2021-03-05, 10:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Mitt hus brann ner invändigt.
Det är nu rivet.
Försäkringsbolagen har utrett och ansåg att jag slarvat med kaminen.
Nu ska jag på förhör.
Ska delges misstanke för något.
Får ont i magen
Enligt mig och vad jag förstår försäkringsbolagen är det en olyckshändelse.
Vad kommer hända.
Polisen upprepade många gånger att jag ska delges misstanke.
Men inte för vad eller något.
Troligen "allmänfarlig vårdslöshet". Man kan vara ansvarig även för olyckor om branden beror på slarv eller sådant man borde kunnat förutse.
Citera
2021-03-05, 11:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Snälla sluta. Vi som bor i USA skrattar ihjäl oss. Jag har bott i allt ifrån SOHO i New York till en stad med 50 000 invånare i midwest. Och polisen fungerar överallt till skillnad från i Sverige. I princip varje gång man är ute och åker bil så ser man en polisbil.

Den enda gång jag varit med om att någon ringde polisen så kom de på fem minuter max. Det var i trapphuset på Manhattan, en berusad yngling låg och sov i trapphuset och grannkärringen ringde polisen. De kom på fem minuter.

Hur snabbt hade polisen i Stockholm kommit om någon ringt och sagt att det låg en berusad 20-åring och sov i trapphuset? Nej just det. De hade förmodligen inte kommit alls.

Men saken är den att det finns länder (tex USA) där samhällsinstitutionerna faktiskt fungerar. Det kan nog vara svårt att tro om man bor i Swedistan men så är det.
Min fd svåger var polis i USA.
Han berättade några intressanta saker.

1) Cops är inte en spegling av verkligheten
2) Ibland är det långa avstånd och ensamarbete - vilket gör att inte ens polisen själv får snabb assistans i alla lägen.

Återigen - bor du nära polisen får du kort inställelsetid. Bor du långt från polisen får du längre inställelsetid .. Rätt logiskt för alla som tar sig en sekund att tänka till.

Är polisen upptagen med något annat viktigt ärende får du vänta tills en polis är ledig och kan ta ditt ärende. Finns det lediga poliser så behöver du inte vänta...
Lite logiskt det också.

Fortsätt nu hamra "USA är bäst".

Insatsen i Vetlanda är ett gott exempel på hur bra svensk polis fungerar i olika situationer. I USA hade GM sett ut som ett myggnät .. här sköt man kontrollerat och kan ställa honom till svars för sina handlingar.

Bra att du är nöjd med polisen i USA -- dock konstigt att du blir så frustrerad över att jag är nöjd med polisen i Sverige....
Citera
2021-03-05, 11:17
Medlem
FylleFettotAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Min fd svåger var polis i USA.
Han berättade några intressanta saker.

1) Cops är inte en spegling av verkligheten
2) Ibland är det långa avstånd och ensamarbete - vilket gör att inte ens polisen själv får snabb assistans i alla lägen.

Återigen - bor du nära polisen får du kort inställelsetid. Bor du långt från polisen får du längre inställelsetid .. Rätt logiskt för alla som tar sig en sekund att tänka till.

Är polisen upptagen med något annat viktigt ärende får du vänta tills en polis är ledig och kan ta ditt ärende. Finns det lediga poliser så behöver du inte vänta...
Lite logiskt det också.

Fortsätt nu hamra "USA är bäst".

Insatsen i Vetlanda är ett gott exempel på hur bra svensk polis fungerar i olika situationer. I USA hade GM sett ut som ett myggnät .. här sköt man kontrollerat och kan ställa honom till svars för sina handlingar.

Bra att du är nöjd med polisen i USA -- dock konstigt att du blir så frustrerad över att jag är nöjd med polisen i Sverige....

Min farbror och faster har bott mycket i USA pga av hans arbete, dom sa att snuten fanns runt varje hörn både i städer och landsbygd.
Citera
2021-03-05, 11:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FylleFettotAfTrosa
Min farbror och faster har bott mycket i USA pga av hans arbete, dom sa att snuten fanns runt varje hörn både i städer och landsbygd.
USA har ca 697,195 poliser - och en folkmängd på ca 328,2 miljoner (2019)
Sverige har 20 942 - och en folkmängd på ca 10 379 295 (2020/2021)

Sverige har ca 20,1 poliser/ 100 tusen
USA har ca 21,2 poliser/ 100 tusen

Självklart sitter det en polis i varje buske i USA. Sverige är ju ett så mycket större land så här blir svårt att upprätthålla samma närhet till polisen som man kan göra i ett litet avgränsat land som USA.

Edit
Eller så uppehåller sig dina släktingar - precis som de flesta svenskar - i områden som är polistäta och relativt lugna.
Citera
2021-03-09, 15:09
Medlem
Är det vanligt att ni poliser utför flygande inspektioner av fordon för att besiktiga dem på plats? Gör ni detta på slump eller endast på utvalda fordon som ni tycker ser suspekta eller vanskötta ut?

Och kan ni använda er av flygande fordonsinspektioner som del i en punktmarkeringsstrategi mot de ni anser eller misstänker för att vara kriminella?
Citera
2021-03-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Är det vanligt att ni poliser utför flygande inspektioner av fordon för att besiktiga dem på plats? Gör ni detta på slump eller endast på utvalda fordon som ni tycker ser suspekta eller vanskötta ut?

Och kan ni använda er av flygande fordonsinspektioner som del i en punktmarkeringsstrategi mot de ni anser eller misstänker för att vara kriminella?

Det händer.
Utvalda fordon.
Kanske inte mot dem som misstänks vara kriminella utan i så fall mot de som faktiskt är det..
Citera
2021-03-09, 18:58
Avslutad
Har du någonsin rökt cannabis? Har någon av dina kollegor berättat att de tidigare i sitt liv rökt? Andra droger?
Citera
2021-03-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doedsknarkaren
Har du någonsin rökt cannabis? Har någon av dina kollegor berättat att de tidigare i sitt liv rökt? Andra droger?

Nej.
Nej.
Alkohol.
Citera
2021-03-16, 10:47
Medlem
Varför finns det ens straffrabatt? Lite som "begå tre brott, men åk bara fast för ett " 😜🤔 Vet att Skopunkten har någon sån deal, men varför Polisen/lagstiftningen?
Hur tänker man där?
Citera
2021-03-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackskonto
Varför finns det ens straffrabatt? Lite som "begå tre brott, men åk bara fast för ett " 😜🤔 Vet att Skopunkten har någon sån deal, men varför Polisen/lagstiftningen?
Hur tänker man där?
För att det är dyrt att ha folk i fängelse och att det under låååång tid varit praxis att i det längsta undvika inspärrning. Synen på kriminella har varit (är) någon som egentligen vill vara hederlig och skall vårdas tillbaka till laglydighet. Vilket de facto leder till i princip straffimmunitet för en del väldigt aktiva. Tyvärr.

Avseende straffrabatt för yngre så är det likaså från en svunnen tid då det inte fanns tonåringar med automatvapen djupt involverade i gängkriminalitet. Man behandlar blivande livsstilskriminella ungdomar som den som snattat en gång.
Citera
2021-03-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FylleFettotAfTrosa

Något Sverige borde ta lärdom av
Citera
2021-03-17, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
För att det är dyrt att ha folk i fängelse och att det under låååång tid varit praxis att i det längsta undvika inspärrning. Synen på kriminella har varit (är) någon som egentligen vill vara hederlig och skall vårdas tillbaka till laglydighet. Vilket de facto leder till i princip straffimmunitet för en del väldigt aktiva. Tyvärr.

Avseende straffrabatt för yngre så är det likaså från en svunnen tid då det inte fanns tonåringar med automatvapen djupt involverade i gängkriminalitet. Man behandlar blivande livsstilskriminella ungdomar som den som snattat en gång.

Tragiskt på många sätt.
Låter som uppdateringar av lagar är på sin plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in