2022-01-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Varför lever ni själva vidare och bryter mot Guds lagar trots att ni menar er inte förneka Gud? Hur förklarar du annars att porrkonsumtionen är typ lika hög bland församlingsmedlemmar som bland andra.

https://www.varldenidag.se/nyheter/manga-kristna-porrsurfar/cbbkbn!OBcVfJEntM23qNaQ7nLYdA/

Nu ställer du obekväma frågor. Är inte kristna mycket bättre än oss vanliga dödliga?

Kan vi tänka oss att svaret blir att de flesta kristna är skenheliga och bara ett fåtal procent av de kristna är riktiga kristna?
Citera
2022-01-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Den undersökningen kan jag hitta flera förklaringar till, men det spelar ingen roll. Vi kan nämligen i Sverige se att skilsmässor är lika vanliga bland kristna som bland ateister i Sverige.

Generellt råder mycket teologisk förvirring om lagen i kristna sammanhang i Sverige (och antagligen även annorstädes), och kanske bidrar det, men förklaringen är nog delvis också att kristna människor inte är bättre än andra. I ett land och sammanhang som Sodom och Gomorra avfaller helt enkelt många, vilket är varför det är viktigt att leva i ett samhälle/ sammanhang där dygder uppmuntras och synder fördöms.

Det sagt, så innebär inte tillfälliga feltramp avfall, så länge de inte är gjorda med berått mod.

Vi kan ta en annan frågeställning. Och den gäller änkor. I 1:a Korintierbrevet hävdar Paulus att änkor ska förbli som de är, alltså inte gifta om sig.
1 Kor 7: 8Till de ogifta och till änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir vad de är, liksom jag.
Men, några år senare, när Paulus skrivet till Timoteus låter det helt annorlunda:
1 Tim 5:9För att en änka skall räknas som änka måste hon vara minst sextio år och får inte ha varit gift mer än en gång. 10Hon måste vara känd för goda gärningar: ha tagit sig an barn, visat gästfrihet, tvättat de heligas fötter, bistått nödlidande – ja, på allt sätt vinnlagt sig om att göra gott.

11Yngre änkor skall du däremot vägra att godta. Ty när åtrån vaknar glömmer de Kristus och vill gifta sig 12och faller under domen att ha brutit sitt första trohetslöfte. 13Dessutom lär de sig att lata sig och springa omkring i husen. Och inte bara att lata sig utan också att sladdra, vara nyfikna och tala om otillåtna ting

Vad gäller nu för änkorna? Ska de inte gifta om sig, som Paulus skriver till korintierna? Eller blir de då för lata, för kåta och för sladdriga, som han skriver till Timoteus? Båda sakerna kan inte vara rätta.
Citera
2022-01-07, 22:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vi kan ta en annan frågeställning. Och den gäller änkor. I 1:a Korintierbrevet hävdar Paulus att änkor ska förbli som de är, alltså inte gifta om sig.
1 Kor 7: 8Till de ogifta och till änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir vad de är, liksom jag.
Men, några år senare, när Paulus skrivet till Timoteus låter det helt annorlunda:
1 Tim 5:9För att en änka skall räknas som änka måste hon vara minst sextio år och får inte ha varit gift mer än en gång. 10Hon måste vara känd för goda gärningar: ha tagit sig an barn, visat gästfrihet, tvättat de heligas fötter, bistått nödlidande – ja, på allt sätt vinnlagt sig om att göra gott.

11Yngre änkor skall du däremot vägra att godta. Ty när åtrån vaknar glömmer de Kristus och vill gifta sig 12och faller under domen att ha brutit sitt första trohetslöfte. 13Dessutom lär de sig att lata sig och springa omkring i husen. Och inte bara att lata sig utan också att sladdra, vara nyfikna och tala om otillåtna ting

Vad gäller nu för änkorna? Ska de inte gifta om sig, som Paulus skriver till korintierna? Eller blir de då för lata, för kåta och för sladdriga, som han skriver till Timoteus? Båda sakerna kan inte vara rätta.
Du bara älskar att ställa frågor, men att försöka förstå svaren brukar det vara dåligt med.

Svaret har du ju i det du citerar. Jag fetade åt dig.

Godtagande här är att observera inte detsamma som att godta i församlingen (som kristna), utan godta så som att församlingen ska försörja dem.
Citera
2022-01-07, 22:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du missade att svara på frågan. Skulle du vara med och stena en flicka som inte blödde på bröllopsnatten om du levde på lagförbundets tid?
Tillåt mig gissa att du aldrig kommer att ge ett ärligt svar på den frågan.

gäsp
Citera
2022-01-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du bara älskar att ställa frågor, men att försöka förstå svaren brukar det vara dåligt med.

Svaret har du ju i det du citerar. Jag fetade åt dig.

Godtagande här är att observera inte detsamma som att godta i församlingen (som kristna), utan godta så som att församlingen ska försörja dem.

Så änkor under 60 bast ska sparkas ut ur församlingen?
Läs det hela igen.
Citera
2022-01-07, 22:14
Medlem
Citat:
Det var väldigt många ord utan ett konkret svar. Hade du varit du varit med att stena en flicka som inte blödde på bröllopsnatten? Ja eller nej?

Återigen visar du att du inte läser.
Läs första ordet i mitt svar.

Noterar däremot att du konsekvent undviker min fråga.
Citera
2022-01-07, 22:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Så änkor under 60 bast ska sparkas ut ur församlingen?
Läs det hela igen.
Suck

Vet du, det här går inte. Kan du inte bättre?
Citera
2022-01-07, 22:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
... Eller blir de då för lata, för kåta och för sladdriga, som han skriver till Timoteus? Båda sakerna kan inte vara rätta.
Du förnekar dig inte, besudlar allt och alla med dina egna sexfantasier. Du är speciellt ute och jagar kvinnor, det går igen i det mesta du skriver. Fula gubbe, i ett sunt samhälle skulle du stå under bevakning, om inte rentav vara inspärrad.
Citera
2022-01-07, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
gäsp

Fegis. Jag förstår att du inte vill svara på frågan, utan fegar ur. Men, vi tar det igen. Skulle du tänka dig att vara med om att stena en flicka som inte blödit på bröllopsnatten eller inte? Eller hennes liv dig likgiltigt och förtjänar att mötas med en gäspning?
Citera
2022-01-07, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du förnekar dig inte, besudlar allt och alla med dina egna sexfantasier. Du är speciellt ute och jagar kvinnor, det går igen i det mesta du skriver. Fula gubbe, i ett sunt samhälle skulle du stå under bevakning, om inte rentav vara inspärrad.

Men, var gäller för änkorna? Observeta att jag citerade Paulus ordagrant. Blir änkor under 60 för lata, för kåta och för sladdriga om de inte gifter om sig? Hur är det med sakfrågan?
Citera
2022-01-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Varför lever ni själva vidare och bryter mot Guds lagar trots att ni menar er inte förneka Gud? Hur förklarar du annars att porrkonsumtionen är typ lika hög bland församlingsmedlemmar som bland andra.

https://www.varldenidag.se/nyheter/manga-kristna-porrsurfar/cbbkbn!OBcVfJEntM23qNaQ7nLYdA/

Tja, Bibeln är ganska tydlig med att alla är syndare. Församlingsmedlem eller ateist spelar ingen roll.
Att förneka Gud och samtidigt kalla honom ond (mycket motsägelsefullt) för att på så sätt rättfärdiga sin egen vidriga moral är däremot en helt annan sak.
Citera
2022-01-07, 22:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Fegis. Jag förstår att du inte vill svara på frågan, utan fegar ur. Men, vi tar det igen. Skulle du tänka dig att vara med om att stena en flicka som inte blödit på bröllopsnatten eller inte? Eller hennes liv dig likgiltigt och förtjänar att mötas med en gäspning?
Jag svarar när jag finner det lämpligt från min utgångspunkt.
Så gör ju också du, för jag har ställt flera frågor till dig som du inte besvarat.
Skillnaden är att din utgångspunkt är ogudaktighet, här främst din förvridna sexualmoral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in