2022-01-06, 18:53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Hmmm! Skall jag lyssna på en fordonsingenjör som jobbat med att förbättra konstruktioner i 50 år, eller skall jag lyssna på en trött boomer på Flashback?

All right! Din främsta källa är alltså en 75årig fordonsingengjör. Han har säkert stor kompetens när det gäller energihandel, simulering av neurala nätverk och batteriteknologi.
Citera
2022-01-06, 19:04
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
All right! Din främsta källa är alltså en 75årig fordonsingengjör. Han har säkert stor kompetens när det gäller energihandel, simulering av neurala nätverk och batteriteknologi.

Hmm! Skall jag lyssna på Lex Fridman, Andrej Karpathy och en rad andra experter, eller en trött boomer på Flashback?

https://evannex.com/blogs/news/tesla-s-4680-cell-is-a-stroke-of-genius-sandy-munro

https://www.youtube.com/watch?v=ABbDB6xri8o
Citera
2022-01-06, 19:40
Medlem
Citat:
Hmm! Skall jag lyssna på Lex Fridman, Andrej Karpathy och en rad andra experter, eller en trött boomer på Flashback?

https://evannex.com/blogs/news/tesla-s-4680-cell-is-a-stroke-of-genius-sandy-munro

Du kan ju börja med att länka till annat än Tesla fanpages.

Sandy är förövrigt djupt partisk i Tesla då han är aktieägare sen länge, långt ifrån opartisk kritiker, han tjänar pengar på att kritisera andra bilföretag och lovorda Tesla.
Citera
2022-01-06, 19:53
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du kan ju börja med att länka till annat än Tesla fanpages.

Sandy är förövrigt djupt partisk i Tesla då han är aktieägare sen länge, långt ifrån opartisk kritiker, han tjänar pengar på att kritisera andra bilföretag och lovorda Tesla.

Alltid kul att se hur religiösa björnar får ihop det för att kunna fortsätta leva i sin lilla värld.
Citera
2022-01-06, 19:55
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Det ligger nog i Fridmans intresse att lyriskt beskriva Tesla, det ger fler klick och Musk ställer upp på intervjuer som ger ännu fler prenumeranter, en fin symbios som fungerar väl på youtube.

4680celler är en liten förbättring då man packat den lite bättre men fortfarande Li-kemi som har sina begränsningar, 5x mer energi innebär inte att energidensiteten är 5x mer, Gammalt reklamtrick som fortfarande fungerar.
Citera
2022-01-06, 20:19
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Det ligger nog i Fridmans intresse att lyriskt beskriva Tesla, det ger fler klick och Musk ställer upp på intervjuer som ger ännu fler prenumeranter, en fin symbios som fungerar väl på youtube.

4680celler är en liten förbättring då man packat den lite bättre men fortfarande Li-kemi som har sina begränsningar, 5x mer energi innebär inte att energidensiteten är 5x mer, Gammalt reklamtrick som fortfarande fungerar.

Den största innovationen är inte batteriet, det är produktionsmetod.
När man förstår för lite om teknik så är det svårt att skilja på kompetens och korruption.
Alla experter som inte tycker som en trött boomer på flashback är så klart köpta.
Citera
2022-01-06, 20:36
Medlem
Citat:
Hmmm! Skall jag lyssna på en fordonsingenjör som jobbat med att förbättra konstruktioner i 50 år, eller skall jag lyssna på en trött boomer på Flashback?

Erfarenhet betyder mycket i vissa fall, men inte när det kommer till något som utvecklas i rasande fart. Då skulle jag vilja hävda att det kan vara negativt och rent utav destruktivt att lyssna på en sådan person med "erfarenhet" .
Så lyssna du på den du känner, men någon som meckat Volvo 140 på 70-talet har kanske inte stenkoll längre... Utvecklingen går för fort för vissa äldre.
Citera
2022-01-06, 20:47
Medlem
Citat:
Alltid kul att se hur religiösa björnar får ihop det för att kunna fortsätta leva i sin lilla värld.
Det är bara fakta, skönjer ett mönster i dina svar, så fort det blir besvärligt med faktan så drar du bara en björnvals. Visste du inte att den ”opartiska kritiska biltestaren” är delägare i Tesla?
Citera
2022-01-06, 21:40
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Erfarenhet betyder mycket i vissa fall, men inte när det kommer till något som utvecklas i rasande fart. Då skulle jag vilja hävda att det kan vara negativt och rent utav destruktivt att lyssna på en sådan person med "erfarenhet" .
Så lyssna du på den du känner, men någon som meckat Volvo 140 på 70-talet har kanske inte stenkoll längre... Utvecklingen går för fort för vissa äldre.

Munro har ett helt team som aktivt jobbar med att ta fram bättre designlösningar för att effektivisera produktion på uppdrag av olika biltillverkare. Oavsett så väger det tyngre än hjärngympa-gänget på flashback.
Citera
2022-01-06, 21:42
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är bara fakta, skönjer ett mönster i dina svar, så fort det blir besvärligt med faktan så drar du bara en björnvals. Visste du inte att den ”opartiska kritiska biltestaren” är delägare i Tesla?

Aha, jag älskar fakta! Visa mig denna fakta. Är det fakta så finns det ju att läsa nånstans där det backas upp av bevis.
Citera
2022-01-06, 22:15
Medlem
Citat:
Det är typiskt hur teslaentusiaster förvanskar verkligheten. Deras Dojochip är inte på långa vägar färdigt än medan ett för alla teslayoutubekreatörer okänt företag som heter Cerebras sedan ett år tillbaka säljer kompletta datorsystem baserade på 7nm wafer scale teknologi. Dom ligger 5år före Tesla i teknologiskt utveckling. Det är dock inte lika coolt att skriva om det företaget.

Riktig mindblower: https://www.youtube.com/watch?v=N9mSw7iKwoY

Tesla tillverkar allt "in house" och deras chips är främst för att kommunicera/prata med andra chips/bilar. Det är deras styrka. Teslas chips kommer att leda maskininlärning via DOJO. Allt blir en enda stor dator. -
Teslas system är i realiteten en enda stor dator.

När din bil står still i garaget kan datakapaciteten användas av andra bilar/datorer. Varför skall de "köpa in" när de vill bygga själva och lära sig själva för att bli bäst av alla. Dessutom blir det billigare för dig (billigare bilar) och aktierna stiger ännu mer. Undelevereantörer vill ha vinst, det använder Tesla istället för att sänka priserna på bilarna och ha högre löner för arbetarna.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-01-06 kl. 22:18.
Citera
2022-01-06, 23:05
Medlem
Citat:
Aha, jag älskar fakta! Visa mig denna fakta. Är det fakta så finns det ju att läsa nånstans där det backas upp av bevis.
Prova googla, han har själv sagt det, du är ju experten på att hitta saker.

Men tydligen har han sålt nu, efter att haussat upp kursen några 100%. Klassisk pump n dump, han tjänar väl ändå tillräckligt på alla visningar på youtube som Tesla fanbasen ger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in