2022-01-07, 22:56
Medlem
Är panschis, äter Vov och kokt potatis. Sheba på helgerna. Ser till att bjuda hem mig till barnen vid middagstid. Sparar 10 tusen/mån till barnbarnen samt en slant till begravningen. Då ska de ha kul!
Jag är fullkomligt nöjd.
Citera
2022-01-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissSnork
what a sad little life.... Speciellt ackligt tysker jag är det här med att duscha sällan och ha låg inomhustemperatur vintertid... Och att din man uppenbarligen är inte tillräckligt snål och du upplever honom som en utgiftskälla, stör även barnen dig på samma sätt?
Och vet du vad - att ni sparar så mycket (för er inkomstnivå i alla fall) förändrar inte saken att ni lever nu ett ynkligt liv. Pengarna kan försvinna i tiden av kris och inflation och då står du där som en idiot utan att egentligen ha levt nån gång

Duscha sällan hemma skrev jag - vi duschar i samband med träning/idrott så jag skulle inte direkt få det till att vi är äckliga. Tycker att rubt 20 grader inomhus ger ett klarare huvud och bättre sömn än de som har kvalmiga 23 grader.

Eftersom jag inte saknar nåt materiellt ser jag inte mitt liv som ynkligt alls. I tider av kris och inflation tänker jag att jag har en bra förmåga att leva med knappa medel som många andra saknar.
Citera
2022-01-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Jaha du.

Berätta, på vad har priset stigit 15% om året?

Jag utmanar dig, hitta EN enda sak.

Snarare ställa dig frågan om du lever i verkligheten?

Du har beg bilar t ex

En av SFVF:s medlemmar i Dalarna bekräftar bilden av att det är tuffare på begagnatmarknaden och även generellt högre priser, även för att köpa in bilarna. Den senaste europeiska statistiken visar att försäljningen av begagnade bilar ökade med nära 14 procent de första åtta månaderna 2021.1 okt. 2021

En annan är bostäder

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/glodhet-bostadsmarknad-villor-har-okat-20-procent/

Också kaffe priser 25%

https://www.dagligvarunytt.se/ekonomi/forsaljning/experten-slar-larm-om-kaffet-nu-rusar-priset-pa-vag-upp-till-rekordnivaer/

Bara som exempel på urvalet. Det är ingen raketforskning det här
Citera
2022-01-07, 23:27
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
En flaska whisky går på ca 500kr och en flaska vin runt 200kr. Låter det som en osund relation till alkohol att då spendera 1000kr/mån? Är du muslim?
Du har ett osunt förhållande till pengar, tror inte att du hör hemma i tråden. 1 000 spänn är väldigt mkt för oss snåla, begriper du inte det!?!!?
Citera
2022-01-07, 23:57
Medlem
MissSnorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Duscha sällan hemma skrev jag - vi duschar i samband med träning/idrott så jag skulle inte direkt få det till att vi är äckliga. Tycker att rubt 20 grader inomhus ger ett klarare huvud och bättre sömn än de som har kvalmiga 23 grader.

Eftersom jag inte saknar nåt materiellt ser jag inte mitt liv som ynkligt alls. I tider av kris och inflation tänker jag att jag har en bra förmåga att leva med knappa medel som många andra saknar.

precis, du menar att ni inte brukar duscha på kvällen innan ni ska gå å lägga er. Och barnen duschar en gång i veckan antar jag, för att spara på vatten. Jag har kört en annan smart ide - att spola i toaletten var tredje gång den används . 20 grader är kallt och inte alls hemtrevligt och mysigt - det är som att bo i en fabriksbyggnad eller på järnvägsstationen. Det är inte heller bra för hälsa under vinterhalvåret. Jag menar hur snål får man vara för att försämra sin livskvalitet på det sättet?

Det jag försöker säga är att du är ohälsosamt snål och det är synd om dina barn och din man. Du verkar snäll och trevlig person och det gör det hela ännu mer tragiskt.... Varför vill du förstöra andras liv like that? Ni har ju normal inkomst. Köp ett par böcker till barnen, gå på teatern med mannen, åk till värme när du fortfarande har möjlighet att göra det. Det kan bli mycket svårare tider i fortsättningen, varför plåga sig så här nu, när allt är relativt normalt?
Citera
2022-01-07, 23:58
Medlem
MissSnorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Du har ett osunt förhållande till pengar, tror inte att du hör hemma i tråden. 1 000 spänn är väldigt mkt för oss snåla, begriper du inte det!?!!?
Citera
2022-01-08, 00:04
Medlem
Sqrbankens avatar
Är inte snål som person men det finns helt enkelt ingenting som går att köpa för pengar som intresserar mig det minsta sedan ett gäng år. Helt likgiltig. Helt. Totalt.

Etta, singel, looser; låga räntor och avgifter (just nu i alla fall) uppbackat av ett nära obefintligt matkonto i kölvattnet av min avgrundsdjupa depression.
Citera
2022-01-08, 01:06
Medlem
Paradisums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom

Det köper jag fullt ut!
Citera
2022-01-08, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag jobbar kanske 10 dagar i månaden. Jag lägger väl ungefär mellan 5000-8000:- på mat i månaden och det är det som kostar mest av allt. Min hyra ligger på 3500:- i månaden. Bor i ett garage på ca 17kvm, men min hyresvärd är ganska greedy och eftersom huspriser och hyror är så höga där jag bor så blir min hyra hög per automatik, även om det är ett s.k. alternativt boende med slumkänsla. Buss/tågbiljett kostar väl ca 400:- i månaden.

Jag har inte köpt nya kläder på 10 år och det är det som jag har sparat mest pengar på. Använder heller inte schampo utan istället ägg en gång i veckan det senaste halvåret. Toapapper har jag heller inte köpt någonsin egentligen, eftersom jag inte har bil och körkort så kan jag inte transportera det. Jag tigger istället toapapper från mina föräldrar och ibland från hyresvärden. Köper sällan ny tandborste, kanske 3 gånger om året, tandkräm så räcker det väl med 3 tuber om året skulle jag tro. Jag tror jag ska sluta gå till tandläkaren, skjöt upp min senaste tid. Har aldrig haft ett enda hål och jag är snart 31 år.

Jag skulle absolut kunna dra ned på matkostnaden men jag älskar kött och ägg för mycket. Jag ska prova i alla fall men det blir nog svårt. Får äta mer lever, billigt och nyttigt, win-win. Jag tror att jag kan överleva på 8000:- i månaden i alla fall, mindre än så kan bli svårt med tanke på hyran. Jag känner mig ganska fri överlag, kan inte klaga. Jag vill skaffa ett heltidsjobb så jag får en ordentlig inkomst men motivationen finns inte riktigt där och det kan bli svårt att ställa om sitt liv. Ju mer arbete desto mindre frihet, men det hade vart kul att köpa ett eget hus, skaffa tjej och familj etc.

EDIT: Har även investeringar i crypto, både trade-ar och hodlar.

Du lägger 5-8k på mat i månaden men kan inte unna dig lite hygienartiklar för nån hundring i månaden?
Citera
2022-01-08, 01:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Vafan, är svenskarna experter på att spara pengar? Folk här i tråden har vanliga löner och sparar 20k i månaden?! Jag får ut 60k netto men kan inte spara mer än 10k! Skulle också hur lätt som helst kunnat konsumera upp sista 10k....gott vin och mat kostar multum.
Första regeln. Se över om du ökar dina utgifter när du ökar din lön? Känns det som du behöver den där konsumtionen, det dyra vinet, maten? Har aldrig ens varit i närheten av 60k netto men ändå oftast sparat 10k i månaden de senaste 20 åren.

Sagt upp mig från jobbet för drygt ett år sedan och lever nu på avkastning+ äter viss del från kapitalet.
Har gård (betald) två bilar (betalda) MC (betald) Två hundar och ett jaktintresse. Så inga problem med fritidssysselsättning. Utflugna barn och en särbo.

Har du ett konkret mål med ditt sparande blir det mycket lättare att låta bli å nalla från det. har inte haft det så bra som jag har det nu på 50 år eller mer! Har ännu inte börjat lyfta pension, tjänstepensionen kan jag lyfta om jag vill. Men behöver det inte just nu.
Citera
2022-01-08, 02:18
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag är ensam. Ändå äter jag bara en gång om dagen om man inte räknar med frukosten som innefattar några ägg.

Äter man en köttbaserad kost så blir det dyrt, det går inte att komma ifrån men det är mycket mer mättande. Äter mellan 500-800g rött eller vitt kött varje dag.

Det enda icke-animaliska jag äter är potatis och tomater. Jag ska börja äta mer inälvsmat så jag sparar pengar. Vägrar att leva på spannmålsbaserade rätter.

Köper du allt kött ifrån delikatessen eller? Du får ju gå upp till 500 kr/kg för att det ska stämma.
Citera
2022-01-08, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in2lad
Vardagen ser fin ut. Slutade jobba som 56-åring, sålde mitt aktieinnehav och satte alla pengar i Swedbanks Robur ISK, med en avkastning på 21-24 procent per år. Satte in 2,2 miljoner vilket ger en avkastning på runt 10 000kr per vecka. Det lever jag gott på!

Säljer du av fonder varje månad eller hur gör du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in