Citat:
Ursprungligen postat av
Peppa-pig
Bäste mongo!
Om Arla uppfinner ett mjölkpaket som är 5 gånger så stort som ett enliterspaket så anser du att de
revolusionerar mjölkmarknaden genom att kunna sälja 5 gånger så mycket mjölk i sina förpackningar?
Såklart bara snack.
Du som vet, kan inte du förklara på vilket sätt en fysiskt större battericell har en avgörande betydelse för Tesla som företag.
Tack.
Låt inte namnet lura dig, jag är inte i behov av fem myror är fler än fyra elefanter-lektionen.

Jag har inte argumenterat emot just påvisandet av storlek/energitäthet, men Tesla-kritiker tycks känna sig jättestolta på något sätt när de visar att de förstår att det inte rör sig om 5x högre energitäthet i förhållande till vikt eller volym fastän det var otrolig tydlig på battery-day, enligt mig iallafall.
Det som var revolutionerande med batteriet var inte en individuell egenskap, utan hur optimerad batteriets konstruktion var för ändamålet. Att de hittat en sweetspot som passar just elbilar. Storleken ger en jämn avvägning mellan energi, volym, vikt och värmeavledning. Samtidigt som cellerna bidrar med bärighet när de kapslas in likt en honungskaka i det batteripack som utgör själva skateboarden i bilkonstruktionen. Battericellens design är även optimerad för att produceras med maximal effektivitet, så jag gissar att de utvecklat batteriet samtidigt som de utvecklat själva produktionsanläggningen. Att överge de gamla cellernas konstruktion med en lödpunkt för anod och katod kanske låter trivialt, men Teslas tabless design har flera viktiga fördelar. Det får en att undra varför ingen har gjort det tidigare, men traditionell konstruktion var inte avsedd för ändamålet. Det var faktiskt en ganska vansinnig ide när Tesla ändå fick för sig att använda tusentals mindre celler, och branschfolk skrattade åt dem, men de underskattade Teslas ingenjörer som utvecklade den styrelektronik som gör Teslas batteripack så energieffektiva, och nu har de alltså tagit steget längre.
Ja jag skulle nog säga att denna batterikonstruktion kommer revolutionera förhållandena mellan pris, prestanda och funktion. Bara Kineserna har något lika lovande med sina relativt nyutvecklade bladceller med LFP-kemi. Billiga att tillverka, ej särskilt brandfarliga men där energitäthet är något lägre. Teslas 4680 celler tros också vara baserade på en LFP-kemi, men de har ändå fått upp energitätheten.
Att Tesla skulle gett sken av att 4680 cellen har 5x så hög energitäthet är bara något som riktiga mongong gillar att påstå, trots att de inte titulerar sig som så. Är man efterbliven så har man en ambition att känna sig smart, men tyvärr går det inte att göra så mycket åt.