Citat:
Ursprungligen postat av
MotoVroom123
Hej,
Intressant tråd. Kul att du delar med dig av din erfarenhet. Man läser mycket om läraryrket i media om dess status och låga intagningspoäng.
- Vad har du för utbildning?
- Vad ligger din lön på? (ungefär)
- Hur ser utvecklingsmöjligheterna att klättra i karriären? Kan man bli förstelärare inom din ämneskombination? Kanske till och med rektor?
- Vad är det absolut bästa och sämsta med läraryrket?
- Hur vill du att politiken ska utformas så skolan får bättre förutsättningar? Är det som det skrivs i media att förstatligandet som löser "alla" problem?
- Vad är din syn på friskolor och betygsinflation?
Tack!
Jag kan svara då jag också är lärare (SO-lärare på högstadiet)
Jag läste den äldre ämneslärarutbildningen för årskurs 7-9 samt gymnasiet och den var på fem år. Utöver detta har jag läst diverse sommarkurser för att fördjupa mig inom mina ämnen (lite egyptologi, fornnordisk religion, religionsfilosofi, astronomi). Min lön är ganska låg om man jämför med hur andra med min arbetserfarenhet ligger till samt andra på skolan men för närvarande ligger den på 39 000:- (Stockholmsområdet, nyexade kollegan gled in på 40 000:- KUL!). Gällande karriärmöjligheter så är det ett spel för gallerierna och hittepå-tjänster. Våra förstelärare har inget uppdrag förutom att några av dem någon gång om året på någon studiedag håller i någon föreläsning eller visar våra äldre kollegor hur man kan använda något digitalt hjälpmedel. Däremot är läraryrket fel val om man vill göra "karriär" anser jag och vi har många på skolan som har jobbat länge och trivs med det. Det är även här det bästa med yrket kommer in. Variationen och att dagarna flyger förbi. Det är aldrig "tråkigt" att vara lärare. Däremot är det sämsta med yrket dokumentationen samt att yrket numera har blivit mer av ett omsorgsyrke beroende på vilken skola man arbetar på.
Gällande vad vi borde göra med skolan så är du inne på rätt spår. Förstatliga hela skiten och inför en stenhård regelstyrning. Maxtak på klasser, inför tarifflöner, max undervisningstid, skolan måste ha en viss mängd speciallärare, elevassistenter, specialpedagoger, kuratorer och övrig personal beroende på hur många elever som går på skolan. Idag finns inga sådana regler. Inför även särskilda undervisningsgrupper igen, bort med F-gränsen, stenhårda konsekvenser för elever som missköter sig. Särskilda undervisningsgrupper, förflyttningar, viten till föräldrar.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThomasStarberger
Är det mycket utbildning om icke-våld på lärarhögskolorna? Ibland känns det som om utbildningen på svenska lärarhögskolor är avskärmad verkligheten? Kan det vara så?
Nej, det är inte speciellt mycket utbildning i icke-våld eller genus för den delen heller. Däremot har du en poäng. Lärarutbildningarna är avskärmade från verkligheten och den "forskning" som bedrivs där är till stor del uppbyggd på ideologi och inte empiriska studier. Som tur var så arbetade jag som vikarie samtidigt samt att utbildningarna har flera längre VFU-perioder där man är ute på praktik i skolorna. Däremot får man inse att det är människor vi arbetar med. Det finns inga färdiga manualer kring hur man ska agera om det uppstår konflikter. "Gör elev X följande handling så svarar du genom att göra handling y" Verkligheten fungerar uppenbarligen inte så.
Jag kan sammanfatta läraryrket enligt följande. På enskild skolnivå fungerar den svenska skolan överlag hyffsat men det är tack vare lärarna. På systemnivå så är den svenska skolan RIKTIGT illa ute och ses som ett avskräckande exempel. Värdelöst finansieringssystem samt möjlighet till fritt vinstuttag, fri etableringsrätt, betyg som konkurrensmedel och medföljande betygsinflation, segregation, lärarbrist, forskning som vilar på ideologi (eleven ska hitta sin kunskap själv, läraren ska mer vara en coach), kundskola, avsaknad av befogenheter samt hårda konsekvenser, nedskärningar, inkompetenta politiker, överdokumentation, Skolverk som motarbetar lärarna. Bara några exempel.
Hamnar man på en bra skola är det ett drömyrke, har du otur att hamna i orten eller på någon friskolekoncern så skulle jag hellre byta jobb.