Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Snälla sluta. Vi som bor i USA skrattar ihjäl oss. Jag har bott i allt ifrån SOHO i New York till en stad med 50 000 invånare i midwest. Och polisen fungerar överallt till skillnad från i Sverige. I princip varje gång man är ute och åker bil så ser man en polisbil.
Den enda gång jag varit med om att någon ringde polisen så kom de på fem minuter max. Det var i trapphuset på Manhattan, en berusad yngling låg och sov i trapphuset och grannkärringen ringde polisen. De kom på fem minuter.
Hur snabbt hade polisen i Stockholm kommit om någon ringt och sagt att det låg en berusad 20-åring och sov i trapphuset? Nej just det. De hade förmodligen inte kommit alls.
Men saken är den att det finns länder (tex USA) där samhällsinstitutionerna faktiskt fungerar. Det kan nog vara svårt att tro om man bor i Swedistan men så är det.
Min fd svåger var polis i USA.
Han berättade några intressanta saker.
1) Cops är inte en spegling av verkligheten
2) Ibland är det långa avstånd och ensamarbete - vilket gör att inte ens polisen själv får snabb assistans i alla lägen.
Återigen - bor du nära polisen får du kort inställelsetid. Bor du långt från polisen får du längre inställelsetid .. Rätt logiskt för alla som tar sig en sekund att tänka till.
Är polisen upptagen med något annat viktigt ärende får du vänta tills en polis är ledig och kan ta ditt ärende. Finns det lediga poliser så behöver du inte vänta...
Lite logiskt det också.
Fortsätt nu hamra "USA är bäst".
Insatsen i Vetlanda är ett gott exempel på hur bra svensk polis fungerar i olika situationer. I USA hade GM sett ut som ett myggnät .. här sköt man kontrollerat och kan ställa honom till svars för sina handlingar.
Bra att du är nöjd med polisen i USA -- dock konstigt att du blir så frustrerad över att jag är nöjd med polisen i Sverige....