2022-01-07, 23:36
Medlem
526s avatar
Tog ni Kambo grodan efteråt?
Citera
2022-01-07, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Har en fråga som jag alltid undrat över med folk som du...

Kan du någon gång fundera i banor som att du skulle faktiskt kunna vara en vek liten fjolla och att det är där som problemet ligger?

Jag menar, "hitta sig själv" är ju något man gör genom att gå igenom olika hårda prövningar i livet, man sätts på test genom tunga påfrestningar och svårigheter. Det är så en man växer, genom prövningar och mer livserfarenhet.

Tänk dig en man som börjar som outbildad, osäker och arbetslös incel. Han tar sen en tung utbildning och går igenom den skiten och utsätter sig för att få sitt ego sårat genom att ragga på kvinnor där de flesta dissar honom i början. Han jobbar sen skiten av sig för att sen starta eget företag med sena nätter och tidigare morgnar och liten spargris och utsätter sig själv för jobbiga situationer för att komma fram i livet och efter något decennium eller två så har han äntligen vuxit till en extremt intressant och harmonisk man.

Men du vill försöka göra samma resa genom att ta någon jävla hippie-drog för att få flera flera års livserfarenheter ungefär som ett fetto som tror sig få ett sexpack om han bara sätter på sig en batteridriven muskelstimulator på magen och trycker på on-knappen? Path of least resistance.

Så kan du någon känna att du egentligen bara är en jävla bitch och att det är fullständigt absurt egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Nja, jag tror bara du och jag har helt olika liv.

Jag får bilden utav att du är en klassisk knegare inom byggbranschen, lever för att få ta fredagsbiran och äter plankstek på lokala krogen varje helg.

Det är svårt att förstå andra människor när man lever i sin egna bubbla. Synd!

Fast en poäng har han ju, i den här tråden frågar folk "körde de några indianska sånger?" "Var shamanen bra?".

-Du tycker inte att du ägnar dig åt en grov form av kulturell appropiering och respektlös knarkturism? Det handlar ju om kulturella fenomen med tusenåriga anor från Centralamerika, där vi i Sverige bara plockar den delen som ger ett rus, som en ursäkt att bli höga eller fulla. Tror de flesta som åker till Amsterdam för att trippa med en "shaman" (kom igen) har noll intresse för prekolumbinsk, andinsk kultur. Man vill bli höga o inget annat. Finna sig själv känns som en tramsig ursäkt i sammanhanget.
Senast redigerad av wetske 2022-01-07 kl. 23:59.
Citera
2022-01-08, 00:13
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wetske
Fast en poäng har han ju, i den här tråden frågar folk "körde de några indianska sånger?" "Var shamanen bra?".

-Du tycker inte att du ägnar dig åt en grov form av kulturell appropiering och respektlös knarkturism? Det handlar ju om kulturella fenomen med tusenåriga anor från Centralamerika, där vi i Sverige bara plockar den delen som ger ett rus, som en ursäkt att bli höga eller fulla. Tror de flesta som åker till Amsterdam för att trippa med en "shaman" (kom igen) har noll intresse för prekolumbinsk, andinsk kultur. Man vill bli höga o inget annat. Finna sig själv känns som en tramsig ursäkt i sammanhanget.
Respektlös knarkturism? Det var något nytt.

Jag åkte dit för att uppleva något jag aldrig tidigare upplevt och är oerhört glad över att jag gjorde det då min syn på livet har förändrats på ett positivt sätt sen dess.

Skulle nog hellre ha upplevt det mitt i skogen i Peru, men pga pandemin så var inte det ett alternativ.

"Man vill bli höga o inget annat".
Tro mig, är du enbart ute efter ett rus så är Ayahuasca inte ett bra alternativ.

Samtidigt så är det självklart själva hallucinationen jag ville åt då det var den som gav mig en positiv effekt på livet , efter själva ruset var över.

Köper inte riktigt ditt argument, men respekterar din åsikt.
Senast redigerad av Fricky 2022-01-08 kl. 00:16.
Citera
2022-01-08, 00:20
Medlem
spermaoffrets avatar
Tror du att du kommer bli nervös när du ska dö?
Citera
2022-01-08, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Nja, jag tror bara du och jag har helt olika liv.

Jag får bilden utav att du är en klassisk knegare inom byggbranschen, lever för att få ta fredagsbiran och äter plankstek på lokala krogen varje helg.

Det är svårt att förstå andra människor när man lever i sin egna bubbla. Synd!

Jo, tack. Har "funnit mig själv" genom hårt arbete och utsätta mig för jobbiga situationer i nästan två decennium och driver för övrigt eget.

Men jag tackar för att du tog dig tid att svara, det konstaterade ju bara det som jag redan mer eller mindre redan visste.
Att du duckade frågan för att fokusera diskussionen till att handla om mig (i en tråd som handlar om dig och din erfarenhet) gav ju faktiskt svaret ändå. Implicit förklarade du att mina fördomar om sådana som du - som är bortskämda snorvalpar som vill framställa sig själva som pseudo-djupa och pseudointellektuella och intala sig själva att de är det - stämmer väldigt bra.

Någon dag på ålderns höst lär du också komma till insikt med att det faktiskt bara är cringe och att "hitta sig själv" finns det inga genvägar till. Det kräver tyvärr medvetet jobb med sig själv och är ingenting man får som i ett flingpaket eller som i någon dos av DMT (som för övrigt ändå utsöndras när man sover).

Verkar vara någon grej just nu. Sett flera Youtubers som förklarat hur de tagit ayahuasca för att sedan påstå sig komma till alla dessa fantastiska djupa insikter som alla andra vanliga dödliga, som inte tagit det, inte är kapabla till att se. Sen verkar de ledsna på mumbo jumbo-snacket efter ett halvår eller så och tonar ner sin hippie-persona igen och hittar någonting att framställa sig själva som speciella på istället. Intressant tråd.
Citera
2022-01-08, 00:40
Medlem
Intressant ämne! Har varit intresserad länge av att testa ayahuasca.
Upplevde du dig nån gång under ruset vara utanför kroppen? Alltså att ditt medvetande kändes som att det befann sig utanför den fysiska kroppen.
Citera
2022-01-08, 00:47
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wetske

Vilket jäkla miljöpartistresonemang. Du är förmodligen en sån person som har svårt att sova på natten pga ångest över att din hudfärg råkar vara vit. Varför skulle man behöva ha ett intresse för prekolumbisk eller andinsk kultur för att få prova på ayahuasca?

För det andra kommer ayahuasca från Amazonas i Sydamerika från början, inte Centralamerika. Det visar väl inte minst hur dåligt insatt du är själv.

För det tredje är ayahuasca förmodligen den sämsta drogen man överhuvudtaget kan prova om man bara är ute efter ett rus. Har man den inställningen kan man få en fruktansvärt obehaglig överraskning.

För det fjärde frågar folk om shamanen var bra eftersom shamanen spelar en väldigt stor roll under ceremonin och för ens egna upplevelse. Det finns rena bedragare och skojare och så finns det de som är helt fantastiska.
Citera
2022-01-08, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Aldrig hört talas om detta innan, en googling ledde till wiki som verkade skriven av en äkta Aya-fantast.

saxat från wiki :
"Människor som konsumerat ayahuasca rapporterar ofta om andliga uppenbarelser angående deras plats och syfte på jorden, universums sanna natur samt djupa insikter i hur de kan leva ett mer positivt och meningsfullt liv.[4] För många blir detta ett uppvaknande som ibland beskrivs som en pånyttfödelse.[5] Det är inte ovanligt att användare i efterhand beskriver upplevelsen som det absolut svåraste men viktigaste och mest meningsfulla de gjort i hela sina liv."

Nåväl...

Vad anser du ska ändras i wikitexten, stämmer det som står där med dina nyfunna erfarenheter ?

Är det inte bättre att beställa den där drycken på nätet o få den hemskickad?
Citera
2022-01-08, 01:12
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wickedpedia
Intressant ämne! Har varit intresserad länge av att testa ayahuasca.
Upplevde du dig nån gång under ruset vara utanför kroppen? Alltså att ditt medvetande kändes som att det befann sig utanför den fysiska kroppen.
Absolut, under delar av ruset så trodde jag att jag hade lämnat jorden. Jag var samtidigt medveten om att detta är ruset och inte verkligheten.

Jag träffade ju som sagt min barndomsvän som gått bort, jag visste nog att detta bara är Ayahuascan som talar men allt känns så extremt verkligt.

Det jag är mest fascinerad över är att jag fick se mig själv som barn och ungdom. Det var lite som att kolla på en Youtube-video där ens föräldrar spelat in mig själv som liten.

Är du intresserad av att diskutera kring Ayahuasca och kanske till och med vill testa det någon gång så är du alltid välkommen att skicka ett PM.
Citera
2022-01-08, 01:14
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Är det inte bättre att beställa den där drycken på nätet o få den hemskickad?
Bättre vet jag inte, bekvämare skulle jag isåfall säga.

Jag har aldrig testat psykadeliska substanser innan, så för mig var det viktigt att befinna mig på ett ställe där folk har stor erfarenhet av det.

Visst har det en prislapp, men vad spelar det för roll när jag kommer andas mitt sista andetag?
Citera
2022-01-08, 01:18
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Jo, tack. Har "funnit mig själv" genom hårt arbete och utsätta mig för jobbiga situationer i nästan två decennium och driver för övrigt eget.
Det är bara att gratulera. Säkert har Livets Hårda Skola också bidragit.
Citat:
Men jag tackar för att du tog dig tid att svara, det konstaterade ju bara det som jag redan mer eller mindre redan visste.
Att du duckade frågan för att fokusera diskussionen till att handla om mig (i en tråd som handlar om dig och din erfarenhet) gav ju faktiskt svaret ändå. Implicit förklarade du att mina fördomar om sådana som du - som är bortskämda snorvalpar som vill framställa sig själva som pseudo-djupa och pseudointellektuella och intala sig själva att de är det - stämmer väldigt bra.
Känner du TS IRL?
Citat:
Någon dag på ålderns höst lär du också komma till insikt med att det faktiskt bara är cringe och att "hitta sig själv" finns det inga genvägar till. Det kräver tyvärr medvetet jobb med sig själv och är ingenting man får som i ett flingpaket eller som i någon dos av DMT (som för övrigt ändå utsöndras när man sover).
DMT-doserna som utsöndras under sömn är så mikroskopiska att de inte kommer i närheten av att ha samma effekt som om man intar ayahuasca. Men det visste du säkert redan.

Du kanske också får en och annan insikt på ålderns höst. Att alla inte måste vandra samma hårda och tuffa väg som Knegar-Conny. Om du tror att ayahuasca på något sätt skulle vara en genväg till något som helst så visar du helt enkelt att du inte har någon aning om vad du pratar om.

Om du nu har så mycket livserfarenhet och kloka ord att dela med dig av så borde du ha räknat ut vid det här laget att folk gör sina egna val baserat på sina egna erfarenheter.

Hoppas att planksteken smakar.
Citera
2022-01-08, 01:20
Medlem
Intressant trådstart!
Har en vän som åkt flera gånger till Peru för retrest och han beskriver samma saker i stora dra som du.
Först vill jag be om ursäkt å mina flashbackkollegors vägnar, ty de vet icke bättre.

Min vän körde stenhårt på 2 månaders rening i form av väldigt sträng kost. Utan denna rening sägs de första ceremonierna vara lite till spillo pga att kroppen ägnar sig åt reningen i första hand. Körde du någon rening/diet?

Upptäckte du någon universell sanning som du i korta drag vill dela med

Vet du vem Gabor Mate är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in