Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Finns det statistik på hur många psykiskt friska som erkänt brott utan att begått dem?
Edit:
Jag vet fall där någon tagit på sig skuld och erkänt för att skydda GM, men hur vanligt är det? Och hur vanligt är det att någon erkänner bara för att få uppmärksamhet? Finns det fler anledningar att erkänna brott man inte begått?
I detta fallet tror jag inte att C erkänt varken för att skydda någon annan eller att få uppmärksamhet.
Tror inte det finns statistik men det måste vara väldigt ovanligt. 99 gånger av 100 är det, det omvända. Dom nekar trots att dom är skyldiga.
Dom få gånger jag läst om det, finns det en begriplig anledning, t.ex hedersmord som erkänns av någon yngre familjemedlem eller gängrelaterade ynglingar som vill stiga i hierarkin och får ett lägre straff än den verklige gm.
Sen finns det en annan grupp, dom uppmärksamhetstörstande seriemördare som kan ta på sig hundratals mord då dom redan sitter på livstid och har långtråkigt. Och givetvis Thomas Qvick som ville göra sina terapeuter glada och komma åt sin medicin.
Nu verkar Cezary varken vara gängmedlem eller en seriemördare. Utan han är nog den klassiska kvinnomördaren som nekat ända fram tills bevisen var tydliga nog för att finna det meningslöst. Och därefter skylla på omständigheterna och det inte var meningen.