2022-01-07, 20:23
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Ja om vaccinet är så farligt som du påstår så ska de finnas en överdödlighet.

Och du tror alla forskare i hela världen håller tyst om att vaccinet är dåligt?

Ni antivaxxers är värre än flat earth.
Överdödlighet jämfört mot Covid menar du?
Den statistiken finns inte, något sånt har jag aldrig sett.

Titta på den data som finns tillgänglig. Antalet döda i Covid-19 i åldern <40 år är hela 69 stycken. Är det någonting att höja på ögonbrynen för och kräva massvaccinering mot?

Här kan du hitta rapporter om allvarliga biverkningar i de olika åldrarna
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody3

Och här får du dina grafer och staplar för IVA
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Det är bara att du sätter dig och går igenom detta.

Covid-19 är främst farligt för äldre och redan sjuka personer. Det är dessa som behöver vaccineras. Inte en frisk person under <40 år. Men visst, vill man vaccinera sig, go for it.

Edit: Jag har aldrig påstått att vaccinet är dåligt, lägg inte ord i min mun. Bevisligen har det hjälp de som råkar mest illa ut . Jag har sagt att vaccinet inte gjort någon märkbar skillnad för friska och krya personer <40 år, det har däremot inneburit en viss risk för komplikationer.
Senast redigerad av SilentVictory 2022-01-07 kl. 20:25.
Citera
2022-01-07, 20:25
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
¨
Givet är det inte, men man måste räkna på det. En dryg fördubbling. Från förra onsdagen till denna. Kanske att ökningstakten dämpas något till nästa onsdag genom immunitet och möjligen också en något ökad försiktighet, så att det blir 35 000-40 000 nya fall nästa onsdag. Och onsdagen därefter 60 000-70 000. Det talet är nästan för sent att bromsa med tanke på att det tar tid för åtgärder att ha effekt på bekräftade fall. Klarar vi en ökning också därifrån? Jag vet inte, för att veta krävs beräkningsmodeller med ett antal variabler inblandade. Men ledande matematsk expertis måste få tillgång till dessa variabler, och göra beräkningar.

Danmark verkar ha bottnat ur på ca 30.000 bekräftade, och då testar dom mångdubbelt mot oss.
Hur tänkte du att vi skall komma upp i 60.000 fall med en positivitet på 30%?
Du menar att vi har typ 250.000 fall per dag i Sverige och öka därifrån?

Kanske slutar på en miljard fall om dagen om några veckor..
Citera
2022-01-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Överdödlighet jämfört mot Covid menar du?
Den statistiken finns inte, något sånt har jag aldrig sett.

Titta på den data som finns tillgänglig. Antalet döda i Covid-19 i åldern <40 år är hela 69 stycken. Är det någonting att höja på ögonbrynen för och kräva massvaccinering mot?

Här kan du hitta rapporter om allvarliga biverkningar i de olika åldrarna
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody3

Och här får du dina grafer och staplar för IVA
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Det är bara att du sätter dig och går igenom detta.

Covid-19 är främst farligt för äldre och redan sjuka personer. Det är dessa som behöver vaccineras. Inte en frisk person under <40 år. Men visst, vill man vaccinera sig, go for it.
Haha du pratar om annat.

Jag vill ha data att alla som är under 30 år dör på grund av vaccinet?

Visa mig gärna att de finns en överdödlighet I den gruppen?
Citera
2022-01-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
De flesta som någon gång drabbats av en "vanlig" influensa kan intyga att man känner sig riktigt, riktigt sjuk. Många säger att det är bland det värsta de varit med om. Bara att fråga alla som haft en man-flu...

Stämmer bra. Sist jag hade en en "vanliga influensa" var för 3 år sen. Det värsta jag har varit med om. Blev helt utslagen, ingen energi till något, extremt svag i kroppen.
Citera
2022-01-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Även om få blir allvarligt sjuka är det den totala vårdbelastningen man måste räkna på. Med ett R-värde på 2 blir smittspridningen exponentiell. Det finns ingen vårdapparat i Sveriges storleksklass som klarar 100k fall i flera dagar utan det blir katastrofmedicin.

Jag har tjatat sedan november på hårdare åtgärder som ska sättas in före en väntad ökning.
FHM har konsekvent hävdat att vi inte kommer att få någon ny våg. I oktober slopade man testningen för vaccinerade.
I slow motion har vi kunnat bevittna hur land efter land sätter in åtgärder för att begränsa smittspridningen. WHO varnar. Grannländerna sätter in hårda restriktioner. I dagsläget finns inga skarpa åtgärder utan bara kosmetiska åtgärder som givetvis inte hjälper.

Varenda gång har FHM haft fel i sina prognoser. Nu måste detta få konsekvenser.

Givetvis är det den totala vårdbelastningen som avgör. Och klarar den inte 100 000 fall om dagen så måste vi göra något, med start igår. För utifrån vad jag kan bedöma kommer toppen som det ser ut inte hamna lägre än så. Möjligen marginellt lägre, om vi har mycket tur.Och det som diskuteras, öppettider på restauranger, kommer påverka ytterst lite.

Sedan vet inte jag hur allvarlig omikron är, att den är betydligt mildare får ses som säker. Men tillräckligt mild för att vården ska klara 100 000 fall om dagen? Ingen vet, men jag hoppas att experter just ju tittar på diagram etc. kring detta och lämnar underlag till regeringen. Kanske funkar detta utan ytterligare åtgärder, jag om någon hoppas på det, men det är inte något man kan chansa på utan att ha räknat noggrannt.
Citera
2022-01-07, 20:29
Medlem
Citat:
Vart är överdödligheten frågor jag igen då vi vaccinerade får mystiska dödliga sjukdomar enligt dig?
5-fold increase in sudden cardiac deaths of FIFA players in 2021!

https://stephenc.substack.com/p/5-fold-increase-in-sudden-cardiac
Citera
2022-01-07, 20:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Möjligt att det stämmer, och i så fall är 40 000 fall på onsdag snarast för lågt. Och då måste beslut fattas senast igår ungefär. Jag tror inte heller att några realistiska åtgärder går att få smittan att kraftigt minska, men nedstängningar av butiker, gym, restauranger, gymnasier, högstadier, samt tydligare krav om hemarbete, borde i vart fall, i kombination med immunitet begränsa ökningen kraftigt.

Det är fortfarande inga åtgärder jag gillar. Skulle vi ha dem i ett år skulle vi alla svälta ihjäl, i princip. Men personer med stor matematisk kunskap, min är skaplig men långt ifrån fantastisk, måste ändå räkna på, så långt det är möjligt utifrån de data som finns, konsekvenserna som skulle bli av att göra dem i någon månad, samt konsekvenserna av att inte göra dem.

Vi får ju vänta tills Tisdag innan flockimmunitetsmyndigheten kommer med nya rekommendationer. De har inte bråttom. Som tidigare kommenterat så är det en profilfråga för fohm att hålla skolorna öppna så de kommer troligen inte stänga dem. Att få folk att bära munskydd är också stört omöjligt efter att Tegnell dissat dem kraftfullt i början av pandemin.

Så finns realistiskt inte mycket att göra annat än att tvätta händerna o invänta flockimmunitet
Citera
2022-01-07, 20:33
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Haha du pratar om annat.

Jag vill ha data att alla som är under 30 år dör på grund av vaccinet?

Visa mig gärna att de finns en överdödlighet I den gruppen?
Vem fan har påstått att alla under 30 år dör av vaccinet? Du kan väl på fullaste allvar inte lyckas tolka det jag skrivit på det sättet? Det måste ju ha slagit slint hos dig på riktigt?

Återigen, är 69 dödsfall någonting att oroa sig över?

Det finns ingen officiell statistik över dödsfall från vaccinet i Sverige.
Däremot finns det statistik över allvarliga inrapporterade biverkningar, som dock är något ospecifikt.
Citera
2022-01-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Källa?

Tack på förhand?

Kolla sektionen för genombrottsinfektioner. Grön linje representerar trippelvaccinerade. För att undvika onödiga kommenterar kan jag tillägga att datan visar antal smittade per 100 000. Det visar alltså hur vanligt förekommande det är i respektive grupp. I åldersgruppen 40-69 år är det alltså betydligt vanligare att trippelvaccinerade smittas än både dubbelvaccinerade och ovaccinerade. Uppskattat att runt 20-30% är trippelvaccinerade i denna åldersgrupp. Ju högre ålder ju högre andel såklart.

https://covid19danmark.dk/#gennembrudsinfektioner
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
I Tyskland räcker det snart inte med Covidpass utan man måste även visa ett negativt testresultat.

Citat:
Inom kort kommer det att krävas ytterligare bevis av personer som vill besöka restauranger eller barer i Tyskland.

Förbundskansler Olaf Scholz och förbundsländernas ledare har enats om att ytterligare skärpa kraven, så att det inte bara är vaccinationsbevis som kommer att krävas vilket hittills varit regeln. Besökare kommer också behöva visa ett negativt testresultat eller att man fått en tredje vaccindos.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Danmark verkar ha bottnat ur på ca 30.000 bekräftade, och då testar dom mångdubbelt mot oss.
Hur tänkte du att vi skall komma upp i 60.000 fall med en positivitet på 30%?
Du menar att vi har typ 250.000 fall per dag i Sverige och öka därifrån?

Kanske slutar på en miljard fall om dagen om några veckor..

Kanske inte att vi når upp i dem siffrorna, på grund av begränsad testning. Men när jag säger 60 000 fall, så menar jag en knapp tredubbling mot i onsdags, då vi hade drygt 20 000 fall. Och när jag säger 100 000 fall, så menar jag en knapp femdubbling mot i onsdags. Även om de officiella siffrorna med stor sannolikhet aldrig lär nå så högt. Någonstans finns givetvis toppen. Men ser verkligen inte att vi är väldigt nära den i antalet fall, dock hyfsat nära den i tid. Men att den ska vara under 50 000, alltså en knapp 2,5 dubbling mot i onsdags har jag väldigt svårt att tro på. I så fall skulle man åtminstone sett tendenser av utlackning av kurvan. Men har givetvis hemskt gärna fel.
Citera
2022-01-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Tack! Vilket jobb! Man ser tydligt detta fenomen i diagrammet figur 2B. Samma fenomen ser man i danska datat. Hört om samma från både Tyskland och Holland. Tidigare svensk forskningsrapport förutspådde också detta (fig 2) https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3949410
Jag har gjort en automation som spottar ut hela inlägget (med taggar och allt) från rådata. Annars hade det varit hopplöst. Så jag stoppar bara in nya värden för prevalens och aktuell vaccinationsgrad när det släpps en ny veckorapport.

Det hade ju varit bättre om myndigheterna publicerade data helt transparent, så man slapp göra deras jobb. Svenska myndigheters jobb är att informera objektivt i samhällets tjänst, inte att tolka vad som är sant eller falskt och bestämma vad folk ska tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in