2022-01-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, fast jag skrev "påverkar R0 talet". Skumt med Albanien, med låg vaccinationstäckning. Iof mest soltimmar i Europa, men i alla fall. Konstigt att de klarat sig ganska lindrigt, hittills.

Bara på kul så kollade jag upp 5G-täckning i Albanien. Det skulle jag inte ha gjort
Citera
2022-01-07, 13:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En bra ide skulle kunna vara att vänta med skolstarten. 2 miljoner barn som träffas under värsta fasen är ju inte bra. Chicago har valt det läste jag. Flera länder i Europa likaså.

Chicago!

Grattis, du hittade en stad i välden, och du tycker Sverige är idioter som inte följer det!

Du gräver ganska djupt för att kunna misskreditera ditt land
Citera
2022-01-07, 13:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oWlVag/julia-23-sjuk-i-covid-19-tva-ganger--pa-drygt-en-manad

Så denna tjej är dubbelvaccinerad och blivit sjuk 2 ggr i covid-19 inom loppet av typ 3-4 månader?

Något stämmer inte. Hon kanske ljuger?

Inte alls. Delta ena gången och sedan omikron. Helt förväntat enligt mig
Citera
2022-01-07, 13:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det kan bli så, men skiten kan också fortsätta under lång tid. Problemet är att vi nu har dragits med pandemin i två år och ändå så klarar vi inte av att testa och smittspåra tillräckligt och snabbt införa åtgärder för att begränsa smittspridningen. FHM och regeringen fortsätter att hoppas på det bästa och att det här är sista stora vågen, men det är återigen inget annat än en förhoppning. Har vi otur kan vi åka på ännu en mutation som går förbi immunförsvaret och det kan bli en mutation som är betydligt farligare än Omikron. Med tanke på hur sjukt snabbt Omikron tog över och hur extremt smittsam varianten är så bör vi nog ta den nu pågående vågen som en varning istället för att se det som en anledning att andas ut.

I början av pandemin gjorde ju Tegnell ett uttalande att det var onödigt att testa o smittspåra. Fohm hade inget intresse av att förstå hur/var/när viruset spreds utan ville endast titta på sjukhusbeläggningar o reglera enligt egna idéer.

Mycket av det fohm gjorde/inte gjorde har satt sig o är svårt att ändra på.
Citera
2022-01-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oWlVag/julia-23-sjuk-i-covid-19-tva-ganger--pa-drygt-en-manad

Så denna tjej är dubbelvaccinerad och blivit sjuk 2 ggr i covid-19 inom loppet av typ 3-4 månader?

Något stämmer inte. Hon kanske ljuger?

Omöjligt är det väl inte men det framgår inte om hon testade sig första gången hon blev sjuk eller om hon bara trodde hon hade Covid 19.

Men om det stämmer - fullt vaccinerad och sjuk 2 gånger på kort tid = jag skulle nog kolla vidare med en läkare hur immunsystemet ligger till.
Citera
2022-01-07, 13:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Om någon fortfarande ifrågasätter vaccinets effektivitet mot att bli inlagd, så kan man ju kolla diagrammen som visar vilka som läggs in i Skåne.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/vaccinationer/
Citera
2022-01-07, 13:40
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Chicago!

Grattis, du hittade en stad i välden, och du tycker Sverige är idioter som inte följer det!

Du gräver ganska djupt för att kunna misskreditera ditt land

IMBILDEN har inte gått utanför dörren på två år. Spenderar sin vakna tid på Flashback och talar om hur farligt Covid-19 år. Totalt verklighetsfrånvänd, borde för sitt eget bästa sitta inlåst på sluten psykvård.
Citera
2022-01-07, 13:40
Medlem
qwerty-66s avatar
"Positivity rate" ökar rejält o det i kombination med att testtiderna är slut fram till söndag kväll tyder på att vår kurva över smittade har blivit en "hockey stick"

"19,4 procent av alla som coronatestade sig i Sverige under vecka 52 testade positivt för covid-19. Bara en gång tidigare – årets sista vecka 2020 – har andelen varit högre. Det visar ny statistik från Folkhälsomyndigheten, rapporterar SVT Nyheter.

Det är dessutom en tydlig ökning jämfört med vecka 51, då omkring nio procent av alla tester var positiva.

Högst andel positiva tester registrerades i Stockholm och Västra Götaland, med 26 procent positiva testsvar i båda regionerna. Västerbotten ligger på andra änden av listan med sju procent positiva testsvar."
Citera
2022-01-07, 13:42
Medlem
Citat:
Inte alls. Delta ena gången och sedan omikron. Helt förväntat enligt mig

Håller med, två olika varianter förmodligen så inte helt ologiskt. Men jag finner det underligt att hon drabbas av delta så tätt inpå 2a dosen och sen omicron bara nån vecka senare. Kan man tänka sig att hon är en av de som inte utvecklar ett ordentligt skydd från vaccinerna? I alla fall vad gäller antikroppar om inget annat. Annars är det helt bedrövligt att de inte gav ett längre skydd till en så pass ung (frisk?) människa. Jag upplever det som 3-6 månader för ett dugligt skydd mot smitta i alla fall (av det man sett IRL framförallt, beroende på individens immunsystem), i detta fall inte mer än 2.
Citera
2022-01-07, 13:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Om någon fortfarande ifrågasätter vaccinets effektivitet mot att bli inlagd, så kan man ju kolla diagrammen som visar vilka som läggs in i Skåne.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/vaccinationer/

Går lite väl långsamt med tredje dosen dock. Svårt få tider till den också så nåt har gått ordentligt fel där.
Citera
2022-01-07, 13:50
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Har aldrig haft så många vänner som är sjuka i covid som nu. Allt som allt 11 st i min direkta närhet har covid. Alla är vaccinerade och mår trots covid bra, ingen har behövt besöka sjukvård.

Känns som att omicron drar genom Skåne som löpeld.

En kompis flickvän är anti-vaxx och blev smittad av min kompis. Hon är den enda i hela gänget som förlorat lukt/smak. Alla andra har lite snuva och lätt feber.
Citera
2022-01-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag fattar inte vad det har med saken att göra. Vi har 100 tusen sårade och över 15 tusen döda i covid. Smittan skenar just nu. Ser det bra ut tycker du?

Ja det er to vidt forskellige scenarier.
Til sammenligning er der i Danmark i tidsrummet fra 2010 til 2018 i gennemsnit døde 613 personer årligt af influenza fordelt på alle aldersgrupper:

https://www.ssi.dk/sygdomme-beredskab-og-forskning/sygdomsovervaagning/i/influenzasaesonen---opgoerelse-over-sygdomsforekomst-2017-18
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in