• 1
  • 2
2022-01-08, 04:21
Medlem
Anti-homos avatar
Kommer få en skyhög elräkning och hann inte ändra avtal. Ok. Vill betala i slutet av februari.
Har gjort mina uppskov. Vad tror fb :are om följande scenario. Jag betalar två påminnelser men då gäller d att Vattenfall inte hinner stänga av värmen/ elen innan jag hunnit betala hela kostnaden i Feb!
Citera
2022-01-08, 05:03
Medlem
Du kan kontakta vattenfall och dela upp betalningen, det gjorde en arb kollega till mig. Bättre att ringa o göra upp än att skita I det.
Citera
2022-01-08, 06:13
Medlem
Anti-homos avatar
Finns det nån annan här som har förmåga att tänka klart?

Undras hur lång tid det tar innan de stänger av elen?
Citera
2022-01-08, 06:14
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-homo
Finns det nån annan här som har förmåga att tänka klart?

Undras hur lång tid det tar innan de stänger av elen?

Varför inte bara prata med Vattenfall?

Du verkar ha en tendens att inte se de vettiga svaren.

T ex

Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Du kan kontakta vattenfall och dela upp betalningen, det gjorde en arb kollega till mig. Bättre att ringa o göra upp än att skita I det.
Citera
2022-01-08, 06:16
Medlem
Anti-homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Varför inte bara prata med Vattenfall?

Du verkar ha en tendens att inte se de vettiga svaren.

T ex
Jag har nämligen redan testat det vettu
Citera
2022-01-08, 06:26
Medlem
Sjukt nice att farsan ordnat bundet på 64 öre så man slipper stressa med sånt där.

Varför kan inte Sverige göra som Norge och betala hälften av strömräkningen? Allt över 70 öre x 50% betalar Støhre.

Nej just det, det hade säkert setts som att sponsra resursbruk och sådant vill ju inte miljöidioterna. Samtidigt är Sverige fattigt, jag tror inte att det finns utrymme för något sånt, det är ju knappt så att samhället fungerar.
Citera
2022-01-08, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Sjukt nice att farsan ordnat bundet på 64 öre så man slipper stressa med sånt där.

Varför kan inte Sverige göra som Norge och betala hälften av strömräkningen? Allt över 70 öre x 50% betalar Støhre.

Nej just det, det hade säkert setts som att sponsra resursbruk och sådant vill ju inte miljöidioterna. Samtidigt är Sverige fattigt, jag tror inte att det finns utrymme för något sånt, det är ju knappt så att samhället fungerar.

Ja det är klart, ger man bort 150 000 000 000 kr till Grekland, Italien o Spanien så blir man ganska fattig.
Men det är bara o höja elskatten än mer så blir Sverige rikt igen.

För att bekosta detta svindyra befolkningsutbyte så måste alla skatter ligga i topp, så även elskatten.

Det TS bör göra är att skaffa en jävla buffert. Hur kan man vara myndig men inte ha 5000 kr ifall något sådant här händer? TS borde ha insett att elen kommer bli dyr och agerat därefter.
Har du inga pengar alls så ring o säg det till vattenfall.
"Hej jag är en idiot men jag kan faktiskt inte betala, hur löser vi detta?"
Så kommer de berätta för dig hur du skall gå tillväga.
Citera
2022-01-08, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja det är klart, ger man bort 150 000 000 000 kr till Grekland, Italien o Spanien så blir man ganska fattig.
Men det är bara o höja elskatten än mer så blir Sverige rikt igen.

För att bekosta detta svindyra befolkningsutbyte så måste alla skatter ligga i topp, så även elskatten.

Det TS bör göra är att skaffa en jävla buffert. Hur kan man vara myndig men inte ha 5000 kr ifall något sådant här händer? TS borde ha insett att elen kommer bli dyr och agerat därefter.
Har du inga pengar alls så ring o säg det till vattenfall.
"Hej jag är en idiot men jag kan faktiskt inte betala, hur löser vi detta?"
Så kommer de berätta för dig hur du skall gå tillväga.
Jag tror att svaret är att socialförsäkringen försämrats så extremt i Sverige senaste 20 åren av massinvandring att det helt enkelt inte är möjligt att spara pengar då det inte finns överskott. Tänk själv om du levde på 12-18.000 vilket verkar vara spannet sjuka människor drar in, svårt att spara undan.

Jag tycker verkligen synd om människor I Sverige, det måste vara ett av de sämsta länderna för vita människor I väst.
Citera
2022-01-08, 08:05
Medlem
Det har tagits upp i domstol, och elen får stängas av om man har TVÅ obetalda fakturor i närtid.
Citera
2022-01-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-homo
Kommer få en skyhög elräkning och hann inte ändra avtal. Ok. Vill betala i slutet av februari.
Har gjort mina uppskov. Vad tror fb :are om följande scenario. Jag betalar två påminnelser men då gäller d att Vattenfall inte hinner stänga av värmen/ elen innan jag hunnit betala hela kostnaden i Feb!

Förstår dig

Jag har samma problem då min elräkning hamnade på 11.450:- och jag vet inte hur jag skall lösa detta. Jag har heltidsjobb men måste försöka hitta ett till jobb på kvällar/helger.

Amortering + ränta = 4500:-
Bensin (bor på landet utan bussar) avbetalning ca 1000, försäkring 700 + bensin 2500:- summa = 4200:-
Elen = 11.450:-
Försäkringar: 1500:-
Samfällighet: 400:-
Förnyelsefond: 150:-
Slam/sop : 1300:-
Parkering på jobb 1000:-
Facket + a-kassa = 350:-
Skola: 1000:-
Internet 300:-
Mobil: 240:- (Stängt av abonnemang mobil och har nu endast kontantkort pga mina lön på ca 20.000:- netto inte räcker

Har utgifter på 26.400:- + mat … (får äta det jag har i skåpen, sälja av lite prylar och panta gamla burkar som legat kvar länge.

Jag räknas alltså som fattig person i dagens Sverige pga lönedumpningen som regeringen och riksbanken skapat genom inflationen.
Blir ju tvungen att sälja huset och flytta in till förorten för 30.000:- brutto räcker inte till ett leverne längre :/ vilken tråkig utveckling vi nu går till mötes och tycker verkligen synd om alla pensionärer som ej kan ändra sin situation då de ”omyndighetsförklaras” pga ingen inkomst och har då heller inget längre att säga till om enligt svenska modellen.

Min elkostnad + drivmedelkostnad tar 75% av min inkomst dvs 15.000:- för bara dessa två poster!

(Huset har och kostar väldigt mycket hela tiden och jag har mycket i vinst att hämta ut den dag jag säljer. Har inte sparat på ”vanligt sätt” utan jag har renoverat och ökat/bibehållit värdet så istället.. det har också genererat ”avkastning” visst minus vinstskatten som regeringen skall ha när jag säljer (man undrar nästan om regeringen inte vill få människor att sälja så marknaden rör på sig och de kan inkassera massa vinstskatt från alla ”fulla lador” som Magdalena Andersson uttryckte det.

60% av bensinpriset är skatt
50% av elen är skatt
Säljer jag huset får de ca 25% vinstskatt
Vad är det frågan om… har staten dåligt med pengar nu?

Hur har vi hamnat i denna situationen?
Vad bör jag göra? Byta jobb, flytta, vidareutbilda mig..?
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2022-01-08 kl. 10:36.
Citera
2022-01-08, 10:57
Medlem
Vattenfall är sveriges största elproducent (?)
Elpriserna har skjutit i höjden pga marknadsläget inkl Europa och gastillgång etc.
Vattenfall borde tjäna jävulskt med pengar just nu.
Våra älvar tar inte mer betalt av dem, Dom producerar billigt och säljer svindyrt.

Vad ska hända med vinsten från denna vintern?!

Många pratar om Elskatten, men jag skulle säga att momsen på 25% som läggs uppe på elpriset, fasta avgifter OCH elskatten kunde sänkas till 6% för 2022. Om vi kan ha livsnödvändig bokmoms på låga 6% och göda Läckberg kan vi ha det på el också.
Citera
2022-01-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater

Förstår dig

Jag har samma problem då min elräkning hamnade på 11.450:- och jag vet inte hur jag skall lösa detta. Jag har heltidsjobb men måste försöka hitta ett till jobb på kvällar/helger.

Amortering + ränta = 4500:-
Bensin (bor på landet utan bussar) avbetalning ca 1000, försäkring 700 + bensin 2500:- summa = 4200:-
Elen = 11.450:-
Försäkringar: 1500:-
Samfällighet: 400:-
Förnyelsefond: 150:-
Slam/sop : 1300:-
Parkering på jobb 1000:-
Facket + a-kassa = 350:-
Skola: 1000:-
Internet 300:-
Mobil: 240:- (Stängt av abonnemang mobil och har nu endast kontantkort pga mina lön på ca 20.000:- netto inte räcker

Har utgifter på 26.400:- + mat … (får äta det jag har i skåpen, sälja av lite prylar och panta gamla burkar som legat kvar länge.

Jag räknas alltså som fattig person i dagens Sverige pga lönedumpningen som regeringen och riksbanken skapat genom inflationen.
Blir ju tvungen att sälja huset och flytta in till förorten för 30.000:- brutto räcker inte till ett leverne längre :/ vilken tråkig utveckling vi nu går till mötes och tycker verkligen synd om alla pensionärer som ej kan ändra sin situation då de ”omyndighetsförklaras” pga ingen inkomst och har då heller inget längre att säga till om enligt svenska modellen.

Min elkostnad + drivmedelkostnad tar 75% av min inkomst dvs 15.000:- för bara dessa två poster!

(Huset har och kostar väldigt mycket hela tiden och jag har mycket i vinst att hämta ut den dag jag säljer. Har inte sparat på ”vanligt sätt” utan jag har renoverat och ökat/bibehållit värdet så istället.. det har också genererat ”avkastning” visst minus vinstskatten som regeringen skall ha när jag säljer (man undrar nästan om regeringen inte vill få människor att sälja så marknaden rör på sig och de kan inkassera massa vinstskatt från alla ”fulla lador” som Magdalena Andersson uttryckte det.

60% av bensinpriset är skatt
50% av elen är skatt
Säljer jag huset får de ca 25% vinstskatt
Vad är det frågan om… har staten dåligt med pengar nu?

Hur har vi hamnat i denna situationen?
Vad bör jag göra? Byta jobb, flytta, vidareutbilda mig..?
Hur tänkte du när du köpte hus utan en buffert??
Du och jag har likvärdig lön, jag har absolut inga problem o lösa det (elområde 4).
På sommaren sätter man undan inför vintern..
Du kanske ska titta på annan uppvärmning alt ta på en jacka ...bor du i ett slott??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in