2015-05-07, 19:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Kanske kodarna skulle kunna ordna med en kompromiss?
På imgur finns funktionen när man går in i en diskussion så kan man bara flytta muspekaren över en bildlänk och bilden syns när pekaren är över länken och försvinner på direkten när man flyttar på pekaren. Exempel

På detta sättet så slipper man även använda sig av [img] taggar
Samt att admin väljer ut i vilka forum/delforum som denna funktionen skulle kunna fungera i.
Hur hade du tänkt att det skulle fungera på mobila enheter där det inte går att hoovra?
Citera
2015-05-07, 22:33
Medlem
cavvemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hur hade du tänkt att det skulle fungera på mobila enheter där det inte går att hoovra?

Då får man klicka på länken och på så sätt att den syns. Från imgur igen nu som exempel.
I mobilen klickar jag då på bildlänken, öppnas ej i ny flik utan stannar kvar på samma sida som länken syns.
Med hjälp av javascript så skulle det kunna gå att få denna funktionen även på fb's mobila sajt.

Exempel del 1, klickar på .gif länken
Exempel del 2, bilden visas högst upp i skärmen.
Citera
2017-10-14, 13:30
Medlem
(Min tidigare tråd om nån vill fortsätta diskussionen därifrån: (FB) Varför kan man inte bädda in bilder på flashback?)

Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Funktionen finns, men den är inte påslagen. En rest från vBulletin m.a.o. Att den inte är påslagen är för att skydda forumet. De som vill se Flashback stängas ner skulle spamma loss med barnporr och annat.

I finland finns dock kontroversiella forum också, som MVlehti's diskussionsforum t.ex, men de blir inte spammade med barnporr eller liknande, så varför skulle flashback bli det? Dock är MVlehti inte helt lika kontroversiellt eller lika stort som flashback, men det finns diskussioner om judar och förintelsen där till exempel.
Senast redigerad av elsydeon 2017-10-14 kl. 13:47.
Citera
2017-10-14, 14:19
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
(Min tidigare tråd om nån vill fortsätta diskussionen därifrån: (FB) Varför kan man inte bädda in bilder på flashback?)

I finland finns dock kontroversiella forum också, som MVlehti's diskussionsforum t.ex, men de blir inte spammade med barnporr eller liknande, så varför skulle flashback bli det? Dock är MVlehti inte helt lika kontroversiellt eller lika stort som flashback, men det finns diskussioner om judar och förintelsen där till exempel.
Det kan jag inte svara på, känner inte till forumet.

Man varför skulle Flashback ta risken, bara för att folk vill ladda upp lite "roliga bilder"? Copyrightproblem, uppenbar HMF och bilder på personer under arton år i ett sexuellt sammanhang. Där har du tre saker som skapar onödiga problem. Dessutom, ska man kunna svara med en bild istället för skriven text? Vad ska godkännas? O.s.v.

Kärnverksamheten är diskussion, inte att vara en bildhost.
Citera
2019-09-06, 20:19
Medlem
Nu när admin bestämt att Flashback ska bli "riktigt bra" kanske vi snart kan hoppas på att få bilder?

Visst, alla andra forum har det, och Flashback vill ge oss 90-tals nostalgi känsla, men det är rätt trist att inte kunna visa statistik på något enkelt sätt.

Sajter där man kan ta med bilder har inte direkt dött av det. Man kan ju testa i något underforum först och se om det fungerar.

Om folk laddar upp förbjudna saker har man tid ta bort det. Det går ju skriva förbjudna saker också.
Citera
2019-09-06, 21:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nu när admin bestämt att Flashback ska bli "riktigt bra" kanske vi snart kan hoppas på att få bilder?

Visst, alla andra forum har det, och Flashback vill ge oss 90-tals nostalgi känsla, men det är rätt trist att inte kunna visa statistik på något enkelt sätt.

Sajter där man kan ta med bilder har inte direkt dött av det. Man kan ju testa i något underforum först och se om det fungerar.

Om folk laddar upp förbjudna saker har man tid ta bort det. Det går ju skriva förbjudna saker också.

Nej, tack. Inget visuellt här i ett diskussionsforum av dess nåde. Text är det och text ska det förhoppningsvis fortsätta vara.

Det går så jävla bra och enkelt att länka som det är nu.
Citera
2019-09-06, 23:25
Medlem
Joomlas avatar
Ja, jag är väl egentligen kritisk till s.k attachments som det brukar heta i forumsammanhang. Men samtidigt tycker jag att läsvärdet i många gamla klassiska trådar till stor del, eller helt förtas när länkade bilder inte längre går att få tag på av oklar anledningar. Fuskbugg, imageshack och många gamla tinypic-länkar är helt döda nu för tiden, som helt dominerade förut. Har man inte ett perspektiv bakåt på åtminstone 5-10 år så tror jag det är svårt att föreställa sig att dagens bildhost-sidor kanske inte finns om lika många år framåt. Vilket sätter bäst före-datum på vissa diskussioner när bilagor försvinner. Texter t.ex länkade artiklar går oftast att skaka fram via googles cache eller wayback machine men inte bilder.

Dåligt exempel men denna tråden var den senaste när jag kände mig besviken över att bifogade bilder inte fungerande. (FB) Jag har snott två renar

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, tack. Inget visuellt här i ett diskussionsforum av dess nåde. Text är det och text ska det förhoppningsvis fortsätta vara.
Som den yttrandefrihetens förkämpe du i forumets namn utger dig för att vara använder du väl förstås inte annonsblockerare? Jag kan svårligen tänka mig att bifogade bilder skulle störa läsningen mer än vissa av de blinkande annonserna gör. Och även fast jag förstår att bildinlägg skulle kunna störa, är det verkligen en omöjlig tanke att utveckla bifogade bilder på ett sätt som inte stör själva textinläggen? Typ att bifogade filer hamnar sist i inlägget, kanske bakom en knapp för att alls visa förhandsvisningar eller liknande. Det känns inte särskilt påträngande eller störande alls.

Alltså, bifogade bilder behöver inte, och bör inte enligt mig, innebära bifogade bilder i löpande text utan skulle kunna innebära en sömlös och smidigt integrering. Upphovsrättsfrågorna är väl en annan sak som jag ställer mig utanför. imgur och många andra liknande sidor verkar ju klara sig rätt så bra dock. Ser inget problem med att begränsa funktionen till t.ex användare med laidback-status samt i regelverket begränsa det till seriösa, strikt trådrelevanta bilagor, inte till att bifoga roliga memes och liknande. Omröstningarna släpptes ju fria för en tid sedan, som jag förväntade mig skulle spåra ur i massa tramsiga omröstningar, vilket inte alls skett vad jag sett.
Citera
2020-08-11, 14:28
Medlem
Besvärjarens avatar
Flashback borde starta en Reddit-dödare? - Bilder!!

Så jag har syndat en del på sistone och hängt på Reddit i avsaknad på grafisk innehåll på FB.

Äventyret kommer nog snart till ända då bilder eller inte så är klientelen på Reddit eller Sweddit som de kallar den svenska grenen, milt sagt undermålig och man förundras att man fraterniserar med dylika typer.

Utöver de lokala problem så smittar den engelska delen av reddit av sig konstant med idiotiska kors-inlägg där IKEA nämns någonstans och helt plötsligt behöver alla svenskar se något korkat skit.
Vidare är utlänningar som antingen frågar något korkat eller bara är korkade ett konstant störande moment där. Apu funderar på att studera på svenska skattepengar och vill nu att Svensson ska ödla en halv dag på att berätta om Lund är bättre än Uppsala, och värst av allt en del svenskar sitter där och tramsar....hallå google

Men faktum kvarstår, reddit på svenska behövs, bilder säger mer än tusen ord som det heter och även om man kan posta länkar till bilder här så blir det ju minst hälften som skiter i och öppna en bild och överhuvudtaget försvinner det i bland all text.

Jag är sympatisk inställd till om Admin inte vill mucka med ett vinnande koncept, så därför föreslår jag en bild-fokuserad under-avdelning av flashback, döp den till något coolt och låt användarnamn mm bära över.

Har massor med grafiskt-material jag vill skapa och bilder jag vill dela anonymt med coola typer, men önskar inte ödsla pärlor på svinen på reddit.
Senast redigerad av Besvärjaren 2020-08-11 kl. 14:33.
Citera
2020-08-11, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Så jag har syndat en del på sistone och hängt på Reddit i avsaknad på grafisk innehåll på FB.

Äventyret kommer nog snart till ända då bilder eller inte så är klientelen på Reddit eller Sweddit som de kallar den svenska grenen, milt sagt undermålig och man förundras att man fraterniserar med dylika typer.

Utöver de lokala problem så smittar den engelska delen av reddit av sig konstant med idiotiska kors-inlägg där IKEA nämns någonstans och helt plötsligt behöver alla svenskar se något korkat skit.
Vidare är utlänningar som antingen frågar något korkat eller bara är korkade ett konstant störande moment där. Apu funderar på att studera på svenska skattepengar och vill nu att Svensson ska ödla en halv dag på att berätta om Lund är bättre än Uppsala, och värst av allt en del svenskar sitter där och tramsar....hallå google

Men faktum kvarstår, reddit på svenska behövs, bilder säger mer än tusen ord som det heter och även om man kan posta länkar till bilder här så blir det ju minst hälften som skiter i och öppna en bild och överhuvudtaget försvinner det i bland all text.

Jag är sympatisk inställd till om Admin inte vill mucka med ett vinnande koncept, så därför föreslår jag en bild-fokuserad under-avdelning av flashback, döp den till något coolt och låt användarnamn mm bära över.

Har massor med grafiskt-material jag vill skapa och bilder jag vill dela anonymt med coola typer, men önskar inte ödsla pärlor på svinen på reddit.

Nej de går för långsamt då, men du kan ju betala alla driftkostnader och se till de bli verklighet.
Citera
2020-08-11, 17:15
Medlem
najass avatar
Trådar sammanfogade

/mod
Citera
2022-01-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det går väl lika bra att ladda upp bilder externt och länka till dem?
bild

För skojs skull klickade jag på länken. Fastnade i en Cloudflare + Captcha. Efter att ha identifierat ett antal bilder med bussar (två captchor) hamnade jag slutligen på 404 Not Found

Så uppenbarligen fungerade inte det.

Tycker det är ett stort problem att man inte kan ladda upp- eller direktlänka bilder som man kan göra på nästa alla andra forum. Att kunna länka bild, film och social media gör forat mer levande.

Flashback känns som en gammal dinosaurie i jämförelse med de nya CMS-drakarna. Varför inte köpa in xenoForo och någon frontend som xenPorta?

Det är dags för flashback att utvecklas, anpassas till tiden. Annars risker vi att bli en utdöende parentes i framtiden.
Citera
2022-01-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sneif
För skojs skull klickade jag på länken. Fastnade i en Cloudflare + Captcha. Efter att ha identifierat ett antal bilder med bussar (två captchor) hamnade jag slutligen på 404 Not Found

Så uppenbarligen fungerade inte det.

Tycker det är ett stort problem att man inte kan ladda upp- eller direktlänka bilder som man kan göra på nästa alla andra forum. Att kunna länka bild, film och social media gör forat mer levande.

Flashback känns som en gammal dinosaurie i jämförelse med de nya CMS-drakarna. Varför inte köpa in xenoForo och någon frontend som xenPorta?

Det är dags för flashback att utvecklas, anpassas till tiden. Annars risker vi att bli en utdöende parentes i framtiden.

Det stora problemet ligger i juridiken och inte det tekniska.
Flashback blir direkt juridiskt ansvariga för alla bilder som laddas upp.
Med tanke på ämnen som pedofili och nazism ser man väldigt tydligt att det finns risker att olagligt material laddas upp.
Och nej, det går inte att lägga ansvaret på någon annan än Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in