Vi får ju vänta tills Tisdag innan flockimmunitetsmyndigheten kommer med nya rekommendationer. De har inte bråttom. Som tidigare kommenterat så är det en profilfråga för fohm att hålla skolorna öppna så de kommer troligen inte stänga dem. Att få folk att bära munskydd är också stört omöjligt efter att Tegnell dissat dem kraftfullt i början av pandemin.
Så finns realistiskt inte mycket att göra annat än att tvätta händerna o invänta flockimmunitet
Är ju regeringen som fattar beslut, de kan ju besluta något på måndag. Eller under helgen, fast det lär inte hända. Och möjligt att de gör rätt, men det måste som sagt beräknas noggrannt.¨
Gymnasier har ju haft undervisning på distans förut, tror även högstadier har haft det, så det är väl inte omöjligt. Låg och mellanstadieskolor tycker jag fortfarande inte ska stängas.
Finns det ens någon statistik på hur många inlagda det är av hjärtmuskelinflammation? Jag har då inte sett någon. Men det betyder inte att antalet är noll. För det är bevisligen en biverkning, och den biverkningen gjorde att Moderna och Astra blev stoppade.
Det enda vi har att gå på är rapporterade allvarliga biverkningar och det vi kan läsa om gällande hjärtproblem som bland annat drabbat idrottsmän och kvinnor, och dylika forskningsrapporter.
Jag må vara ovaccinerad, men skriker inte om massdöd, hjärtproblem och dittan och dattan för det.
Bara att man ska få upp ögonen och faktiskt inse att det inte är helt riskfritt och utan komplikationer, vaccination må hjälpa äldre och redan sjuka personer. Men vilken nytta har det egentligen gjort för friska personer <40 år?
Det är skillnad på en 30årig person, fullt frisk och utan bakomliggande sjukdomar jämfört mot en 35åring med diabetes och fetma. Detsamma gäller en 25åring jämfört mot en 70åring.
Detta har man inte tagit i beaktning när man införde massvaccineringen, utan alla skulle ta sina sprutor oavsett vad.
Det är just det vi hakar upp oss på, det finns ingen transparens, och lyfter man detta är man paria och icke önskvärd.
Statistiken är väldigt tydlig med att unga friska personer löper en oerhört liten risk att drabbas av komplikationer från Covid som innebär sjukhusvård.
I vissa ålderskategorier är till och med inrapporterade allvarliga biverkningar fler än dem som behövts vårdas på sjukhus som inte faller inom kategorin "riskfaktor" för Covid-19.
Sånt har man inte heller tagit i beaktning när man införde massvaccineringen.
Finns det så mycket statistik angående "unga" och sjukhusvård vid covid? Den statistik jag sett rör IVA vilket bara är en liten del av alla inläggningar.
Ang hjärtmuskelinflammation finns det en hel del forskning. Risken vid infektion är många gånger högre än vid vaccination, dessutom finns risk för inflammation i hjärtsäcken och oregelbundna hjärtslag vid infektion.
Risken vid vaccination är betydligt högre för Moderna än Pfizer och problemen har bara uppstått för de under 40 år. Skulle jag gissa är för att det finns en risk med hård träning i anslutning till vaccination.
We estimated an extra two (95% confidence interval (CI) 0, 3), one (95% CI 0, 2) and six (95% CI 2, 8) myocarditis events per 1 million people vaccinated with ChAdOx1, BNT162b2 and mRNA-1273, respectively, in the 28 days following a first dose and an extra ten (95% CI 7, 11) myocarditis events per 1 million vaccinated in the 28 days after a second dose of mRNA-1273.
This compares with an extra 40 (95% CI 38, 41) myocarditis events per 1 million patients in the 28 days following a SARS-CoV-2 positive test. We also observed increased risks of pericarditis and cardiac arrhythmias following a positive SARS-CoV-2 test. Similar associations were not observed with any of the COVID-19 vaccines, apart from an increased risk of arrhythmia following a second dose of mRNA-1273. Subgroup analyses by age showed the increased risk of myocarditis associated with the two mRNA vaccines was present only in those younger than 40.
¨
Givet är det inte, men man måste räkna på det. En dryg fördubbling. Från förra onsdagen till denna. Kanske att ökningstakten dämpas något till nästa onsdag genom immunitet och möjligen också en något ökad försiktighet, så att det blir 35 000-40 000 nya fall nästa onsdag. Och onsdagen därefter 60 000-70 000. Det talet är nästan för sent att bromsa med tanke på att det tar tid för åtgärder att ha effekt på bekräftade fall. Klarar vi en ökning också därifrån? Jag vet inte, för att veta krävs beräkningsmodeller med ett antal variabler inblandade. Men ledande matematsk expertis måste få tillgång till dessa variabler, och göra beräkningar.
Beräkningar för att göra framtidsgissningar har inte fungerat särskilt väl under pandemin. Det verkar vara svårt att förutsäga utvecklingen och hur långt det går innan det vänder. Ökar det snabbt så bör det även gå över snabbt, det är väl trösten.
Kan du utveckla lite varför WHO inte rekommenderar en billig fungerande medicin som skulle få slut på pandemin?
Om vi kunde enas om att IVM är verkningsfullt först blir det lättare att undvika diskussionen om foliehattar vs hur mycket man ska lita på staten och beslutsfattare kanske.
65 av 73 studier visar positiva resultat. https://ivmmeta.com/
Beräkningar för att göra framtidsgissningar har inte fungerat särskilt väl under pandemin. Det verkar vara svårt att förutsäga utvecklingen och hur långt det går innan det vänder. Ökar det snabbt så bör det även gå över snabbt, det är väl trösten.
Jo, så är det, men det finns också en gräns för hur hög toppen får vara. Skulle den vara 200 000 fall dagligen (vilket jag kanske inte tror), så kommer det påverka inte bara covidvården, utan även chanserna att överleva stroke och hjärtinfarkt, även till viss del cancer. Men givetvis sant är att brant ökning leder till brant minskning, men de värsta veckorna riskerar att bli inte bara dåliga, utan direkt katastrofala. Men, hoppas som sagt att omikron är väldigt mild. Ju högre mörkertal den har desto bättre är det. Samtidigt, den branta ökningen pekar tyvärr inte på att vi är nära toppen i antalet fall.
Jag vill ha data att alla som är under 30 år dör på grund av vaccinet?
Visa mig gärna att de finns en överdödlighet I den gruppen?
Titta på antal dödsfall i Europa ålder 15-44 år. Plötslig ökning från baslinjen senaste månaderna. Jämför med tidigare år på tidslinjen så ser du att det är ganska tydlig avvikelse. De dör ju inte av covid, så varför denna plötsliga ökning?
Vid tidigare ökningar har det dock vidtagits åtgärder så har inte skett nu (inga större i alla fall), vilket visar att belastningen på sjukvården och inte antalet smittade är avgörande.
Men om 1/15 i England hade covid/Omicron på nyårsafton, kanske 1/10 idag och takten ökar borde de uppnå en början av flockimmunitet i mitten av februari kanske, därefter borde smittotalen minska. Fortsätter sjukhusinläggningarna vara låga och omicron ger bra immunitet mot andra varianter så kanske det här är början till slutet på pandemin.
Överdödlighet jämfört mot Covid menar du?
Den statistiken finns inte, något sånt har jag aldrig sett.
Titta på den data som finns tillgänglig. Antalet döda i Covid-19 i åldern <40 år är hela 69 stycken. Är det någonting att höja på ögonbrynen för och kräva massvaccinering mot?
Det är bara att du sätter dig och går igenom detta.
Covid-19 är främst farligt för äldre och redan sjuka personer. Det är dessa som behöver vaccineras. Inte en frisk person under <40 år. Men visst, vill man vaccinera sig, go for it.
Edit: Jag har aldrig påstått att vaccinet är dåligt, lägg inte ord i min mun. Bevisligen har det hjälp de som råkar mest illa ut . Jag har sagt att vaccinet inte gjort någon märkbar skillnad för friska och krya personer <40 år, det har däremot inneburit en viss risk för komplikationer.
Du talar för döva öron. Vi är flera som påpekat detta hur många gånger som helst, men det går inte in.
Skrämmande många är känslostyrda och osäkra stackare och klarar inte av att koppla ihop a+b och dra en logisk slutsats.
Senast redigerad av Ravatos 2022-01-07 kl. 20:57.
Finns det så mycket statistik angående "unga" och sjukhusvård vid covid? Den statistik jag sett rör IVA vilket bara är en liten del av alla inläggningar.
Ang hjärtmuskelinflammation finns det en hel del forskning. Risken vid infektion är många gånger högre än vid vaccination, dessutom finns risk för inflammation i hjärtsäcken och oregelbundna hjärtslag vid infektion.
Risken vid vaccination är betydligt högre för Moderna än Pfizer och problemen har bara uppstått för de under 40 år. Skulle jag gissa är för att det finns en risk med hård träning i anslutning till vaccination.
We estimated an extra two (95% confidence interval (CI) 0, 3), one (95% CI 0, 2) and six (95% CI 2, 8) myocarditis events per 1 million people vaccinated with ChAdOx1, BNT162b2 and mRNA-1273, respectively, in the 28 days following a first dose and an extra ten (95% CI 7, 11) myocarditis events per 1 million vaccinated in the 28 days after a second dose of mRNA-1273.
This compares with an extra 40 (95% CI 38, 41) myocarditis events per 1 million patients in the 28 days following a SARS-CoV-2 positive test. We also observed increased risks of pericarditis and cardiac arrhythmias following a positive SARS-CoV-2 test. Similar associations were not observed with any of the COVID-19 vaccines, apart from an increased risk of arrhythmia following a second dose of mRNA-1273. Subgroup analyses by age showed the increased risk of myocarditis associated with the two mRNA vaccines was present only in those younger than 40.
Du talar för döva öron. Vi är flera som påpekat detta hur många gånger som helst, men det går inte in.
Skrämmande många är känslostyrda och osäkra stackare och klarar inte av att koppla ihop a+b och dra en logisk slutsats.
Jo tack, jag har märkt det.
Man ska bara lyda vad som sägs och aldrig ifrågasätta någonting. Då är man en duktig medborgare och förtjänar en klapp på axeln.
Senast redigerad av SilentVictory 2022-01-07 kl. 21:02.
Vad har du för sjukdomar som gör att du inte tål vaccin? Många kärnfriska har blivit svårt sjuka av covid19.
Jag har inte en enda sjukdom. Den största anledningen till att inte ta ett "vaccin". Jag har tagit många vaccin i mitt liv och tålt dem alla. Detta är inget vaccin i den bemärkelsen. Varför bryr du dig om vad andra gör med sina kroppar? Jag bryr mig inte att du är fet och har dålig hälsa. Jag anser ändå att du har rätt till vård och att gå var du vill. Varför har inte jag som frisk rätt att gå var jag vill? Du måste väl för fan inse det helt sinnessjuka i vad som pågår? Vakna för helvete!
Hur många? Har du bevis på hur många som blivit svårt sjuka? Vad innebär svårt sjuk? Är man svårt sjuk för att man känner av det i lungorna i en månad efteråt (precis som man kan göra efter en vanlig förkylning)? Med min fysik och mina gener kommer jag aldrig bli svårt sjuk i covid. Tro mig, det kommer inte hända.