Ja, jag är väl egentligen kritisk till s.k attachments som det brukar heta i forumsammanhang. Men samtidigt tycker jag att läsvärdet i många gamla klassiska trådar till stor del, eller helt förtas när länkade bilder inte längre går att få tag på av oklar anledningar. Fuskbugg, imageshack och många gamla tinypic-länkar är helt döda nu för tiden, som helt dominerade förut. Har man inte ett perspektiv bakåt på åtminstone 5-10 år så tror jag det är svårt att föreställa sig att dagens bildhost-sidor kanske inte finns om lika många år framåt. Vilket sätter bäst före-datum på vissa diskussioner när bilagor försvinner. Texter t.ex länkade artiklar går oftast att skaka fram via googles cache eller wayback machine men inte bilder.
Dåligt exempel men denna tråden var den senaste när jag kände mig besviken över att bifogade bilder inte fungerande.
(FB) Jag har snott två renar
Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Nej, tack. Inget visuellt här i ett diskussionsforum av dess nåde. Text är det och text ska det förhoppningsvis fortsätta vara.
Som den yttrandefrihetens förkämpe du i forumets namn utger dig för att vara använder du väl förstås inte annonsblockerare? Jag kan svårligen tänka mig att bifogade bilder skulle störa läsningen mer än vissa av de blinkande annonserna gör. Och även fast jag förstår
att bildinlägg skulle kunna störa, är det verkligen en omöjlig tanke att utveckla bifogade bilder på ett sätt som inte stör själva textinläggen? Typ att bifogade filer hamnar sist i inlägget, kanske bakom en knapp för att alls visa förhandsvisningar eller liknande. Det känns inte särskilt påträngande eller störande alls.
Alltså, bifogade bilder behöver inte, och bör inte enligt mig, innebära bifogade bilder i löpande text utan skulle kunna innebära en sömlös och smidigt integrering. Upphovsrättsfrågorna är väl en annan sak som jag ställer mig utanför. imgur och många andra liknande sidor verkar ju klara sig rätt så bra dock. Ser inget problem med att begränsa funktionen till t.ex användare med laidback-status samt i regelverket begränsa det till seriösa, strikt trådrelevanta bilagor, inte till att bifoga roliga memes och liknande. Omröstningarna släpptes ju fria för en tid sedan, som jag förväntade mig skulle spåra ur i massa tramsiga omröstningar, vilket inte alls skett vad jag sett.