2019-09-27, 17:09
Medlem
Jan är bra men han har trasslat in sig lite i det här med träden. Men om man skippar träden så tror jag att medelsvensson kan köra hans koncept rakt av och få bra avkastning. Månadssparande i Billiga indexfonder och rebalansering en gång per år är något som de borde lära ut i grundskolan. Som bas för vanligt folk. De flesta har inte ens koll på det.
Citera
2019-09-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toydoll
1. På ganska många ställen. Jag har själv hyrt tvåor för tusenlappen under såväl på Lidingö som Bromma, båda ställena för 5-10 år sedan så de har väl säkert ökat lite. Men visst, i Stockholms innerstad är det betydligt dyrare. 13.000 i genomsnitt för 70 kvadrat enligt scb. Genomsnittet för bostadsrätt i Stockholms innerstad är dock enligt maklarstatistik.se nästan 6,5 miljoner.

Så hyran i sthlms innerstad är alltså dubbelt så hög som i mitt exempel men om vi räknar med att den som köper bostaden i samma område tar lån på 80 % så ökar räntekostnaden med 2-3 gånger så mycket.

2. Om man bryr sig tillräckligt mycket om ekonomi för att läsa blirikatillsammans.se och/eller för att bry sig om kostnaden för bostadsrätt kontra hyresrätt så ja, då bör man ha den disciplinen. Annars är det lite smått hyckleri kan jag tycka.

3. Det är denna punkt som är den viktigaste och troligtvis den som ger dig mest rätt. Men samtidigt så ska man vara medveten om att en anledningen till att priserna ökat så mycket är att svensken tagit på tok för mycket lån, numera är det lite svårare att få så högs lån. Kanske är det en anledning till att prisökningen faktiskt minskat något, vill minnas att den till och med sjönk något för ett par år sedan. Lägg där till ~25 % skatt på vinsten du gör.

Man ska inte heller vara helt ignorant till risken för en bostadsbubbla. Visst visst, det skriks alltid högt och mycket om vargen men att den någon gång kommer är i det närmaste oundvikligt. Frågan är bara om den hinner komma medan man själv lever eller inte.

Jag tror visserligen också att priserna kommer fortsätta att öka kraftigt men min poäng var mest att det inte är så självklart att man blir miljonär bara för att man har en bostadsrätt. Faktum är dessutom att, tro det eller ej, de flesta svenskarna inte bor i Stockholms innerstad där prisökningen brukar vara störst.
Ditt exempel har glömt att räkna med "lyxbidraget" ränteavdrag, så på räntekostnaderna kan du ta bort 30%.
Hälsningar
Glad Bostadsrättsägare
Citera
2019-09-27, 21:40
Medlem
Tycker de är gulliga, ser ut som två små hamstrar när de sitter där tillsammans. Tycker han pratar en del konstigheter när jag har försökt titta på ett avsnitt.
Går lite långsamt också tyvärr. Finns det någon sammanfattning vad det är han vill ge för råd?
Citera
2019-09-27, 21:52
Medlem
toydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wsop
Ditt exempel har glömt att räkna med "lyxbidraget" ränteavdrag, så på räntekostnaderna kan du ta bort 30%.
Hälsningar
Glad Bostadsrättsägare
Se på fan, hade på känn att jag missat något.

Men samtidigt så har vi historiskt låg ränta nu så att vi kommer få en markant ökad bolåneränta är inte helt otippat.
Citera
2019-09-27, 22:30
Medlem
Jag rekommenderar alla som är intresserade av Jan att läsa #68 av Magasinet Filter där Better Globe (och Jan) tas upp, jag skulle personligen hålla mig borta från honom..
Citera
2019-09-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Har någon några erfarenheter av den i sanning högst märkliga sajten ”rikatillsammans” (det verkar finnas en pod också)?
Vad menas med erfarenhet? Jag har sett sidan och det mesta tycks handla om att på ett lättsamt sätt presentera amerikanska rön för en svensk publik.
Citat:
Det antyds på några ställen att sajten får kick-backs från vissa föreslagna leverantörer (fonder etc) - synpunkter på det i dessa tider med alla nya lagar på värdepappersmarknaderna?
Det inte bara antyds utan det sägs i klartext att han får kick-backs.
Citera
2019-09-27, 23:20
Medlem
Citat:
Har någon några erfarenheter av den i sanning högst märkliga sajten ”rikatillsammans” (det verkar finnas en pod också)? Rent förbluffande att någon helt självlärd person får sprida irrläror på det här sättet! Bland annat tror han att han kan ”hyra sig rik”.

Värst av allt är ändå de förvirrade resonemangen huruvida en bostad ska anses vara en investering eller inte samt att uppgång i bostadspriser beror på ”tur”....(men inte värdepapper då?)

Vad säger ni - tror ni att någon blivit rik tillsammans med dem!? Lite vibbar a-la-Maranata-väckelsemöte kan jag mig tyckas ana också....

Ja, alltså han driver ju Sveriges största ekonomiblogg. Han gör troligtvis mer pengar på reklam, sponsringsintäkter, bokförsäljning och föreläsningar än vad han tjänar på börsen. Med det sagt så är det ändå en blogg som innehåller matnyttig information för nya sparare och personer som är nya inom fältet. Sedan är inte allt han säger eller skriver korrekt, och i vissa fall så har han nog en enig expertkår emot sig, så man ska inte ta bloggen som ordagrann sanning i alla avseenden. Hans fru verkar totalt okunning inom det mesta som har med ekonomi att göra (eller så kanske tanken är att hon ska spela rollen som "vanlig svensson"). Vidare så är poddarna långsamma och röriga med väldigt liten reell substans.

Är man helt grön och på jakt efter ekonomipoddar så skulle jag dock avråda från rikatillsammans och istället tipsa om Avanzapodden. När man sedan har mer kött på benen så kan man gå tillbaka till rikatillsammans och förhoppningsvis se igenom felaktigheterna och snappa upp det som är bra.

De bor för övrigt inte längre i en hyreslägenhet utan de bor i sitt "drömhus" i Malmö.
Citera
2019-09-30, 12:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Det som slår mig är att många som bloggar om att bli ekonomiskt oberoende och sluta arbeta verkar ha så blygsamma mål! De nöjer sig i princip med att få ut ett belopp som en låginkomsttagare varje månad!

De nöjer sig med att leva som sorkar bara de slipper arbeta!
Citera
2019-09-30, 12:52
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det som slår mig är att många som bloggar om att bli ekonomiskt oberoende och sluta arbeta verkar ha så blygsamma mål! De nöjer sig i princip med att få ut ett belopp som en låginkomsttagare varje månad!

De nöjer sig med att leva som sorkar bara de slipper arbeta!

De har ju inte slutat arbeta. De lever på att sälja saker på sin blogg och ge föreläsningar.
Citera
2019-09-30, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Hur känner du för Better globe?
För i alla trådar här på FB om rikatillsammans och Jan säger alla att det är ett ponziskam?
Har du tagit ut pengarna eller återinvesterat dem?
Jag får min först utbetalning nästa år.

Jag har inte tagit ut pengarna ännu. Funderat på återinvestering men vill inte låsa pengarna utan investerar hellre på börsen. Gör mer och snabbare pengar där.

Better globe ger ju inte någon enorm avkastning trots allt.
Citera
2019-10-01, 00:07
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
1) Var hittar du en hyresrätt för bara 6500/mån?
I större delen av världen. Nästan hela faktiskt.
Citat:
2) Har du disciplin nog att lägga 2200 kr ”på börsen”?
Om man inte har det så är ju diskussionen meningslös.
Citat:
När du har en köpt bostad som finansieras med lån så får du disciplinen med på köpet, så att säga....
Ja, det är det som gör det till den bästa affären för flertalet.

Citat:
3) På 20 år har kvadratmeterpriset i Stockholm ökat med faktor 4, dvs upp 400 %.
Om det fortsätter så, vem har då råd att bo alls?
Citat:
Kanske bor du inte i Stockholm, så översätt till dina förutsättningar. Bostadsrätten kommer vinna i 999 fall av 1000.
Långsiktiga realvärdeökningen på boende ligger mellan 0% och 3%. Börsen vinner i 9 fall av 10.
Citera
2019-10-01, 21:46
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Långsiktiga realvärdeökningen på boende ligger mellan 0% och 3%. Börsen vinner i 9 fall av 10.

Det här måste du utveckla. Bostäder är per definition en realtillgång. Dessutom kan du nyttja den (bo i den) till skillnad mot aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in