Citat:
Du antar många saker.Men om det du tror att du behöver tro på inte är sant så faller allting pladask.
Vad gäller Bibeln kontra Islam så är inte ens Jesus samma person i båda. Han har inte samma uppgift, inte samma funktion, inte samma historia och inte ens samma slut.
Inte så konstigt att du får alla emot dig om du menar att båda böckerna är sanna. Kräver tron att man har en sådan överseende hållning gentemot motsägande uttalanden om Gud så är det snarare en Guds gåva om man kommer undan den. För med den inställningen så kan man tro på vad som helst.
Inte du såklart, du har ju den rätta tron, det gäller bara alla andra som tror på saker som du inte håller med om antar jag.
Vad gäller Bibeln kontra Islam så är inte ens Jesus samma person i båda. Han har inte samma uppgift, inte samma funktion, inte samma historia och inte ens samma slut.
Inte så konstigt att du får alla emot dig om du menar att båda böckerna är sanna. Kräver tron att man har en sådan överseende hållning gentemot motsägande uttalanden om Gud så är det snarare en Guds gåva om man kommer undan den. För med den inställningen så kan man tro på vad som helst.
Inte du såklart, du har ju den rätta tron, det gäller bara alla andra som tror på saker som du inte håller med om antar jag.
Huvudpunkterna gällande Koranens så kallade "motsättningar" mot Bibeln gällande Jesus har jag gått igenom många gånger. Någon "överseende hållning" har jag inte gällande någon av skrifterna, men jag har en hållning där jag inser att det behövs en djupdykning i bakgrunden till en skrift för att kunna förstå vad den ens handlar om. Att lägga ned den energin och kraften innan vi eventuellt börjar anklaga människor tycker jag att man är skyldig, och ännu mer så då Gud.
Ja så klart: är det inte sant så faller allt pladask. Att jag har syndat behövs dock inte speciellt mycket funderingar kring, för det har jag hur man än vrider på det. Jag har inte hållit någon Guds lag helt oavsett om vi talar någon helig skrift, samvete, människors vilja eller annat.
Har du?
Bedömningen kring huruvida Bibeln är sann eller ej måste ändå utgå från just sanningen. När Pilatus frågade "vad är sanning" så kom frågan efter det Jesus sagt "ja där till är jag född, att jag ska vittna för sanningen". Vittnet är både genom apostlarnas ord om vad Jesus sagt och vår ande som som känner igen det ordet (idag Bibeln, då mun till mun) och Kristi Ande som vår ande hör. Det är så vi vet att det är sant, för precis som Pilatus kan varken du eller jag av oss själva veta vare sig det ena eller det andra. Att lita på det vi fått till oss genom vår kultur är inte mycket att hålla i "på den dagen".