2022-01-07, 14:06
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
I vanlig undervisning i de teoretiska ämnena är det meningen att eleverna skall arbeta utanför skolan. det ingår i pedagogiken för lärandet. men inte i idrott alltså.
I vår kommun arbetade idrottslärarna på en skola med
1. ett intensivt samarbete med olika idrottsföreningar. Det finansierades t ex av Riksidrottsförbundet. Handslaget på den tiden det var aktuellt
2. med olika samarbeten med idrottsföreningar utöver handslaget där man kunde få pröva på olika sporter.
Målet var att få barn och ungdomar att hitta sin sport(er)
Det gav stora resultat i vår kommun (på framförallt vår skola)
jag deltog själv i projektet och är förvånad över ditt svar.

Det finns ingenting som säger att eleverna måste jobba utanför skoltid.
Citera
2022-01-07, 14:08
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Det finns ingenting som säger att eleverna måste jobba utanför skoltid.
Det finns väl läxor?
Eller är det borttaget?
Citera
2022-01-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UNDERWATERFALL
På skolan jag arbetar på just nu är det överlag ungar med svensk bakgrund, säg 70-80%, sedan har vi givetvis några nyanlända elever och elever med invandrarbakgrund, men som är födda här - likt jag själv.
Just det faktum att jag själv har invandrarbakgrund gör att jag har klickat bra med "blattekids" på vår skola (eller tidigare skolor jag har arbetat på).
Jag upplever att de elever av icke-svensk härkomst till 99% är väldigt villiga att lära sig saker och ting och således utvecklas (fastän de kanske inte alltid förstår det jag har gått igenom)... och där är det väldigt skönt att jag undervisar i ett praktiskt ämne där de ofta snappar upp regler etc. väldigt snabbt så fort jag har visat det.

Genom åren har jag oftast haft mer huvudbry p.g.a. elever med svensk bakgrund, tro det eller ej.
Ursäkta men GUD så fint att du "klickat" med invandrarbarnen. Liksom som i en romantisk komedi nästan!
Citera
2022-01-07, 14:12
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det finns väl läxor?
Eller är det borttaget?

Det finns läxor, men det är inget måste. På fritiden ska eleverna få vara lediga eller åtminstone få själva avgöra om de vill plugga till ett prov.

Mvh Lärare som inte ger läxor.
Citera
2022-01-07, 14:23
Medlem
Känner du att du någon gång gått ordentligt över linjen när du disciplinerat någon
Frågan kan ställas tvärtom.
Har du någon gång känt att du önskat disciplinera en elev hårdare men hejdat dig av rädsla för påföljd?

Har du god relation med din rektor, känner du att du kan göra ditt jobb och hålla ordning och vara skyddad av honom ifall något skulle gå över styr eller klappar han medhårs på elevernas föräldrar?
Citera
2022-01-07, 14:27
Medlem
kyrkstockens avatar
Inte för att vara elak. Men idrott och hälsa är lite speciellt och gör dig lämpad för att tala om idrott och hälsoundervisningen, men du är kanske än sämre representant för skolan i stort.
Inte för att vara elak. En slöjdlärare befinner sig ockå i delvis samma sits.

En annan sak som slår mig med det här med att vara lärare.

Det är som när man frågar de boende i ett problemområde, eller för den delen personal på en problemskola och det ständiga svaret är att det var värre här förr men nu har det blivit bättre.
Detta har man sagt i 40 år samtidigt som det hela tiden blivit värre.

Man orkar inte gå omkring och tänka på hur faktiskt djävla illa situationen är.
Citera
2022-01-07, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
vad tror du om idéen att nationella prov ersätter de betyg läraren sätter?
Då slipper man problemet med "snällbetyg" och även onödigt hårda lärare.

visserligen kan man på så sätt få problem med närvaro etc.
men det kanske man kan få till bukt med krav på viss procent närvaro eller kanske ett par procent av betyget sätts av läraren (typ 30% eller så).
Nu är ju inte frågan riktad till mig men en aspekt att ta i beaktning är att det är väldigt vanligt att även pålästa, instuderade elever kan få totalhjärnsläpp i provsituationer, vilket leder till att de misslyckas totalt trots att de kan stoffet.

Det är en av många anledningar till att man bedömer under lång tid och inte ett enskilt tillfälle. Trist om man ligger i influensa den dagen när NP skrivs och man inte får sin gymnasieexamen trots att man har kunskapen.
Senast redigerad av HMBPTOLEMAJOW 2022-01-07 kl. 14:48.
Citera
2022-01-07, 14:52
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Nu är ju inte frågan riktad till mig men en aspekt att ta i beaktning är att det är väldigt vanligt att även pålästa, instuderade elever kan få totalhjärnsläpp i provsituationer, vilket leder till att de misslyckas totalt trots att de kan stoffet.

Det är en av många anledningar till att man bedömer under lång tid och inte ett enskilt tillfälle. Trist om man ligger i influensa den dagen när NP skrivs och man inte får sin gymnasieexamen trots att man har kunskapen.

jo men det hade ju enkelt kunnat fixas om man hade mer är ett prov.
t.ex. om du har tre prov per år eller nått.
finns ju som sagt även negativa saker med nuvarande system.
Citera
2022-01-07, 15:00
Medlem
Är det svårt att få jobb som idrottslärare om man precis utbildad sig men är en bra ledare och sportig person?
Citera
2022-01-07, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
jo men det hade ju enkelt kunnat fixas om man hade mer är ett prov.
t.ex. om du har tre prov per år eller nått.
finns ju som sagt även negativa saker med nuvarande system.
Ja, men då är bedömningsunderlaget fortfarande endast vid provtillfällen. En hyfsat stor del elever presterar inte på prov, trots att de kan innehållet. Det blir en form av mental låsning, vare sig du har ett, tre eller 78 prov.

Med det sagt har vårt system förstås även det stora brister.
Citera
2022-01-07, 16:38
Medlem
Sonny00s avatar
Ponera att en lärare på din skola är öppen med att hen sympatiserar med SD. Skulle det tas emot på samma sätt som om en lärare sympatiserade med exempelvis MP eller Centern bland övriga lärare?
Citera
2022-01-07, 16:40
Medlem
Konfucius2s avatar
Du har nog haft flyt vad gäller betyg…
Läste detta:
Fem lärare vittnar: ”Så pressas vi att ge elever glädjebetyg”
https://www.lararen.se/amneslararen-svenska-sprak/betyg/sa-pressas-vi-att-ge-elever-gladjebetyg

Är lärarkåren för fega för att ta strid mot detta? Vad anser du?

Vad fan har hänt med svenska skolan när rektorer går in och ändrar på betyg?
Senast redigerad av Konfucius2 2022-01-07 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in