2022-01-07, 13:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Militären inkallad i UK för att hjälpa till på sjukhusen.
Det kan vi också göra... eller.. kanske inte.

Fungerar väl inte likadant i Sverige. Militären här använder väl personal från sjukvården vid behov?

Blir väl extra lön o låta personalen jobba dubbla pass några veckor. Eventuella snuvor bland personalen får man ignorera.
Citera
2022-01-07, 13:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man gör sitt bästa för att mota tillbaks skiten. I Sverige sitter man bara med armarna i kors. Full fart rätt mot stupet.

Kan du berätta vad man gör i andra länder för att ”mota tillbaka” ?
I Danmark pratas det mest om att öppna upp helt.. men det är såklart ok i Danmark
Citera
2022-01-07, 13:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Tegnell har styrt testningen för länge.
Han har aldrig trott på storskalig testning av allmänheten. Men han har ju också förnekat munskydd och asymptomatisk smitta.

Hans kunskaper och strategier verkar helt obsoleta när det gäller omikron.

Nu måste han köras över för att ge plats åt en ny strategi. Oavsett vilken riktning Corona tar så behövs en mer aggressiv testning för att säkra arbetsplatser och skolor från smitta.
Ett sätt kan ju vara att distribuera tester i förväg till alla hushåll och köra veckovisa masstester.

Någon säker legitimering av den testade är inte längre nödvändigt. Smittan sprider sig så snabbt att det är viktigare att få ned den på samhällsnivå än på individnivå.

För sent att ändra nåt nu. Omikron sprids så snabbt att de flesta kommer vara exponerade inom ett par veckor.

Så massiv kollektiv snuva i Januari för att bli lugnt i februari o pandemin avslutad i mars ;-)
Citera
2022-01-07, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Fungerar väl inte likadant i Sverige. Militären här använder väl personal från sjukvården vid behov?

Blir väl extra lön o låta personalen jobba dubbla pass några veckor. Eventuella snuvor bland personalen får man ignorera.

Ja, beroende på hur det utvecklas framöver så kan det vara dags att ta bort karantän nu om man kan arbeta.
Citera
2022-01-07, 13:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag tror du missförstod vad jag skrev. De företag jag nämnde är företag som gjort vinst under pandemin. Du frågade om det. Jag påstår inte att dessa bolag påverkar resten av världens bolag och länder och jag känner ingen anledning förklara "hur jag ser på det."

Det finns inga uppenbara incitament för WHO att varken få slut på pandemin eller arbeta för mina intressen. Jag förhåller mig agnostisk till att de vill mig väl och jag betraktar dom med samma skepsis som mot en dammsugarförsäljare som ringer på min dörr. Jag utgår inte godtroget ifrån att försäljarens enda övergripande mål i livet är att jag ska leva i ett dammfritt hus även om så skulle kunna vara fallet.

Jag förhåller mig som sagt agnostisk medan du tycks ha valt sida, så berätta istället varför du litar på WHO och på vilka grunder. För att WHO är "snälla" eller finns det andra skäl?
Jag förutsätter att WHO gör vad de ska till dess motsatsen är bevisad och/eller de inte agerar vid kritik.

Jag kan hålla med om att de inte utför det omöjliga uppdraget att arbeta för varje enskild persons absoluta bästa, men målen är tydliga och om WHO avviker från sitt uppdrag lär det komma fram. Ett aktuellt exempel är tex. att det anses att WHO gick för mycket på Kinas linje från början.
https://www.who.int/about/what-we-do

Jag har svårt att se att alternativet att alla sju miljarder människor gör som de tror är bäst vid en pandemi är ett bättre och säkrare alternativ, men det kan man uppenbarligen tycka olika om.
Citera
2022-01-07, 13:19
Medlem
Overminds avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oWlVag/julia-23-sjuk-i-covid-19-tva-ganger--pa-drygt-en-manad

Så denna tjej är dubbelvaccinerad och blivit sjuk 2 ggr i covid-19 inom loppet av typ 3-4 månader?

Något stämmer inte. Hon kanske ljuger?
Citera
2022-01-07, 13:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Läs denna.

I Danmark har det dött 45 personer under 50 år under hela pandemin (2år)
Under vintern 16-17 och vintern 17-18 dog det 45 barn under 14 år av influensa i Danmark.
Hur tycker du vi skall hantera influensan framöver? Lockdown från oktober till april årligen?

https://www.berlingske.dk/kommentarer/professor-vi-lider-ikke-under-corona-laengere-vi-lider-under

Jag fattar inte vad det har med saken att göra. Vi har 100 tusen sårade och över 15 tusen döda i covid. Smittan skenar just nu. Ser det bra ut tycker du?
Citera
2022-01-07, 13:21
Medlem
Kvastfeningens avatar
Nu har man fått tredje dosen!!

Eller ja snabbtestet visade positivt, jag får vänta på det riktiga.
Äntligen har man fått det bästa och ända botemedlet mot denna tråkiga jävla pandemi.

Lite snorig och huvudvärk är dom hemska symptomen.

Vad tror du IMBILDEN ska jag börja säga farväl till mina anhöriga?
Citera
2022-01-07, 13:24
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
För sent att ändra nåt nu. Omikron sprids så snabbt att de flesta kommer vara exponerade inom ett par veckor.

Så massiv kollektiv snuva i Januari för att bli lugnt i februari o pandemin avslutad i mars ;-)

Det kan bli så, men skiten kan också fortsätta under lång tid. Problemet är att vi nu har dragits med pandemin i två år och ändå så klarar vi inte av att testa och smittspåra tillräckligt och snabbt införa åtgärder för att begränsa smittspridningen. FHM och regeringen fortsätter att hoppas på det bästa och att det här är sista stora vågen, men det är återigen inget annat än en förhoppning. Har vi otur kan vi åka på ännu en mutation som går förbi immunförsvaret och det kan bli en mutation som är betydligt farligare än Omikron. Med tanke på hur sjukt snabbt Omikron tog över och hur extremt smittsam varianten är så bör vi nog ta den nu pågående vågen som en varning istället för att se det som en anledning att andas ut.
Citera
2022-01-07, 13:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Kan du berätta vad man gör i andra länder för att ”mota tillbaka” ?
I Danmark pratas det mest om att öppna upp helt.. men det är såklart ok i Danmark

En bra ide skulle kunna vara att vänta med skolstarten. 2 miljoner barn som träffas under värsta fasen är ju inte bra. Chicago har valt det läste jag. Flera länder i Europa likaså.
Citera
2022-01-07, 13:27
Medlem
Citat:
Jag fattar inte vad det har med saken att göra. Vi har 100 tusen sårade och över 15 tusen döda i covid. Smittan skenar just nu. Ser det bra ut tycker du?

Det är en stor skillnad på ett dåligt läge och domedagen, vilken du ständigt predikar här i tråden. Fler personer kommer avlida i Sverige, tyvärr. Det kommer dock inte bli några tiotusental ytterligare som du uttrycker.
Citera
2022-01-07, 13:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
En bra ide skulle kunna vara att vänta med skolstarten. 2 miljoner barn som träffas under värsta fasen är ju inte bra. Chicago har valt det läste jag. Flera länder i Europa likaså.

Då är vi tillbaka till våra profilfrågor. Fohm kan ju knappast backa när det gäller att ha skolorna i full gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in