Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
/.../ Varför skulle det bättre att ha två personer som håller vapnet? Ökat risken att någon åker fast. Och vad skulle fördelen vara?
Eller tänker du dig en Eugene de Kock som får ett vapen av polisman Ö, mördar Palme och lämnar vapnet tillbaka till Ö? Utbytbara namn/.../
Ja, precis, ungefär så. Några poliser eller motsvarande vill göra sig av med OP. De är själva inga mördare så de talar med sina vänner i SA. Svenskarna tillhandahåller vapen och tillfälle, SA-agenten avfyrar vapnet. Han erhåller det inför mordet och lämnar tillbaka det efteråt, lämnar landet; mordet blir olösligt.

Detta scenario som jag lättsamt laborerar med (ej argumenterar för) kan förklara vapen och ammunition också. Agenten vill ha en kraftfull revolver med "pansarbrytande" ammunition, för den händelse att objektet har skyddsväst. Svenskarna säger att OP aldrig har skyddsväst. SA-killen bryr sig inte om vad mesarna säger utan säger åt dem att skaffa fram det han begär.

Men det alltså är bara en fantasi som spökar lite för mig. :-) Jag är på inget sätt övertygad om att SA ens är inblandade.
Citera
2022-01-06, 17:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tolkar honom mest som en byfåne.
Instämmer. Men en byfåne som har rest över hela världen och är mycket språkbegåvad.

Citat:
En tjatpelle som ingen gillar. Visst är det konstigt med andra palmemordsnämnda namn som råkar finnas i hans adressbok. Men å andra sidan var det många namn däri och han verkade ju tro han kände folk han sagt hej till.
Det finns en hel del mycket intressanta namn däri, jo.

Citat:
Men jag får inget grepp om verkliga indicier mot honom.
Har du läst dessa två?

https://www.amazon.com.au/JAG-SKÖT-OLOF-PALME-Palmemordet-ebook/dp/B018OHXK4I

https://www.goodreads.com/book/show/35053677-han-sk-t-olof-palme

Han sköt Olof Palme (gratis e-bok): http://www.leopoldreport.com/OPbok3.html
Senast redigerad av onopono 2022-01-06 kl. 17:56.
Citera
2022-01-06, 19:20
Medlem
p.norths avatar
Det spekulera om det avlossade ett 3e skott, som då ev hördes på LAC bandet. Palme faller handlöst ner på andra skottet, GM avlägsnar då nästan på stört, när GM hade hunnit från synfältet kom 3e skottet som var då riktat mot Lisbeth. Prickskytten kanske befann sig någonstans uppe. "kallt häruppe" tack varit trädgrenen som räddade LP? En ren hypotes.
https://bilderisyd.se/produkt/01029745/
Skottet faller då LL hade ringt 90 000 efter ca 10 sekunder då första skottet föll?

Det var en liten folkmassa strax innan skjutningen som skingrades, vilka var det då? Palme föll, GM försvann, AB gömde sig, LP hukade ner sig och ev en medhjälpare som drog.
Citera
2022-01-06, 20:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Det spekulera om det avlossade ett 3e skott, som då ev hördes på LAC bandet. Palme faller handlöst ner på andra skottet, GM avlägsnar då nästan på stört, när GM hade hunnit från synfältet kom 3e skottet som var då riktat mot Lisbeth. Prickskytten kanske befann sig någonstans uppe. "kallt häruppe" tack varit trädgrenen som räddade LP? En ren hypotes.
https://bilderisyd.se/produkt/01029745/
Skottet faller då LL hade ringt 90 000 efter ca 10 sekunder då första skottet föll?

Det var en liten folkmassa strax innan skjutningen som skingrades, vilka var det då? Palme föll, GM försvann, AB gömde sig, LP hukade ner sig och ev en medhjälpare som drog.

Däremot skulle den tredje smällen kunna vara SE's avgasknall.
Citera
2022-01-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Däremot skulle den tredje smällen kunna vara SE's avgasknall.

Eller ett skott från en medhjälpare på längre håll som Engström hörde efter att han kom ut från Skandias entré. Första 2 skotten hörde han aldrig. Det förklarar en hel del.
Citera
2022-01-06, 21:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Eller ett skott från en medhjälpare på längre håll som Engström hörde efter att han kom ut från Skandias entré. Första 2 skotten hörde han aldrig. Det förklarar en hel del.

Nej, lite väl mycket fantasi utifrån någon tjomme som analyserar ljudfiler, utan något som helst stöd i fakta kring mordplatsen.
Citera
2022-01-06, 23:23
Medlem
Matte på youtube tycker jag har gjort en intressant uträkning på när skotten faller. Han får det till 23:18:50-23:18:59. Baserat på att Lähde hör skotten när hon tar ut pengarna från bankomaten och att bankomattiderna gick korrekt den här dagen. Dessutom på att Chevamannen rör sig från Wallingatan 23:18 mot adolfs fredriks kyrkogata- sveavägen och hör första skottet mitt på kvarteret. Om skotten föll 23:21:30 så hade Chevamannen hållit en snitthastighet på 6 km/h vilket inte är särskilt rimligt. Däremot stämmer 23:18:50 om snitthastigheten är runt 40 km/h.

Är LAC bandet manipulerat? Av vilka? Kan vi hitta de riktiga gärningsmännen om vi utgår från att skotten föll precis innan 23:19? Diskvalificerar inte detta Stig Engström per automatik eftersom han stämplade ut 23:19:00-23:19:59?
Citera
2022-01-07, 00:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Varför helt enkelt inte bara ta den enklaste lösningen att GM bara promenerade efter LOP fram dit? Eventuellt stannade LOP till vid ett skyltfönster precis innan Dekorima så GM gick före då och väntade några sekunder vid Dekorimahörnan. Som ett alternativt förslag.

Nej , jag tror inte på någon konspiration med bilar som fraktar GM till och från mordplatsen ,konspirationer med WT-män mm.

Lösningen och GM tror jag att man kunde hittat efter mordet på Östermalmsgatan 48 och stödboendet för narkotika- och alkoholmissbrukare där.

Då gäller det att någon kommer med trovärdiga uppgifter om en förföljare av Palmes på Sveavägen . Som många intresserade granskare och juristerna vid två rättegångar konstaterat saknas detta. Exempelvis Ljubisa Najic är ett notoriskt opålitligt vittne. Ändrar sin historia fram och tillbaka. Först pekar han inte ut Christer Pettersson , men sen kommer han tillbaka och ändrar sig.

Ett betydligt trovärdigare vittne är Pia Engström. Hon ser paret Palme gå söderut på Sveavägens västra trottoar. Hon följer dom med blicken och lägger då märket till att Ingen går efter Palmes . Hon förundras över att dom rör sig en sen fredagskväll på stan utan livvakter och hennes vittnesmål motsäger LJ.

Det andra vittnet som dåvarande PU försökte snärja CP med är Kerstin Nordström. Hennes vittnesmål är om möjligt ännu svajigare .Hon har uppe från sin bostad set ett par snedda över Sveavägen och en man göra likaledes strax bakom dem. Problemet är att KN är mycket osäker på tidpunkten och inte kan identifiera Palmes som paret, naturligtvis ännu mindre en gärningsman.

Det är givetvis alla fritt att tro saker om MOP. Tyvärr har just tron varit vanlig hos både privatspanare och de myndigheter som utreder MOP. Men i detta fall söker jag indicier som kan leda till visshet om sanningen vem som mördade Olof Palme.
Citera
2022-01-07, 00:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmesPojkar
Fråga; med anatolier menar du den som inhystes hos Tapinskaja?

När det gäller byggfuttar som lyste så tror jag inte att man så enkelt kan säga att det är ett likhetstecken med att en GM inte kan komma ifrån Luntmakargatan. Att det lyser där kan göra att man fokuserar på det ljuset och missar att titta på sidan om byggfutten istället.

Nej just den personen kan jag i nuläget inte koppla till Händelsen. Fantombilden som John Wiklunds fick framställa visar utseendemässigt på en person som kommer från just Anatolien. Troligast Turk eller kurd.
Citera
2022-01-07, 00:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
En fundering:
När polisbilen möter en springande Lars Jeppsson på David Bagares gata, varför blir inte poliserna då misstänksamma och griper Jeppsson?

Poliserna var väl där i syfte att leta efter mördaren?

164 cm Lars Jeppsson stämmer inte riktigt med det utsända signalementet.
Citera
2022-01-07, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
164 cm Lars Jeppsson stämmer inte riktigt med det utsända signalementet.

Att möta en man tillsynes flämtande och ”flyendes” i samma riktning som gärningsmannen bör väcka misstanke även om han inte stämmer på signalementet.
Citera
2022-01-07, 06:07
Medlem
Soterns avatar
En intressant teori om varför Palme mördades. Mycket av detaljerna har avhandlats här men ändå intressant vinkling om vem som hade något att tjäna på mordet:

https://swebbtv.se/w/kXAWQS2gBqs42tJiZQuvHP
Senast redigerad av Sotern 2022-01-07 kl. 06:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in