2022-01-07, 16:41
Medlem
varför presterar svenska elever så mycket sämre än i finland..fast färre lärare.
Citera
2022-01-07, 16:43
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
varför presterar svenska elever så mycket sämre än i finland..fast färre lärare.

Hur vet du att de har färre lärare? Källa?
Citera
2022-01-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Hur vet du att de har färre lärare? Källa?
slå på nätet så ser du snart....färre lärare men högre resultat...nått är ju fel här.
Citera
2022-01-07, 17:01
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
slå på nätet så ser du snart....färre lärare men högre resultat...nått är ju fel här.

Länk/källa? Det är du som kommer med ett påstående.

Har dessutom kollat som hastigast ser inget som styrker det du påstår

https://www.oph.fi/sv/statistik/lararna-och-rektorerna-i-finland
Citera
2022-01-07, 17:11
Medlem
tänker inte länka nånting...när jag kollar som hastigast kommer mängder av artiklar upp om detta....estland i topp sen finland...
Citera
2022-01-07, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Ja, men då är bedömningsunderlaget fortfarande endast vid provtillfällen. En hyfsat stor del elever presterar inte på prov, trots att de kan innehållet. Det blir en form av mental låsning, vare sig du har ett, tre eller 78 prov.

Med det sagt har vårt system förstås även det stora brister.
Betygsättningen bedöms väl i 3 kategorier: prov/tenta, duggor samt engagemang i klassrummet.
Citera
2022-01-07, 17:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av UNDERWATERFALL
Min och mina kollegors julledighet börjar lida mot sitt slut, och här sitter jag - en klämfredag - och tänkte att det hade varit kul att fördriva tiden med en hederlig Q&A.

Som rubriken lyder; de eventuella frågor som dyker upp kommer jag att svara på så öppet som möjligt - vare sig de handlar om yrket i stort eller hur det ser ut för mig personligen.

Trevlig helg.
/UNDERWATERFALL

Var din utbildning en av alla de som beskrivs av Högskolverket som undermånlig och/eller ovetenskaplig?
Citera
2022-01-07, 17:56
Medlem
Hur der det ut med läxhjälp/stöd i din skola för de elever som inte hänger med i ett visst ämne? Finns hjälp att få eller anlitar föräldrarna privat läxhjälp?
Citera
2022-01-07, 18:23
Medlem
Trevligt med en fellow kollega någonstans där ute i riket!

Hur upplever du arbetsbelastningen på din arbetsplats generellt? Hur många undervisningsminuter, möjlighet att faktiskt få ut sina 30 minuters lunch från start till slut, att vikariera för kollegor, tid till förberedelse och utförande av sysslor som inte direkt är knutet till det egna ämnet (mentorskap, utvecklingssamtal, konflikthantering både praktiskt och administrativt) med mera, med mera...med mera?

Är själv språklärare sedan 20 år tillbaka. Har njutit av lovet, men ser fram emot nästa vecka!

Mvh fröken
Citera
2022-01-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Hur agerar du för att eleverna skall anstränga sig regelbundet fysiskt utanför skolan?

Lärare är ansvarig för elevernas undervisning under skoldagen. Vad de gör eller inte gör på sin fritid är främst föräldrarnas sak att ordna.

Som lärare uppmuntrar man dock eleverna till att sköta dygnsrytmen, ta del av sociala aktiviteter, träna både fysiskt och mentalt m.m. Eller att göra läxor/repetera och dylikt. Men elevernas fritid är deras egen.
Citera
2022-01-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Du har nog haft flyt vad gäller betyg…
Läste detta:
Fem lärare vittnar: ”Så pressas vi att ge elever glädjebetyg”
https://www.lararen.se/amneslararen-svenska-sprak/betyg/sa-pressas-vi-att-ge-elever-gladjebetyg

Är lärarkåren för fega för att ta strid mot detta? Vad anser du?

Vad fan har hänt med svenska skolan när rektorer går in och ändrar på betyg?

Rektor får i princip inte ändra satt betyg. Legitimerad lärare har här myndighetsutövning.

Ett par ndantag finns dock.
Citera
2022-01-07, 18:32
Medlem
Finns det hopplösa elever enligt dig som du bara ger upp på, inte orkar säga till längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in