2022-01-04, 17:36
Medlem
Jag tror at han dog av sitt eget öde. Helt klart är att han har haft fuffens för sig och taxigubben, doktorn och andra lierade är inblandade. Högre myndigheter håller tyst tror jag. Lars lever nog inte i dag. Hans öde tog slut på solrosfältet. Frågan är vem som tog honom av daga där om det skedde där?
Citera
2022-01-04, 18:08
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
1992 fanns 5 hotell på Sunny Beach. 2002 så fanns 35 hotell.

Han (Lars) kom i vägen för en miljardindustri. Lite som den där Kurden som fick sitt huvud sönderstampat.

Its Balkan

Det mordet/försvinnandet kommer aldrig att lösas. Lägg ner tråden.
Han bodde i Golden Sands på Viva Club Hotel.
https://medium.com/crimebeat/lars-mittank-where-are-you-178114998e3c

Det är stort och har pooler. Ligger inte precis vid stranden. Sedan bodde han ju på Hotel Color i Varnas innerstad. Det är tvåstjärnigt (iaf idag). Finns några andra hotell i närheten men inte så att det kryllar av hotell.
Senast redigerad av pudellus 2022-01-04 kl. 18:17.
Citera
2022-01-04, 20:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lars, dr Kostov och "flygplatsarbetaren".

Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Ja det ser onekligen ut så som du beskriver. Denne taxichaufför hade en betydande roll. Och nu såg jag att det var han som rekommenderade Hotel Color! Lars hade ju ingen aning om vart han skulle ta vägen nu när hotellet som han bott på under veckan med grabbarna, inte längre var en möjlighet. Han tog nog tacksamt emot chaufförens "tips" om att ta in på Color. Det var nog fler som fick reda på att han checkade in där.... jag tror också att Lars pratade på friskt med chauffören under bilfärden. Inte omöjligt alls att denne kunde göra sig förstådd på tyska, som då säkert ingav Lars mer förtroende att öppna upp och berätta om att han skulle flyga hem nästa dag.
Kan stämma det du skrev om fler på flygplatsen som höll ett öga på Lars. Sandra sa att Lars hade sagt till henne att det var en tysk man på flygplatsen som hade förklarat för honom hur man gör för att skicka pengar via Western Union. Konstigt att man inte ser på övervakningskameran att Lars pratar med en man! Han var där i typ tre och en halv timmar innan läkarbesöket, och det enda som visas är när han går lugnt mot mottagningen (frågar ngn efter vägen) och sen spurten ut.
Har Sandra fått se mer av det som hände innan Kostov, eller bara det som hände ute -efteråt??
Ja det hade absolut varit bättre om hon lagt korten på bordet med en gång. Kanske hon är rädd själv för något?
Nu är jag övertygad om att den som öppnade dörren till doktorn verkligen utgjorde ett verkligt hot för Lars. Han blev rent ut sagt livrädd. Det enda som skulle tala emot detta är att han inte vänder sig om någon gång. Istället blir han nästan lugn och fokuserar på vart han ska ta vägen härnäst. Utan en endaste blick bakåt..

Mycket bra att du tar upp detta.

Känner igen detta och ibland behöver man friska upp minnet. Den är chauffören spelade en betydande roll och de som var efter honom visste hela tiden var han befann sig och vad han gjorde. Lars lär ha känt sig ensam i ett obekant land med ett språk han inte förstod. Jag tror också att han pratade flitigt med chauffören eftersom denne verkade vänlig och trevlig. Förstod han inte tyska så kan han kanske ha förstått engelska. Vet inte hur språkkunskaperna ser ut i Bulgarien? Kan tänka mig att de inte står på topp men en taxichaufför i Varna kanske både kunde lite tyska och engelska?

Det mesta från övervakningskamerorna på flygplatsen har vi säkerligen aldrig fått se. Vad gjorde Lars under dessa 3½ innan han gick till dr Kostov? Han måste fångats en hel del av kamerorna - om han nu inte satt och tryckte på något ställe? Sandra har säkerligen inte få se allt men betydligt mera än vad vi har fått se. Svårt att säga om hon verkligen fått se Lars och vad som hände innan besöket hos dr Kostov? Ja det hade absolut varit bättre om Sandra hade lagt alla korten på bordet men det gjorde hon tyvärr inte. Vad skulle hon själv kunna vara rädd för?

Jag tror mer och mer att den okände "flygplatsarbetaren" var en av de personer som ville ha tag på Lars. Denne måste ha utgjort ett stort hot mot Lars och han måste ha blivit livrädd och därför flydde han i panik från mottagningsrummet. Lars blir lugn lugn eftersom risken att "de" skall få tag på honom ute bland andra människor är betydligt mindre än inne hos dr Kostov?
Citera
2022-01-05, 14:37
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ingen vet med säkerhet varför han var på flygplatsen ganska många timmar i förväg.

En orsak antar jag var att han skulle besöka flygplatsläkaren. 46 minuter är från då vi ser honom komma gående i flygplatsterminalen med sitt bagage tills han springer iväg i en rasande fart. Hur länge besöket var hos dr Kostov är det ingen som vet. LM kan ju ev. fått sitta och vänta i väntrummet?

Vet inte om LM var fullt mentalt tillräknelig. När han lugnt kommer gående och frågar en tjej var flygplatsläkaren höll till verkar han i a f fullt normal. Fast han betedde sig mycket märkligt under sin vistelse där. Istället för att ha en trevlig semester så gick den försvunne runt och ideligen muckade gräl med folk. Jag har i a f sett videoklipp där man kan se på långt håll hur han börjar att klättra över det höga staket. Han syns ganska bra med tanke på att han bar en gul t-shirt. Nu kommer jag inte ihåg om det finns något videoklipp när han är på andra sidan i solrosfältet.

Tänkbart att han klättrade över det. Detta dock inte utan stort besvär och obehag. Frågan är hur medveten han var om att han redan befann sig på utsidan av flygplatsen? Han hade inte behövt riskera liv och hälsa genom att klättra över stängslet.

Var han jagad av kriminella hade han kunnat få hjälp på flygplatsen. Hade han själv gjort något kriminellt hade han kunnat förstå att utan pass och pengar hade han lika gärna kunnat ge upp direkt (eller försökt ta sig ut en annan väg). Han hade kunnat vända sig om och titta efter om han var jagad, vilket han inte gjorde. Han hade en sådan panikångest att ingenting var rationellt. Han verkar ha försökt hålla tillbaka den för att kunna resa hem men lyckades inte.
Citera
2022-01-05, 22:19
Medlem
Citat:
Mycket bra att du tar upp detta.

Känner igen detta och ibland behöver man friska upp minnet. Den är chauffören spelade en betydande roll och de som var efter honom visste hela tiden var han befann sig och vad han gjorde. Lars lär ha känt sig ensam i ett obekant land med ett språk han inte förstod. Jag tror också att han pratade flitigt med chauffören eftersom denne verkade vänlig och trevlig. Förstod han inte tyska så kan han kanske ha förstått engelska. Vet inte hur språkkunskaperna ser ut i Bulgarien? Kan tänka mig att de inte står på topp men en taxichaufför i Varna kanske både kunde lite tyska och engelska?

Det mesta från övervakningskamerorna på flygplatsen har vi säkerligen aldrig fått se. Vad gjorde Lars under dessa 3½ innan han gick till dr Kostov? Han måste fångats en hel del av kamerorna - om han nu inte satt och tryckte på något ställe? Sandra har säkerligen inte få se allt men betydligt mera än vad vi har fått se. Svårt att säga om hon verkligen fått se Lars och vad som hände innan besöket hos dr Kostov? Ja det hade absolut varit bättre om Sandra hade lagt alla korten på bordet men det gjorde hon tyvärr inte. Vad skulle hon själv kunna vara rädd för?

Jag tror mer och mer att den okände "flygplatsarbetaren" var en av de personer som ville ha tag på Lars. Denne måste ha utgjort ett stort hot mot Lars och han måste ha blivit livrädd och därför flydde han i panik från mottagningsrummet. Lars blir lugn lugn eftersom risken att "de" skall få tag på honom ute bland andra människor är betydligt mindre än inne hos dr Kostov?

Det som Sandra skulle kunna vara rädd för är baserat på det som Lars faktiskt sa till henne när de pratade upprepade gånger under natten samt på morgonen. Nu har ju åren gått visserligen, men jag är övertygad om att det var såpass allvarliga saker att Sandra hellre valde att ”lägga locket på”. Hon måste egentligen ha förstått (och det tror jag att hon har också) att Lars var i riktig knipa den där gången. Hon försökte med 500€ men det räckte inte för att lösa problemet. Lars blev livrädd och såg ingen annan utväg än att fly. Mannen som kom till dr Kostovs mottagning blev droppen. Som du säger, Lars visste att han var tillfälligt trygg väl utanför byggnaden. Men bara det faktum att han försökte gömma sig bakom en buss tyder på att han en mycket kort stund senare kände sig förföljd igen. Och slutligen klättrade över staketet i tron att han blev säker. Tyvärr verkar han ha varit allt annat än säker. Hade han klarat sig så hade han dykt upp igen efter max några dagar…
Och ett frivilligt försvinnande för att ”börja ett nytt liv” tror jag vi kan glömma med en gång. Likaså förvirrad pga medicinen/hjärnskada/drogpåverkad känns inte heller rätt. Möjligtvis någon drog kanske. Men den huvudsakliga orsaken tror jag ligger i Lars beteende (muckade med HELT fel personer) Sedan finns det säkert mycket mer som hände, som förblir Lars’ hemlighet. Inte ens Sandra vet allt. Men mer än vi i alla fall.
Desto konstigare är det att hon för fram tesen att Lars är förvirrad, fått minnesförlust och vandrar omkring som en hemlös. Då han inte blivit funnen antar jag att Sandra klamrar sig fast vid den lilla möjligheten att sonen trots allt är vid liv…Även om hon säkert också tänker tanken att de som förföljde honom hann ikapp.
”Min son ville sätta sig i säkerhet” sa hon ju när hon såg att han gömde sig bakom en buss och senare sandhög. Hon visste/förstod att Lars hade någon efter sig. Det skulle vara MYCKET intressant att se allt som fanns på dessa övervakningskameror. Sannolikt finns inget material kvar…lika lite som spåren efter Lars; de är också borta.
Citera
2022-01-05, 23:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sandra blev rädd vad Lars berättade för henne via telefon den 7 och 8 juli 2014?

Citat:
Det som Sandra skulle kunna vara rädd för är baserat på det som Lars faktiskt sa till henne när de pratade upprepade gånger under natten samt på morgonen. Nu har ju åren gått visserligen, men jag är övertygad om att det var såpass allvarliga saker att Sandra hellre valde att ”lägga locket på”. Hon måste egentligen ha förstått (och det tror jag att hon har också) att Lars var i riktig knipa den där gången. Hon försökte med 500€ men det räckte inte för att lösa problemet. Lars blev livrädd och såg ingen annan utväg än att fly. Mannen som kom till dr Kostovs mottagning blev droppen. Som du säger, Lars visste att han var tillfälligt trygg väl utanför byggnaden. Men bara det faktum att han försökte gömma sig bakom en buss tyder på att han en mycket kort stund senare kände sig förföljd igen. Och slutligen klättrade över staketet i tron att han blev säker. Tyvärr verkar han ha varit allt annat än säker. Hade han klarat sig så hade han dykt upp igen efter max några dagar…
Och ett frivilligt försvinnande för att ”börja ett nytt liv” tror jag vi kan glömma med en gång. Likaså förvirrad pga medicinen/hjärnskada/drogpåverkad känns inte heller rätt. Möjligtvis någon drog kanske. Men den huvudsakliga orsaken tror jag ligger i Lars beteende (muckade med HELT fel personer) Sedan finns det säkert mycket mer som hände, som förblir Lars’ hemlighet. Inte ens Sandra vet allt. Men mer än vi i alla fall.
Desto konstigare är det att hon för fram tesen att Lars är förvirrad, fått minnesförlust och vandrar omkring som en hemlös. Då han inte blivit funnen antar jag att Sandra klamrar sig fast vid den lilla möjligheten att sonen trots allt är vid liv…Även om hon säkert också tänker tanken att de som förföljde honom hann ikapp.
”Min son ville sätta sig i säkerhet” sa hon ju när hon såg att han gömde sig bakom en buss och senare sandhög. Hon visste/förstod att Lars hade någon efter sig. Det skulle vara MYCKET intressant att se allt som fanns på dessa övervakningskameror. Sannolikt finns inget material kvar…lika lite som spåren efter Lars; de är också borta.

Bra tänkt där.

Inget jag själv tänkte på men så kan det mycket väl ha varit. Ja Sandra måste ha förstått att Lars nu var i en riktig knipa och dessutom i ett land som Bulgarien. Hon förstod att personer var efter för att "ta honom". Dessa 500 euro vet vi inte om Sandra skickade och om hon gjorde det i s f vad hände med dessa pengar? Den okände "flygplatsarbetaren" måste ha varit droppen för Lars. Om Lars hade stannat kvar i flygplatsterminalen, så tror jag att han hade haft större möjligheter att ha klarat sig. Där befann sig en massa utländska turister och chansen var då mindre att "ta honom". Genom att klättra över staketet så var han helt oskyddad. Undrar varför Lars inte tog med sig sitt bagage, åtminstone där han hade sitt pass, och sprang ifrån dr Kostovs mottagning? Kan det ha varit flera personer som vi inte känner till närvarande? Hur som helst så verkar ingen ha försökt stoppa Lars då han sprang iväg.

Nej Lars började inte ett "nytt liv". Hade han klarat sig från solrosfältet så hade han helt riktigt dykt upp igen kanske redan samma dag eller dagen efter. Finns det något tyskt konsulat i Varna? En utav orsakerna till detta måste med stor sannolikhet har varit att han hade muckat gräl med en eller flera bulgarer. Jag tror att mycket kan ha berott på vad han hade sagt till dessa personer. Det skulle ha kunna ha varit något riktigt nedvärderande för en bulgar? Varför Lars tyckte det var trevligt att gå omkring och reta upp folk kan jag faktiskt inte förstå? Ett mycket mycket märkligt beteende. Hade han samma beteende hemma? Nej Sandra vet inte heller allt men hon vet med största sannolikhet mer än vad vi gör.

Spår från övervakningskameror, förutom det vi själva kan se, blev med stor sannolikhet förstört ganska snabbt. Inga spår finns numera kvar efter åren som nu gått. Lars Mittanks försvinnande är ett försvinnande som för alltid kommer att bli ouppklarat.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-01-05 kl. 23:35.
Citera
2022-01-06, 20:20
Medlem
Citat:
Bra tänkt där.

Inget jag själv tänkte på men så kan det mycket väl ha varit. Ja Sandra måste ha förstått att Lars nu var i en riktig knipa och dessutom i ett land som Bulgarien. Hon förstod att personer var efter för att "ta honom". Dessa 500 euro vet vi inte om Sandra skickade och om hon gjorde det i s f vad hände med dessa pengar? Den okände "flygplatsarbetaren" måste ha varit droppen för Lars. Om Lars hade stannat kvar i flygplatsterminalen, så tror jag att han hade haft större möjligheter att ha klarat sig. Där befann sig en massa utländska turister och chansen var då mindre att "ta honom". Genom att klättra över staketet så var han helt oskyddad. Undrar varför Lars inte tog med sig sitt bagage, åtminstone där han hade sitt pass, och sprang ifrån dr Kostovs mottagning? Kan det ha varit flera personer som vi inte känner till närvarande? Hur som helst så verkar ingen ha försökt stoppa Lars då han sprang iväg.

Nej Lars började inte ett "nytt liv". Hade han klarat sig från solrosfältet så hade han helt riktigt dykt upp igen kanske redan samma dag eller dagen efter. Finns det något tyskt konsulat i Varna? En utav orsakerna till detta måste med stor sannolikhet har varit att han hade muckat gräl med en eller flera bulgarer. Jag tror att mycket kan ha berott på vad han hade sagt till dessa personer. Det skulle ha kunna ha varit något riktigt nedvärderande för en bulgar? Varför Lars tyckte det var trevligt att gå omkring och reta upp folk kan jag faktiskt inte förstå? Ett mycket mycket märkligt beteende. Hade han samma beteende hemma? Nej Sandra vet inte heller allt men hon vet med största sannolikhet mer än vad vi gör.

Spår från övervakningskameror, förutom det vi själva kan se, blev med stor sannolikhet förstört ganska snabbt. Inga spår finns numera kvar efter åren som nu gått. Lars Mittanks försvinnande är ett försvinnande som för alltid kommer att bli ouppklarat.

Jag tror tyvärr att du har rätt. Hans försvinnande kommet att förbli en gåta. Hittas han, är det av ren tillfällighet. Det här beteendet han hade i Varna verkar ha varit något han drog till med på semestern. Jag har svårt att tro att han höll på så hemma. Som sagt, hans vardag i Tyskland bestod nog av arbete på kraftverket och att hjälpa till hemma hos föräldrarna. Det sägs att han hade en flickvän, men hon kan inte haft så stor del i hans liv. Det har ju även spekulerats i att han rörde sig bland prostituerade. Det är ju samma där, när tusan skulle han ha tid med det?!?
Nej semestern i Varna var tydligen veckan då han gjorde allt han inte gjorde hemma. Och det blev så mycket att "bägaren rann över".
Visst kan han ha sagt fel saker och retat bulgarer. Det där med fotbollsbråk med Bayern München-fans håller jag för rent påhitt. Det var säkert bulgarer som följde efter till flygplatsen.
Vad som hände med pengarna som Sandra sa att hon skickat, vet vi inte.
Varför inte Lars tog med sig åtminstone passet när han sprang ut, kan ha berott på att någon därinne hos doktorn behöll hela hans bagage "i pant", alltså inklusive pass och resten. Situationen kan snabbt ha blivit hotfull och det fanns ingen möjlighet att snabbt ta grejerna. Fast som du säger... ingenting blev bättre av att rymma från flygplatsen och klättra över taggtrådstängslet för att sen hoppa ner bland solrosorna. På flygplatsen hade han mycket riktigt kunnat beblanda sig med andra turister och funnit större trygghet där än hos Kostov. Hur man än vänder och vrider på det så landar man hos denne doktor....Vad hände där? Eftersom det utan svårigheter gick att följa efter Lars tack vare taxichauffören, så finns den troliga kopplingen mellan uppretade bulgarer och dr Kostov samt "flygplatsarbetaren". Det som hände på solrosfältet hade inte kunnat hända på en flygplats full med folk...men Lars blev så uppskrämd att han inte såg det. Han ville bara bort.
Citera
2022-01-06, 20:53
Medlem
Ett litet tillägg: Ja det finns ett tyskt konsulat i Varna. Sandra kontaktade dem relativt omgående. Det ser ut som Fru Dimitrova fortfarande arbetar där. Det var ju hon som träffade Sandra när hon hade åkt till Bulgarien. Inte helt säker på detta men jag har för mig att även denna kvinna visade sig vara lite skum...
Citera
2022-01-06, 22:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Konsulat i Varna.

Citat:
Ett litet tillägg: Ja det finns ett tyskt konsulat i Varna. Sandra kontaktade dem relativt omgående. Det ser ut som Fru Dimitrova fortfarande arbetar där. Det var ju hon som träffade Sandra när hon hade åkt till Bulgarien. Inte helt säker på detta men jag har för mig att även denna kvinna visade sig vara lite skum...

Minns du på vilket sätt fru Dimitrova visade sig ev. vara litet skum?

Inget förvånar mig längre gällande detta fall. Även Sverige har konsulat i Varna.
Citera
2022-01-07, 16:23
Medlem
Jag tror att taxichauffören, flygplatsarbetaren och de som ville efter honom har ett samband. Frågan är om hotellpersonalen på Color har delaktighet i detta? Det verkar vara en röd tråd i allt. Min största undran är vad som hände på andra sidan stängslet? Kan det vara så avancerat att om nu det var ett samband mellan allt och någon har tagit honom på solrosfältet?

Det var väl ingen som kunde förutspå att han skulle klättra över där. Kanske har de haft folk runt flygplatsen för att gardera sig och plocka honom? I så fall kan det vara många inblandade i detta fall.
Citera
2022-01-07, 16:24
Medlem
Kan även konsulatet vetat och mörka ner? Jag betvivlar inget, Bulgarien är Bulgarien.
Citera
2022-01-07, 16:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur man än vänder och vrider på det så landar man hos denne doktor Kostov.

Citat:
Jag tror tyvärr att du har rätt. Hans försvinnande kommet att förbli en gåta. Hittas han, är det av ren tillfällighet. Det här beteendet han hade i Varna verkar ha varit något han drog till med på semestern. Jag har svårt att tro att han höll på så hemma. Som sagt, hans vardag i Tyskland bestod nog av arbete på kraftverket och att hjälpa till hemma hos föräldrarna. Det sägs att han hade en flickvän, men hon kan inte haft så stor del i hans liv. Det har ju även spekulerats i att han rörde sig bland prostituerade. Det är ju samma där, när tusan skulle han ha tid med det?!?
Nej semestern i Varna var tydligen veckan då han gjorde allt han inte gjorde hemma. Och det blev så mycket att "bägaren rann över".
Visst kan han ha sagt fel saker och retat bulgarer. Det där med fotbollsbråk med Bayern München-fans håller jag för rent påhitt. Det var säkert bulgarer som följde efter till flygplatsen.
Vad som hände med pengarna som Sandra sa att hon skickat, vet vi inte.
Varför inte Lars tog med sig åtminstone passet när han sprang ut, kan ha berott på att någon därinne hos doktorn behöll hela hans bagage "i pant", alltså inklusive pass och resten. Situationen kan snabbt ha blivit hotfull och det fanns ingen möjlighet att snabbt ta grejerna. Fast som du säger... ingenting blev bättre av att rymma från flygplatsen och klättra över taggtrådstängslet för att sen hoppa ner bland solrosorna. På flygplatsen hade han mycket riktigt kunnat beblanda sig med andra turister och funnit större trygghet där än hos Kostov. Hur man än vänder och vrider på det så landar man hos denne doktor....Vad hände där? Eftersom det utan svårigheter gick att följa efter Lars tack vare taxichauffören, så finns den troliga kopplingen mellan uppretade bulgarer och dr Kostov samt "flygplatsarbetaren". Det som hände på solrosfältet hade inte kunnat hända på en flygplats full med folk...men Lars blev så uppskrämd att han inte såg det. Han ville bara bort.

Ja hans försvinnande kommer att förbli en gåta och jag tror inte ens att en tillfällighet kommer att göra att den försvunne hittas.

Där tror jag du slog huvudet på spiken. Bägaren kom att rinna över under hans semester. Han kände sig fri utan Sandras vakande ögon. Jag tror att han mycket väl kan ha sagt saker till bulgarer som gjorde att de blev mycket upprörda och arga. Tror inte att Lars hade några spärrar när han kände sig fri som fågeln.

Varför Lars inte bl. a. inte tog med sig passet när han sprang iväg skulle kunna tyda att bagaget hölls som "pant". Nej det blev verkligen inte bättre av att springa därifrån och klättra över ett högt staket. Jag tror att hade han stannat kvar i flygplatsterminalen så hade detta inte hänt. Där var det fullt med utländska turister. De som ville "ta honom" hade inte gjort det bland alla dessa som fotar och filmar för fulla muggar. Jag tror att Lars hade kommit iväg hem om han stannat kvar bland alla de övriga i terminalen. Man kan fråga sig om något om detta hade hänt om han inte hade besökt dr Kostovs mottagning. Ja precis hur man vänder och vrider på detta så hamnar vi hos dr Kostov. Vad som kom att utspela sig hos dr Kostov lär vi med största sannolikhet aldrig få reda på.

Utan att Lars hade en aning om det så visste "de" var han befann sig hela tiden och vad han gjorde. Jag tror att han mycket väl kan ha sagt mycket obehagliga och otrevliga saker till bulgarer han stötte på bara för att mucka gräl. Hade Lars umgåtts mer med sina reskamrater och haft en trevlig och avkopplande semester så kanske detta som kom att hända honom aldrig ha inträffat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in