Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Nu visar väl den sidan totalt antal inlagda och inte antal nyinlagda per dag? Men OK, totalt ca en tredjedel av tidigare maxantal. Och man får nog räkna med en vecka från positivt test till inläggning. För en vecka sedan var det ca 10 000 fall per dag. Nästa vecka kommer det sannolikt vara 40 000, eller 35 000 som allra minst. Tål vården att det fortsätter öka brant efter det? En topp på en bra bit över 50 000, kanske 100 000, fungerar det?¨
Mina inlägg i tråden för ett år sedan var helt annorlunda än detta, men tycker nu att man åtminstone bör räkna nogrannt på om detta går, och överväga en rejäl nedstängning. Om en topp på 100 000, vilket absolut inte är omöjligt, inte fungerar, så bör man stänga butiker, gym, högstadier och gymnasier i en till två månader. Jag vet som sagt inte om det behövs, kanske är så stor andel av de inlagda Delta att det inte blir något problem, kanske är de nyinlagda så mycket färre än när det var som värst att det går att kontrollera. Men om inte så. Och tycker på ett sätt att det är allt eller inget som gäller. De fjuttåtgärder som diskuteras med ändrade öppettider på restauranger någon timme kommer bara påverka toppen marginellt. Antingen låter man det löpa som nu, om man beräknar att det fungerar. Eller så sätter man verkligen in hårt inom de närmaste dagarna.
För om man inte har gjort något in i vecka 3, så kommer vi vara på 100 000 fall eller där i närheten vecka 4, tar minst en vecka från åtgärderna sätts in tills de märks på smittotalen. Låt vara att de officiella siffrorna aldrig sannolikt kan bli 100 000 för testkapaciten, men det hjälper ju inte vad gäller sjukhusinläggningar.
Det finns förstås invändingar, som jag framfört väldigt många gånger tidigare, när man öppnar igen, och det måste man göra, annars går allt i konkurs, så kommer smittan öka igen. Det kommer den givetvis inte göra, dock inte lika tydligt denna gång, då immuniteten kommer öka tydligt även under lockdownen, till att börja med minst 50 000 personer per dag.
Är fortfarande absolut ingen älskare av lockdowns. Men man måste räkna på om det behövs nu. Och fatta beslut. Om en vecka är det troligen för sent, om två veckor är det helt säkert för sent.