Citat:
Ursprungligen postat av
Anti-homo
Kommer få en skyhög elräkning och hann inte ändra avtal. Ok. Vill betala i slutet av februari.
Har gjort mina uppskov. Vad tror fb :are om följande scenario. Jag betalar två påminnelser men då gäller d att Vattenfall inte hinner stänga av värmen/ elen innan jag hunnit betala hela kostnaden i Feb!
Förstår dig
Jag har samma problem då min elräkning hamnade på 11.450:- och jag vet inte hur jag skall lösa detta. Jag har heltidsjobb men måste försöka hitta ett till jobb på kvällar/helger.
Amortering + ränta =
4500:-
Bensin (bor på landet utan bussar) avbetalning ca 1000, försäkring 700 + bensin 2500:- summa =
4200:-
Elen =
11.450:-
Försäkringar: 1500:-
Samfällighet: 400:-
Förnyelsefond: 150:-
Slam/sop : 1300:-
Parkering på jobb 1000:-
Facket + a-kassa = 350:-
Skola: 1000:-
Internet 300:-
Mobil: 240:- (Stängt av abonnemang mobil och har nu endast kontantkort pga mina lön på ca 20.000:- netto inte räcker
Har utgifter på 26.400:- + mat … (får äta det jag har i skåpen, sälja av lite prylar och panta gamla burkar som legat kvar länge.
Jag räknas alltså som fattig person i dagens Sverige pga lönedumpningen som regeringen och riksbanken skapat genom inflationen.
Blir ju tvungen att sälja huset och flytta in till förorten för 30.000:- brutto räcker inte till ett leverne längre :/ vilken tråkig utveckling vi nu går till mötes och tycker verkligen synd om alla pensionärer som ej kan ändra sin situation då de ”omyndighetsförklaras” pga ingen inkomst och har då heller inget längre att säga till om enligt svenska modellen.
Min elkostnad + drivmedelkostnad tar 75% av min inkomst dvs 15.000:- för bara dessa två poster!
(Huset har och kostar väldigt mycket hela tiden och jag har mycket i vinst att hämta ut den dag jag säljer. Har inte sparat på ”vanligt sätt” utan jag har renoverat och ökat/bibehållit värdet så istället.. det har också genererat ”avkastning” visst minus vinstskatten som regeringen skall ha när jag säljer (man undrar nästan om regeringen inte vill få människor att sälja så marknaden rör på sig och de kan inkassera massa vinstskatt från alla ”fulla lador” som Magdalena Andersson uttryckte det.
60% av bensinpriset är skatt
50% av elen är skatt
Säljer jag huset får de ca 25% vinstskatt
Vad är det frågan om… har staten dåligt med pengar nu?
Hur har vi hamnat i denna situationen?
Vad bör jag göra? Byta jobb, flytta, vidareutbilda mig..?