2022-01-07, 16:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Men om det du tror att du behöver tro på inte är sant så faller allting pladask.

Vad gäller Bibeln kontra Islam så är inte ens Jesus samma person i båda. Han har inte samma uppgift, inte samma funktion, inte samma historia och inte ens samma slut.

Inte så konstigt att du får alla emot dig om du menar att båda böckerna är sanna. Kräver tron att man har en sådan överseende hållning gentemot motsägande uttalanden om Gud så är det snarare en Guds gåva om man kommer undan den. För med den inställningen så kan man tro på vad som helst.

Inte du såklart, du har ju den rätta tron, det gäller bara alla andra som tror på saker som du inte håller med om antar jag.
Du antar många saker.

Huvudpunkterna gällande Koranens så kallade "motsättningar" mot Bibeln gällande Jesus har jag gått igenom många gånger. Någon "överseende hållning" har jag inte gällande någon av skrifterna, men jag har en hållning där jag inser att det behövs en djupdykning i bakgrunden till en skrift för att kunna förstå vad den ens handlar om. Att lägga ned den energin och kraften innan vi eventuellt börjar anklaga människor tycker jag att man är skyldig, och ännu mer så då Gud.

Ja så klart: är det inte sant så faller allt pladask. Att jag har syndat behövs dock inte speciellt mycket funderingar kring, för det har jag hur man än vrider på det. Jag har inte hållit någon Guds lag helt oavsett om vi talar någon helig skrift, samvete, människors vilja eller annat.
Har du?

Bedömningen kring huruvida Bibeln är sann eller ej måste ändå utgå från just sanningen. När Pilatus frågade "vad är sanning" så kom frågan efter det Jesus sagt "ja där till är jag född, att jag ska vittna för sanningen". Vittnet är både genom apostlarnas ord om vad Jesus sagt och vår ande som som känner igen det ordet (idag Bibeln, då mun till mun) och Kristi Ande som vår ande hör. Det är så vi vet att det är sant, för precis som Pilatus kan varken du eller jag av oss själva veta vare sig det ena eller det andra. Att lita på det vi fått till oss genom vår kultur är inte mycket att hålla i "på den dagen".
Citera
2022-01-07, 17:31
Medlem
Citat:
Det är ingen religion. Det är den enkla slutsatsen man kan dra när man inser att Bibeln inte är sann och att Gud är rättvis bortom alla religioner.

Sådär brukar det låta inom New Age rörelsen.
Gud är bara snäll.
Gud blir aldrig arg.
Alla kommer till himlen
Alla blir saliga på sin tro.
Alla vägar leder till himmelriket.
Citera
2022-01-07, 17:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Sådär brukar det låta inom New Age rörelsen.
Gud är bara snäll.
Gud blir aldrig arg.
Alla kommer till himlen
Alla blir saliga på sin tro.
Alla vägar leder till himmelriket.
Framförallt rycker "the spiritual movement" ut lite lösa grejer ur olika religioner för att bekräfta sina egna idéer och upplevelser. Det är en väldigt grund och öronkliande rörelse fylld av "godhetsapostlar" vars främsta stjärna tycks vara att de "inte håller sig till religion".

Populär är "jag har sagt att ni är gudar", vilket är ett utmärkt exempel på grundheten (ofta har de inte ens läst versen Herren Jesus citerar, än mindre intresserat sig för varför Han hänvisar dit och vilka Han talar med).
Citera
2022-01-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Om man aldrig tittar på Universum utan bara stirrar på vår lilla planet, som på längre avstånd ser ut som ett knappnålshuvud, så kan man ju tro på Gud och Bibeln(?) Gud skapade hela världen, vilket då innefattar hela universum(?) på sju dagar och i MILJARDER av år fanns inte en enda människa utan vi har kommit till alldeles nyss egentligen och man undrar ju varför Gud bestämde sig för att skapa oss, till sin "avbild" som det heter, OCH samtidigt ge oss drifter och behov som är SYND!

Slutsatsen torde bli att självutnämnda och sadistiska besserwissers skapade Gud till sin egen avbild.
Citera
2022-01-07, 20:11
Medlem
Citat:
Var exakt i skriften hänvisar du till?
Kapitel och verser tack, så får alla en chans att se vad det står.

Under tiden kan du ju redogöra för varför inga straff alls skulle vara en bättre moral.

Med nöje. 5 Mos 22:13Om en man gifter sig med en kvinna och efter att ha varit tillsammans med henne inte vill ha henne längre 14utan kommer med beskyllningar som ger henne dåligt rykte: ”Jag har gift mig med denna kvinna, men när jag låg med henne upptäckte jag att hon inte var oskuld”, 15då skall flickans far och mor gå till stadens äldste i stadsporten med beviset på att flickan var oskuld. 16Flickans far skall säga till de äldste: ”Jag gav min dotter till hustru åt denne man, men han vill inte ha henne längre, 17och nu kommer han med beskyllningar och påstår sig ha upptäckt att min dotter inte var oskuld. Men här är beviset på att hon var oskuld.” De skall breda ut tyget inför stadens äldste, 18och de äldste skall gripa mannen och straffa honom 19och ålägga honom att betala hundra siklar silver som tillfaller flickans far, eftersom mannen har förtalat en israelitisk jungfru. Hon skall förbli hans hustru, och han får inte skilja sig från henne så länge han lever. 20Men om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld, 21skall flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds,

Så frågan kvarstår. Hade du varit med och stenat flickan om du levt på den tiden? Ja eller nej?
Citera
2022-01-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nu fattar jag diitt stora, liderliga, för att inte säga maniska engagemang. Du vill ha system där jungfrur är tillgängliga för otukt lik din, och GT-lig lagstiftning med dödsstraff är en stötesten därvidlag, ett allvarligt hot. Nu ska alla mangrant avsäga sig den så att du och gelikar alltid överallt kan bedriva otukt obekymrat. De unga kvinnorna ska inte ha något att oroa sig för när de jagas upp av er äckel.
Du vill öka tillgängligheten!
Dina otuktiga skriverier här på Flashback är mitt bevismaterial. Jag kan leta rätt på snuskiga inlägg som du skrivit som förklarar din oro för att sex skulle höra till äktenskapet endast.
Detta är kontexten som du försöker mörka. Förut skröt du stolt över din otukt. Var är den höga svansföringen nu? Snuskgubbe.

Du missade att svara på frågan. Skulle du vara med och stena en flicka som inte blödde på bröllopsnatten om du levde på lagförbundets tid?
Tillåt mig gissa att du aldrig kommer att ge ett ärligt svar på den frågan.
Citera
2022-01-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Med nöje. 5 Mos 22:13Om en man gifter sig med en kvinna och efter att ha varit tillsammans med henne inte vill ha henne längre 14utan kommer med beskyllningar som ger henne dåligt rykte: ”Jag har gift mig med denna kvinna, men när jag låg med henne upptäckte jag att hon inte var oskuld”, 15då skall flickans far och mor gå till stadens äldste i stadsporten med beviset på att flickan var oskuld. 16Flickans far skall säga till de äldste: ”Jag gav min dotter till hustru åt denne man, men han vill inte ha henne längre, 17och nu kommer han med beskyllningar och påstår sig ha upptäckt att min dotter inte var oskuld. Men här är beviset på att hon var oskuld.” De skall breda ut tyget inför stadens äldste, 18och de äldste skall gripa mannen och straffa honom 19och ålägga honom att betala hundra siklar silver som tillfaller flickans far, eftersom mannen har förtalat en israelitisk jungfru. Hon skall förbli hans hustru, och han får inte skilja sig från henne så länge han lever. 20Men om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld, 21skall flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds,

Så frågan kvarstår. Hade du varit med och stenat flickan om du levt på den tiden? Ja eller nej?

Ja, och det hade ju du också i samma situation om vi placerar dig bland männen i staden. Och jag förstår hur du vill snärja troende med din logik som säger att Gud är ond, men sanningen är alltid tvärtom, det är du som vill rättfärdiggöra horeri och utomäktenskapligt sex och andra vidrigheter som du vill ägna dig åt utan att bli störd.
Du har dessutom ingen rätt att fälla värdeomdömen över Gud och Bibeln då du varken tror eller har någon moralisk grund att falla tillbaka på.

Nu är du vänlig och svarar på varför hårda straff är omoraliska i dina ögon.
Citera
2022-01-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Slutsatsen torde bli att självutnämnda och sadistiska besserwissers skapade Gud till sin egen avbild.

Nej, perversa människor som du förnekar Gud för att ostört kunna leva vidare och bryta mot Guds lagar.
Citera
2022-01-07, 21:22
Medlem
Citat:
Nej, perversa människor som du förnekar Gud för att ostört kunna leva vidare och bryta mot Guds lagar.
Varför lever ni själva vidare och bryter mot Guds lagar trots att ni menar er inte förneka Gud? Hur förklarar du annars att porrkonsumtionen är typ lika hög bland församlingsmedlemmar som bland andra.

https://www.varldenidag.se/nyheter/manga-kristna-porrsurfar/cbbkbn!OBcVfJEntM23qNaQ7nLYdA/
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-01-07 kl. 21:30.
Citera
2022-01-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ja, och det hade ju du också i samma situation om vi placerar dig bland männen i staden. Och jag förstår hur du vill snärja troende med din logik som säger att Gud är ond, men sanningen är alltid tvärtom, det är du som vill rättfärdiggöra horeri och utomäktenskapligt sex och andra vidrigheter som du vill ägna dig åt utan att bli störd.
Du har dessutom ingen rätt att fälla värdeomdömen över Gud och Bibeln då du varken tror eller har någon moralisk grund att falla tillbaka på.

Nu är du vänlig och svarar på varför hårda straff är omoraliska i dina ögon.

Det var väldigt många ord utan ett konkret svar. Hade du varit du varit med att stena en flicka som inte blödde på bröllopsnatten? Ja eller nej?
Citera
2022-01-07, 21:48
Medlem
Citat:

Varför skulle människor som inte tror på gud lyda en påstådd guds lagar??? Försök tänka litet, innan du häver ur dig fördömelser.
Citera
2022-01-07, 21:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Varför lever ni själva vidare och bryter mot Guds lagar trots att ni menar er inte förneka Gud? Hur förklarar du annars att porrkonsumtionen är typ lika hög bland församlingsmedlemmar som bland andra.

https://www.varldenidag.se/nyheter/manga-kristna-porrsurfar/cbbkbn!OBcVfJEntM23qNaQ7nLYdA/
Den undersökningen kan jag hitta flera förklaringar till, men det spelar ingen roll. Vi kan nämligen i Sverige se att skilsmässor är lika vanliga bland kristna som bland ateister i Sverige.

Generellt råder mycket teologisk förvirring om lagen i kristna sammanhang i Sverige (och antagligen även annorstädes), och kanske bidrar det, men förklaringen är nog delvis också att kristna människor inte är bättre än andra. I ett land och sammanhang som Sodom och Gomorra avfaller helt enkelt många, vilket är varför det är viktigt att leva i ett samhälle/ sammanhang där dygder uppmuntras och synder fördöms.

Det sagt, så innebär inte tillfälliga feltramp avfall, så länge de inte är gjorda med berått mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in