2022-01-07, 08:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Hahaha för DIG kanske det är det för du är fet och har dålig kondition. För OSS friska med bra gener är det självklart att riskerna är större än nyttan.

Vad har du för sjukdomar som gör att du inte tål vaccin? Många kärnfriska har blivit svårt sjuka av covid19.
Citera
2022-01-07, 08:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack! Jo, en kommitté av oss här, hade klarat av den svenska pandemihanteringen betydligt bättre. Vi kunde ha gjort det gratis, på fritiden, i stället för att FHM skulle slösa bort vem-vet-hur-många miljoner på sina meningslösa modeller. Som ändå alltid blir fel, och inte ger någon fördel i arbetet.
Inte så konstigt.
De stoppar in data med dålig kvalitet och tror ett dataprogram ska kunna få fram något användbart.
Indata:
Deras förväntan på vaccinets effekt som vi nu sett är del kraftigt avtagande verkan och försämrad effekt på mutationer och väldigt dåligt på Omicron.
Sedan stoppar de in förväntningar på hur folk ska hantera deras råd. Exempelvis tror jag knappast man har med att väldigt få använder munskydd i kollektivtrafiken.
Sedan deras råd med att jobba hemifrån som knappast någon är intresserad av igen när man återfått det sociala livet på kontoren.
osv
Alltså: Skit in = Skit ut.
Detta skulle användas till att styra råd och restriktioner vilket vi nu sett att trots kraftig smittspridning som vida överträffar deras värsta redovisade scenarier så gör man inget åt det.
Inte ens deras hövding AT kunde spå hur julhelgen skulle utvecklas och gissade fel igen. Han som inte ens trodde på våg 2 och den låter man få fortsätta gissa och numera mest i Aftonbladet och Expressen.

Du har helt rätt: Kostat massor och ger bara meningslösa grafer. FHM en katastrof och ett stort misslyckande.
Citera
2022-01-07, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Som vanligt tycker du något utan att titta på fakta. Just nu i danmark har vi runt 20 döda på ca 60 000 fall. Räkna lite på det du och sen kan du trippla resultatet och ändå inte komma över 1 på 1000.

Men dom kanske har missat 180 döda som bara du vet om kanske

Nu säger jag inte att det blir så illa men förra julen så var det också en peak i smittspridningen i Danmark och peaken i dödsfall kom en månad senare.

Smittan peakade 19:e December.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..2021-08-26&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=total_c ases&hideControls=true&Metric=Confirmed+cases&Inte rval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~DNK

Dödsfallen peakade 21:a Januari.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..2021-08-26&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=total_c ases&hideControls=true&Metric=Confirmed+deaths&Int erval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~DNK

När smittotalen peakade så låg dödstalen på en tredjedel av vad de låg på senare.

Den nuvarande peaken (som får förra vinters peak att nästan försvinna i y-skalan.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=desc&pickerMetric=total_cases&hideControls=true& Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~DNK
Citera
2022-01-07, 08:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Hahaha för DIG kanske det är det för du är fet och har dålig kondition. För OSS friska med bra gener är det självklart att riskerna är större än nyttan.
Har du blå ögon och blont hår också?

Du verkar väldigt likt ett gäng som förstörde massor 1939-1945, Deras människosyn var liknande din.
Kanske dags att du inser att du inte är frisk men ditt fel sitter i delen mellan öronen.

Vore trevlig om du slutar tjata om folks hälsa vilket vi debatterat massor här tidigare.
Folk med olika åkommor är folk de också och med lika värde och troligen betydligt trevligare än vad du är.
Skriv upp det så du inte glömmer.
Citera
2022-01-07, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du kanske bör informera Socialstyrelsens om det, se deras inlägg på PK före jul, de är helt ute och cyklar, tack vare FHM:s briljanta "scenarier" får man förmoda.

Det problematiska i de senaste "scenarierna" är dock att korrelationen mellan ökande smitta och fler IVA-inläggningar blir helt missvisande. Man får köra en Marjasin och klippa och klistra från det värsta och bästa scenariet för att ens komma i närheten.

Förstår öht inte poängen med dessa scenarier om man ständigt lyckas träffa så fel och sen förvränga verkligheten för att kunna hävda att man "legat ganska rätt".

Det är inget annat än pinsamt och slöseri med skattepengar.

Du pratar bara om IVA-inläggningarna, vilket jag håller med om ligger betydligt lägre. Vården belastas dock också i övrigt med 900-1000 nu inlagda. Du får väl besöka något sjukhus för att försäkra dig själv om detta.
Citera
2022-01-07, 08:25
Medlem
Är detta sista vågen innan covid blir en årsinfluensa!

Omikton är inte längre dödlig om man ser kurvan. Visst är testningen större iofs

Ett tillägg till brödslivorna - 6 glas mjölk om dagen minns jag. Idag inser man att det var mutot och lobbying. Då drack man mjölk till varje mål.
Citera
2022-01-07, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du pratar bara om IVA-inläggningarna, vilket jag håller med om ligger betydligt lägre. Vården belastas dock också i övrigt med 900-1000 nu inlagda. Du får väl besöka något sjukhus för att försäkra dig själv om detta.

Dom har sjuk och utbränd personal framförallt.

Att man inte kompenserat vårdpersonal som slitit som djurr för mig mycket märkligt men rätt svenskt.
Citera
2022-01-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Och de påstod tidigare att just dessa scenarier var grunden till deras åtgärder i form av restriktioner och råd.
När nu pågående smittspridning kraftigt överstiger deras värsta scenarier gör de ändå inget.
Vad ska man då ha dessa scenarier till?
Troligen för att lura någon att de har kontroll på läget vilket de flesta här har insett att det inte stämmer.

Nu önskar jag mig inga mer restriktioner och elände men hoppas de har koll på att sjukvården kommer klara en anstormning av patienter.
Att jämföra med andra länder där Omicron redan är klart dominerande sedan några veckor.
Se nedanstående länk.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-08-30..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Hospital+patients&Interval=Weekly& Relative+to+Population=true&Color+by+test+positivi ty=false&country=USA~GBR~CAN~FRA~AUS

FHMs scenarier bygger på att vården ska planera och förbereda sig på en anstormning av patienter. Smittspridningen överstiger inte särskilt mycket det värsta scenariet vad jag kan se. Inte än i alla fall. Däremot ligger inläggningarna inom vården någonstans vid scenario 2, och IVA-vården ligger betydligt lägre. Sjkhusen vittnar också om en belastning genom stabslägen och rapporter om överfulla sjukhus. Hade inläggningarna varit 10x lägre så hade de nog stått förvånade, men tror inte de är särskilt förvånade över antalet inläggningar just nu med tanke på smittspridningen.
Citera
2022-01-07, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Dom har sjuk och utbränd personal framförallt.

Att man inte kompenserat vårdpersonal som slitit som djurr för mig mycket märkligt men rätt svenskt.

Fast det har inte FHM mandat att åtgärda.
Citera
2022-01-07, 08:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
FHMs scenarier bygger på att vården ska planera och förbereda sig på en anstormning av patienter. Smittspridningen överstiger inte särskilt mycket det värsta scenariet vad jag kan se. Inte än i alla fall. Däremot ligger inläggningarna inom vården någonstans vid scenario 2, och IVA-vården ligger betydligt lägre. Sjkhusen vittnar också om en belastning genom stabslägen och rapporter om överfulla sjukhus. Hade inläggningarna varit 10x lägre så hade de nog stått förvånade, men tror inte de är särskilt förvånade över antalet inläggningar just nu med tanke på smittspridningen.
Kika på denna så ger den ett betydligt bättre bild av läget än vad de håller på med
Länder som ligger för oss med Omicron spridning och sjukhusinläggningar

Se även den övre grafen på nedersta länken så ser man global läget med smittspridning.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-08-30..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Hospital+patients&Interval=Weekly& Relative+to+Population=true&Color+by+test+positivi ty=false&country=USA~GBR~CAN~FRA~AUS

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2022-01-07, 08:36
Medlem
Citat:
Fast det har inte FHM mandat att åtgärda.

Nej inte FHM men sjukhus, regering, kommun eller region har det.

Istället har man ju hotat med uppsägning när vårdpersonal tryckt på paniknappen.

Dessa övertidsavtal är ju inte tänkta att pågå i år.

Jag tror man snart bränt ut en hel yrkeskår.
Citera
2022-01-07, 08:37
Medlem
Citat:

I snitt tre inlagda per kommun. Förstår inte hur svensk sjukvård kan vara så kass när den får så mycket pengar, handlar om flera hundra miljarder kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in