riskerar att bli misstänkt och häktad stup i kvarten så borde det betraktas som att du själv bär en stor del av skulden till varför du hamnar i dessa situationer.
Likhet inför lagen är en utmärkt tanke. Men i vissa fall kanske man borde modifiera lagarna.

Vad säger ni? Är det en farlig väg att gå?

Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08
Tack för svar! Så är min tanke också men tänkte på om det finns enstaka fall där gm har suttit häktade 6-12 månader men har ändå gått fria. Kanske är fel tråd.

Det här med skadestånd. Gäller det också efter första häktningen på veckor? Det är mer vanligare att man går fri efter de första veckorna. Det blir ju rätt så mycket skadestånd i längden.
Det kan ju kännas rätt i magen vid första anblick men för egen del behöver jag inte ha advokatmössan på mig särskilt länge för att se problemen med det. Vem skall definiera kriminella kretsar? Vilka beviskrav skall ställas på den enskildes insikt om detsamma? Hur skall det bevisas vad den enskilde visste om sitt umgänge?

Ersättning utgår från första dag är min uppfattning, såvida du inte döms.
Citera
2022-01-08, 02:09
Medlem
Citat:
Det kan ju kännas rätt i magen vid första anblick men för egen del behöver jag inte ha advokatmössan på mig särskilt länge för att se problemen med det. Vem skall definiera kriminella kretsar? Vilka beviskrav skall ställas på den enskildes insikt om detsamma? Hur skall det bevisas vad den enskilde visste om sitt umgänge?

Dock så kan det bli 0 eller kraftigt nedsatt ersättning om MT tigit sig igenom förhör, lämnar en utsaga i HF och blir frikänd. Då hade han enligt JO? kunnat lämna utsagan tidigare under FU och gått fri från häktning/anhållande. Lite skyll dig själv..
Citera
2022-01-08, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pappa6116
Dock så kan det bli 0 eller kraftigt nedsatt ersättning om MT tigit sig igenom förhör, lämnar en utsaga i HF och blir frikänd. Då hade han enligt JO? kunnat lämna utsagan tidigare under FU och gått fri från häktning/anhållande. Lite skyll dig själv..
Det är JK som prövar ersättning enligt den s.k frihetsberövandelagen. Det finns jämkningsregler i 6§, men jag tvivlar för egen del att enbart det faktum att du inte uttalar dig i förhör räcker för att inte ersättas om du frias. Det är ju en grundläggande rättighet vi har vars nyttjande inte skall medföra negativa effekter, annat än att du förstås lär få sitta längre än du kanske hade behövt om du sitter på en bra förklaring men inte spottar ut den.

Ingen expert på området, när folk får den här ersättningen har jag i regel mer eller mindre glömt ärendet och gått vidare till nästa. Men jag tänker att du inte heller kanske ligger längst fram i kunskapsledet i frågan.
Citat:
Den skadelidande har inte rätt till ersättning enligt 2-5 §§, om den skadelidande själv uppsåtligen har föranlett åtgärden.

Om den skadelidande har försökt undanröja bevis eller på annat sätt försvåra sakens utredning, eller om den skadelidande vid misstanke om brott har försökt undandra sig förundersökning eller lagföring, lämnas ersättning endast när det finns synnerliga skäl.

Ersättning kan vägras eller sättas ned, om den skadelidandes eget be-teende har föranlett beslutet om frihetsinskränkning eller om det med hänsyn till övriga omständigheter är oskäligt att ersättning lämnas. Ersättning får dock inte vägras eller sättas ned enbart på den grunden att misstanke om brott kvarstår utan att skuldfrågan är klarlagd.
Citera
2022-01-08, 09:51
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag kör mycket kvällar och nätter ifrån mitt arbete och på 110 väg. Igår mötte jag polisen i mötande trafik och dom blinkade mot mig med LED-rampen - varför? Stängde av mitt helljus långt före mötet och använder inga olagliga ljus frampå bilen. Jag förstår inte poängen. Det är inte första gången det händer heller utan det har även hänt på mindre 70-vägar när jag mött polisen att dom blinkat mot mig med LED-rampen. Varför gör polisen så?
Citera
2022-01-08, 13:35
Medlem
Citat:

Då är det en hel del skadestånd som betalas ut av staten med tanke på att det är vanligt att gm går fria efter två veckor i häktet.
Citera
2022-01-08, 18:10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag kör mycket kvällar och nätter ifrån mitt arbete och på 110 väg. Igår mötte jag polisen i mötande trafik och dom blinkade mot mig med LED-rampen - varför? Stängde av mitt helljus långt före mötet och använder inga olagliga ljus frampå bilen. Jag förstår inte poängen. Det är inte första gången det händer heller utan det har även hänt på mindre 70-vägar när jag mött polisen att dom blinkat mot mig med LED-rampen. Varför gör polisen så?

De kanske blandar ihop din bil med någon de känner som de vill hälsa på?
Citera
2022-01-08, 18:31
Medlem
Vad får poliser för utbildning i förhörsteknik? Är det upp till den enskilda polisen?
Citera
2022-01-09, 02:24
Medlem
Citat:
Det är JK som prövar ersättning enligt den s.k frihetsberövandelagen. Det finns jämkningsregler i 6§, men jag tvivlar för egen del att enbart det faktum att du inte uttalar dig i förhör räcker för att inte ersättas om du frias. Det är ju en grundläggande rättighet vi har vars nyttjande inte skall medföra negativa effekter, annat än att du förstås lär få sitta längre än du kanske hade behövt om du sitter på en bra förklaring men inte spottar ut den.

Ingen expert på området, när folk får den här ersättningen har jag i regel mer eller mindre glömt ärendet och gått vidare till nästa. Men jag tänker att du inte heller kanske ligger längst fram i kunskapsledet i frågan.
Nope, långt ifrån expert. Mitt jobb sträcker sig som max till 24:8.
Citera
2022-01-09, 08:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08
Då är det en hel del skadestånd som betalas ut av staten med tanke på att det är vanligt att gm går fria efter två veckor i häktet.
Sitter inte på några siffror och kan inte googla fram några redovisningar annat än att JK under 2020 hanterade ca 2400 ärenden enligt frihetsberövandelagen och beviljade i ca 90%, men hur många dagar som är någon slags snitt framgår inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Alexas
Vad får poliser för utbildning i förhörsteknik? Är det upp till den enskilda polisen?
Det är väldigt olika, en nybakt polis från skolan kommer att ha fått lära sig basics, egentligen regelverket kring vad som gäller för förhören och vad som är viktigt att få med - täcka upp rekvisiten för brotten. Under karriärens gång finns naturligtvis vidareutbildningar av olika slag, beroende på vad du kommer att jobba med. Just nu är det enorm brist på utbildade barnförhörsledare, mycket beroende på att man införde ett nytt brott som kallas barnfridsbrott vars grunder är goda - men trots att vi kunde se det komma så dimensionerade man inte verksamheten efter den kommande ökningen av ärenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in