2021-12-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Garanterat! Och prickskyttevapnet blir utan tvekan i kaliber .338LM

338nm.

Men annars verkar det vara så det ser ut, ja.

Ska Finland ha samma vapen för skarpskyttar som psg? Låter inte som en särskilt bra lösning…
Citera
2021-12-23, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
338nm.

Ska Finland ha samma vapen för skarpskyttar som psg? Låter inte som en särskilt bra lösning…
Jag fattar det som att Finland har olika typer av prickskyttar där de som tidigare hade Dragunov numera ska få Prickskyttegevär 23 medan skarpskyttarna ska få gevär 23. Skillnaden är i optik(?) som jag fattar det. De finska prickskyttar som verkar över avståndet för Dragunov/PSG23 använder redan idag 8.6 TKIV 2000/TRG42 i kaliber .338.

Så PSG23 ersätter Dragunov men inte deras riktiga lång lång hålls gevär.
Citera
2021-12-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Ja, det hade FM som krav även med i krav bilden på det nya prickskyttevapnet:

Fällbar och justerbar kolv/kindstöd, handskydd enligt SPUHR-gränssnitt, ”växelsats” som gör det möjligt att byta mellan kalibrarna 8.6 samt 7.62, fästen/rails enl Natos STANAG 4694-standard (för optiska riktmedel, mörkersikten, lasermätare), fasta backup-riktmedel, rekyl- och mynningsbroms, ljuddämpare, Bi- och Tripod-benstöd, bärningssystem (remmar och Drag Bag), vapenvårds-/underhållsutrustning m m. Färgmässigt avser man lämna det gröna för en slags gråbrungrön nyans likvärdig PANTONE 19-0822 TCX.

En lågoddsare på vinnare Sako TRG M10.
Ja tack för den. Mycket mer än jag hade en aning om
Citera
2021-12-23, 21:59
Medlem
Citat:
338nm.

338nm? Vad är det? Norma Magnum? Lapua är ju standard i väst. Varför skulle vi bryta mönstret och gå egen väg där?
Citera
2021-12-23, 22:29
Medlem
Citat:
338nm? Vad är det? Norma Magnum? Lapua är ju standard i väst. Varför skulle vi bryta mönstret och gå egen väg där?

Det är inte särskilt enkelt att förklara utan att bli allt för nördig, men 338lm har en del designmissar som åtgärdats i 338nm. Framförallt så kan man använda bättre projektiler utan att kompromissa på patronlängden och hylsdesignen överlag är betydligt bättre. Det senare ger mindre varians mellan patroner och gör den snällare mot pipan. Finns ingen anledning att köpa/bygga lm i min mening, nm är framtiden så att säga. USA går över till NM och jag förväntar mig att alla andra länder går samma väg pö om pö.
Citera
2021-12-23, 22:43
Medlem
Citat:
Det är inte särskilt enkelt att förklara utan att bli allt för nördig, men 338lm har en del designmissar som åtgärdats i 338nm. Framförallt så kan man använda bättre projektiler utan att kompromissa på patronlängden och hylsdesignen överlag är betydligt bättre. Det senare ger mindre varians mellan patroner och gör den snällare mot pipan. Finns ingen anledning att köpa/bygga lm i min mening, nm är framtiden så att säga. USA går över till NM och jag förväntar mig att alla andra länder går samma väg pö om pö.
Om USA går över till NM. Så är det ju förståeligt. Men det hade jag ingen aning om att dom tänkte göra. .338LM är ju standarden i dag. Även om vissa använder .50 browning, eller .300WM.
Citera
2021-12-23, 23:37
Medlem
Citat:
Om USA går över till NM. Så är det ju förståeligt. Men det hade jag ingen aning om att dom tänkte göra. .338LM är ju standarden i dag. Även om vissa använder .50 browning, eller .300WM.
alltså standard och standard, att enskilda SF förband eller vissa få jägarförband nyttjar en viss typ av am. känns inte lika avgörande som ex ak/ksp standard. Hur många .338LM finns i tredje commandobrigaden eller den MEF som finns i Norge(vilka är de närmaste nato förbanden utöver Norge/danmark som finns i närområdet). Vi kanske pratar typ 10st i britternas prickskytteenheter. Det lär finnas mer 7.62x54r i NATOs prickskyttesamling än .338
Citera
2021-12-24, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
alltså standard och standard, att enskilda SF förband eller vissa få jägarförband nyttjar en viss typ av am. känns inte lika avgörande som ex ak/ksp standard. Hur många .338LM finns i tredje commandobrigaden eller den MEF som finns i Norge(vilka är de närmaste nato förbanden utöver Norge/danmark som finns i närområdet). Vi kanske pratar typ 10st i britternas prickskytteenheter. Det lär finnas mer 7.62x54r i NATOs prickskyttesamling än .338
Antar att du är ironisk, när du säger att en rysk 1800 tals amunition skulle vara vanligare i NATO, än .338LM. Men visst lär den vanligaste kalibern vara 7,62 än så länge. Även om det inte är x54r.
Citera
2021-12-24, 00:37
Medlem
Citat:
Antar att du är ironisk, när du säger att en rysk 1800 tals amunition skulle vara vanligare i NATO, än .338LM. Men visst lär den vanligaste kalibern vara 7,62 än så länge. Även om det inte är x54r.
Att 7.62x54r är patronen som finns i SVD-63 är vanligare än .338 inom nato och våra grannländer är knappast ironi. Finnarna ersätter/ersätter till del just det vapnen med PSG23 vidare har länder så som Österrike, Tjeckien, Bulgarien, Ungern, Lettland och Polen det vapnet. Vilket gör den till betydligt vanligare än exempelvis L115A3 som typ för att inte tala om antalet på enskilda vapen.

De som idag använder .338 är i huvudsak SF eller vissa jägar/lätta skyteförband. Sen har britterna L115A3 på "bredd" i form av att alla prickskytteplutoner har några enskilda vapen som jag fattar det. Men argumentet att det är standard är inte helt tillämpbar här, vore lite som att prata om att olika .300 kalibrar verkar nyttjas av SF, kanske för de är bra i underljudsfart eller har bra genomslag.
Senast redigerad av strv122b 2021-12-24 kl. 00:42.
Citera
2021-12-24, 09:42
Medlem
IdiAminsKusins avatar
För svenska förhållanden är skillnaden mellan Lapuas 338 och Normas dito försumbar, så då är det enklare att köra på det standardiserade.
Det är nog generellt en bra idé när det kommer till krigsmakten... kör på sånt som finns, är tillgängligt, och som duger. Särlösningar kan ge marginell förmågeökning men ställer till det i alla andra avseenden
Citera
2021-12-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
För svenska förhållanden är skillnaden mellan Lapuas 338 och Normas dito försumbar, så då är det enklare att köra på det standardiserade.
Det är nog generellt en bra idé när det kommer till krigsmakten... kör på sånt som finns, är tillgängligt, och som duger. Särlösningar kan ge marginell förmågeökning men ställer till det i alla andra avseenden

Vad är det du tycker är ”standardiserat”?
Citera
2021-12-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Som sagt är inte .338LM någon standard. Standard inom prickskytte är 7.62x51, 7.62x54r och 12.7x99. Sedan har många specialenheter ett fåtal .338lm men där finns även .300 kalibrar.

Om man gör en enkel Wikipedia koll och ser vilka som använder den variant av PSG som är i .338 är det nästan enbart SF förband och Storbritannien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in