2022-01-06, 12:12
Medlem
homan3s avatar
Sista gissningen, då:
John Andersson i tidningen Diabolik?

Därmed önskas en god fortsättning!
Missar tyvärr denna tävling varje år men läser och imponeras av kunskaperna på forumet. Det finns en hel del riktiga serienördar kvar här i landet. Själv blossar intresset upp då och då när man är ledig och har tid att gräva i sin egen samling i kallförrådet.
Citera
2022-01-06, 13:07
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Inte heller då "Journey to Bethlehem" av Neil Gaiman och Steve Gibson" från samma antologi?

Nix, inget gammaltestamentligt (annat än möjligen profetiskt då förstås).

Citat:
Ursprungligen postat av homan3
Sista gissningen, då:
John Andersson i tidningen Diabolik?

Därmed önskas en god fortsättning!
Missar tyvärr denna tävling varje år men läser och imponeras av kunskaperna på forumet. Det finns en hel del riktiga serienördar kvar här i landet. Själv blossar intresset upp då och då när man är ledig och har tid att gräva i sin egen samling i kallförrådet.

Jag ger rätt för det! Det rör sig alltså om den svenska surrealistiska seriens samtida nestor John Andersson, nämligen serien "Barinson" i albumet Sittplats nio i kristallrepet. Och min egen kunskap är inte stor nog för att avgöra om den tidigare kanske ingått i Diabolik eller Galago eller annan tidning.

Håller helt med om att det är imponerande kunskaper som ådagalägges här! Jag är själv oerhört glad att jag har mina minnesanteckningar att tjuvkika i när jag skall bekräfta eller meddela rätt svar, och tittar jag på tidigare års kartor är det inte sällan flera bilder som jag inte längre har en chans att identifiera.

Antagligen sista kartan med Yulenuts 2021
Citera
2022-01-07, 00:32
Moderator
Stängt för säsongen! En och en halv nöt fick vi lämna oknäckta vilket väl får betecknas som ett icke alldeles oävet resultat. Ung & kär-rutan i #43 är hämtad ur serien Rädd för tjejer tecknad av Florenci Clavé. Hade väl inte heller riktigt trott på att någon skulle sätta den. Däremot var det nog lite synd att ingen passade på att identifiera de vise männen i #5 i dag på själva trettondagen, och kanske drastiskt kasta om slutställningen i tävlingen. Mina torftiga ledtrådar om "förenkling" försökte locka fram slutsatsen att denna bibelscen helt enkelt var hämtad ur en serieversion av Bibeln, vilket också är fallet. Nämligen den brittiska (pseudo)mangan Mangabibeln av bröderna Akin och Ajinbayo "Siku" Akinsiku, utgiven på svenska av Libris år 2008.

Slutresultatet i 2021 års julquiz blev därmed:

Guld: schizophrenia 126 p
Rökelse: Man-At-Arms 98 p
Delad myrra: Popesize/timheidecker 36 p
Frijd på jordene och menniskonem en godh wilie: homan3 25 p; Någon 19 p; Gissa vem 16 p; Herr.Dittling 10 p; UltimateShipII 8 p

Tack till alla medverkande! Gott slut – god forts. följer!
Citera
2022-01-07, 05:51
Medlem
Tack själv! Känns som om det var svårare än nå´nsin i år.

Kul dock att man lär sig nya saker. Apropå det här med att det inte alls var säkert att tecknaren var identifierad alla gånger, t ex när det gällde Vilde Ville. Grejen är att jag faktiskt kommer ihåg Vilde Ville från min barndom. Är alltså så pass till åren kommen att jag köpt (eller tja, ömma moder betalte) blaskan i affär´n på den tiden det begav sig! Och har i typ 40 år haft om bakfoten att det var en utländsk serie! Den kändes osvensk på någe vis. Ja där ser man...
Åsa-Nisse utan mustasch sittandes på café (?) gnällande om att hälsa på svärföräldrar i Skellefte, eller var fan det var, var dock inget roligt alls. En chock jag inte hämtat mig ifrån än! Gubben ska krummelura runt i skogarna i Småland, syssla med tjyvfiske/skytte, "oppfinna" diverse smarta grejer, ta sig en smyghutt och ge Sjökvisten en näsbränna då och då! Ingen jävla nytolkning godkänns! Har han ens gamla hederliga Eulalia II kvar i den där versionen eller kör han Volvo 745 eller något lika dumt?
Btw, visste ni att den som ursprungligen skapade Åsa-Nisse var något av en skitstövel. Iaf om man ska tro Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Cederholm

Tillika saker man blir sugen på att kolla upp. Världens tuffaste mjölkman ska googlas, John Andersson´s Barinson, förmodligen 100 år i samma klass av Källblad. Vater und Sohn efter att Pmg`s beskrivning av Vater som ska försöka vara en god auktoritet för sin son trots sin egen hjälplöshet träffade rakt i hjärtat på mig som på äldre da´r fick sitt första och förmodligen enda barn, en son, förrförra året!
Trots och Bonnie redan uppkollad efter akut nyfikenhet. Mja, tja, nja..., har av någon anledning alltid haft svårt för serier från kvinnors pennor...

Nä, nu blir det alldeles för mycket egotrippat babbel... God natt.
Senast redigerad av Gissa vem 2022-01-07 kl. 05:56.
Citera
2022-01-07, 09:10
Medlem
Man-At-Armss avatar
Grattis till vinsten schizophrenia! Välförtjänt.

Och tack pojken med guldbyxorna! Tack vare dina julquiz återfann jag mitt serieintresse.

Bra jobbat allihopa. 1.5 nötter kvar är inte illa!
Citera
2022-01-07, 10:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Tack själv! Känns som om det var svårare än nå´nsin i år.

Kul dock att man lär sig nya saker. Apropå det här med att det inte alls var säkert att tecknaren var identifierad alla gånger, t ex när det gällde Vilde Ville. Grejen är att jag faktiskt kommer ihåg Vilde Ville från min barndom. Är alltså så pass till åren kommen att jag köpt (eller tja, ömma moder betalte) blaskan i affär´n på den tiden det begav sig! Och har i typ 40 år haft om bakfoten att det var en utländsk serie! Den kändes osvensk på någe vis. Ja där ser man...
Åsa-Nisse utan mustasch sittandes på café (?) gnällande om att hälsa på svärföräldrar i Skellefte, eller var fan det var, var dock inget roligt alls. En chock jag inte hämtat mig ifrån än! Gubben ska krummelura runt i skogarna i Småland, syssla med tjyvfiske/skytte, "oppfinna" diverse smarta grejer, ta sig en smyghutt och ge Sjökvisten en näsbränna då och då! Ingen jävla nytolkning godkänns! Har han ens gamla hederliga Eulalia II kvar i den där versionen eller kör han Volvo 745 eller något lika dumt?
Btw, visste ni att den som ursprungligen skapade Åsa-Nisse var något av en skitstövel. Iaf om man ska tro Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Cederholm

Tillika saker man blir sugen på att kolla upp. Världens tuffaste mjölkman ska googlas, John Andersson´s Barinson, förmodligen 100 år i samma klass av Källblad. Vater und Sohn efter att Pmg`s beskrivning av Vater som ska försöka vara en god auktoritet för sin son trots sin egen hjälplöshet träffade rakt i hjärtat på mig som på äldre da´r fick sitt första och förmodligen enda barn, en son, förrförra året!
Trots och Bonnie redan uppkollad efter akut nyfikenhet. Mja, tja, nja..., har av någon anledning alltid haft svårt för serier från kvinnors pennor...

Nä, nu blir det alldeles för mycket egotrippat babbel... God natt.

Tack själv, senkommet grattis till sonen! Det var tecknaren Jimmy Wallin som nämnde det där om att han trodde sig ha identifierat tecknaren bakom Vilde Ville, hoppas det kommer en artikel om det i Svensk seriehistoria eller på annan lämplig plats framöver. Om jag inte har drömt så tror jag mig någon gång ha hört att meningen var att serien skulle lanseras internationellt men att brittiskt engelskspråkiga då reagerade över det föreslagna namnet Wild Willy som kunde ge andra associationer – samma som gjorde att man på den brittiska marknaden hade lite svårt för filmtiteln Free Willy.

Det är förresten inte Nesse själv i ruta 1 utan några bifigurer i just denna episod, när det gäller "enkla" serier försöker jag ibland välja lite svårare rutor om det går. Vad gäller Vater und Sohn så kanske jag överdrev beskrivningen, det är en ordlös skämtserie som inte går så särskilt på djupet i personkarakteristiken, men det är ofta riktigt roliga skämt och man kan bli rörd över faderns självklara omsorg om sin son, deras gemensamma solidaritet och otillräcklighet i kampen mot livets besvärligheter. Men sen i nästa episod kan fadern utan vidare ge sonen stryk sedan denne besegrat honom i schack.

Citat:

Och tack pojken med guldbyxorna! Tack vare dina julquiz återfann jag mitt serieintresse.

Bra jobbat allihopa. 1.5 nötter kvar är inte illa!

Men hade du satt Mangabibeln hade du gått förbi och till seger! Jag är mycket glad att deltagarna är så pass envetna och försöker lösa gåtorna ända in i mål, det var värre för några år sedan då mängder av nötter blev kvar, men skulle ändå önska att fler medlemmar ville vara med och gissa. Men jag vet inte riktigt hur det skall gå till.
Citera
2022-01-07, 10:36
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Men hade du satt Mangabibeln hade du gått förbi och till seger! Jag är mycket glad att deltagarna är så pass envetna och försöker lösa gåtorna ända in i mål, det var värre för några år sedan då mängder av nötter blev kvar, men skulle ändå önska att fler medlemmar ville vara med och gissa. Men jag vet inte riktigt hur det skall gå till.
Jo, jag gjorde det tok för svårt för mig, vilket du försökte påpeka mer än en gång Och jag var inne på mangabibeln men förkastade det som ett möjligt alternativ ganska snabbt. Oklart varför, kanske för att jag inte tyckte bilden var tillräckligt "manga" i collaget.

Svårt det där att rekrytera fler deltagare. Kanske om tråden hålls vid liv mer än en gång om året? Fast det kräver såklart fler spelledare. Just nu har jag inte tiden på min sida, men kanske lite längre fram.
Förresten, vilket program använder du för att skapa dessa fina julquis?
Har använt collage maker i filmforumet och de ser ganska tråkiga ut i jämförelse.
Citera
2022-01-07, 10:42
Moderator
Citat:
Jo, jag gjorde det tok för svårt för mig, vilket du försökte påpeka mer än en gång Och jag var inne på mangabibeln men förkastade det som ett möjligt alternativ ganska snabbt. Oklart varför, kanske för att jag inte tyckte bilden var tillräckligt "manga" i collaget.

Svårt det där att rekrytera fler deltagare. Kanske om tråden hålls vid liv mer än en gång om året? Fast det kräver såklart fler spelledare. Just nu har jag inte tiden på min sida, men kanske lite längre fram.
Förresten, vilket program använder du för att skapa dessa fina julquis?
Har använt collage maker i filmforumet och de ser ganska tråkiga ut i jämförelse.

Det är helt enkelt Photoshop – jag scannar bilder under i stort sett hela året, och sätter sedan ihop dem till en karta när det börjar bli dags. Varje år försöker jag vara ute i god tid, varje år blir det klart senare än någonsin.
Citera
2022-01-07, 13:38
Medlem
schizophrenias avatar
Stort tack till Pojken med guldbyxorna för ännu ett mycket trevligt och uppskattat pyssel under storhelgerna från jul till trettonhelg! Som vanligt misstänker man att ett en hel del arbete ligger bakom, med att samla serierutor och så. Förutom det trevliga nöjet i sig är det ett extra plus att man får lära sig en hel del längs vägen också, när man försöker klura ut var serierutorna kommer ifrån.
Citat:
Det är helt enkelt Photoshop – jag scannar bilder under i stort sett hela året, och sätter sedan ihop dem till en karta när det börjar bli dags. Varje år försöker jag vara ute i god tid, varje år blir det klart senare än någonsin.
Resultatet blir mycket snyggt!
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jodå, men t.ex. Henrik Dorsin säger sig ha varit ovetande om Stig Cederholms nazistiska bakgrund när han skrev manuset till filmen Åsa-Nisse - wälkom to Knohult från 2011. Likt den mer beryktade nazistsympatisörkollegan Johnny Bode fick även Cederholm tillbringa tid på det nazistiska interneringslägret Grini utanför Oslo, men till skillnad från Bode kom Cederholms nazistiska förflutna inte till allmän kännedom förrän efter hans död. För mer läsning om skitstöveln Cederholm, se här.
Citat:
Och jag var inne på mangabibeln men förkastade det som ett möjligt alternativ ganska snabbt. Oklart varför, kanske för att jag inte tyckte bilden var tillräckligt "manga" i collaget.
Känner igen det där! Jag förkastade också Mangabibeln som ett möjligt alternativ, och av samma anledning. Nog för att jag efter ett tag förstod att "Förenkla, förenkla" var en ledtråd, men det hjälpte föga.
Citat:
Tack! Jag trodde ju att du skulle ta hem det hela, och hade varit fullt nöjd med att komma efter dig i resultatlistan. Var exempelvis mycket imponerad när du plockade ruta 52 med Oor Wullie. Snyggt gjort! För en staty över Oor Wullies "kusin" Oor Bowie, se här.
Senast redigerad av schizophrenia 2022-01-07 kl. 14:33.
Citera
2022-01-10, 06:23
Medlem
Citat:
Tack själv, senkommet grattis till sonen!
Tackar!

Citat:
Det är förresten inte Nesse själv i ruta 1 utan några bifigurer i just denna episod, när det gäller "enkla" serier försöker jag ibland välja lite svårare rutor om det går.
Aha. Skönt att hemmansägare Nilsson får vara sig själv fortfarande!
När det gäller "svårare" rutor i "enklare" serier kan jag iofs förstå resonemanget, men kan ändå tycka att just det här exemplet blev lite väl klurigt. Är det relativt okända bifigurer eller är det några man bör känna igen om man skulle läsa moderna Åsa-Nisse lite regelbundet?
Filosoferar i banorna om julnötterna ska vara ett kul lagom lättknäckt nöje eller en rejäl utmaning för seriefantaster eller mittemellan / blandning av båda delar.
Vilket osökt för oss över till:
Citat:
Jag är mycket glad att deltagarna är så pass envetna och försöker lösa gåtorna ända in i mål, det var värre för några år sedan då mängder av nötter blev kvar, men skulle ändå önska att fler medlemmar ville vara med och gissa. Men jag vet inte riktigt hur det skall gå till.
Citat:
Har också funderat på det där. Det ÄR ju onekligen inte ett jättegäng seriediggare som hänger här på Flashback. Och ännu färre som hinner med i julnötterna. I praktiken funkar det ju så att ett halvdussin insatta i ämnet betar av de "enkla" (typ Bamse, Kalle, Spirou, Snobben första dagen och nivå två (Peo, 47:an Löken, Fantastiska Fyran, Binky andra dagen och sedan är det kört för typ 95% av alla som ströläser här! När man börjar snacka Yellow Kid, König och Olle Ångest är det bara serienördar kvar. Och när man nått expertnivån (Vater und Sohn och Mangabibeln) går ju t o m de flesta av dem bet.
Har även tänkt på om det skulle göras fler "quizar". Jul är ju en väldigt speciell företeelse, åtminstone i den västerländska kulturvärlden. Det går kanske inte riktigt att återskapa vid påsk eller midsommar. Snarare då tema-omgångar om t ex bilar eller sjukhus eller matlagning som går överstyr.
Det ÄR ju också rätt mycket jobb med en quiz. Återigen en stor eloge till Pmg för all nedlagd möda för att roa oss med julnötterna!!!

Citat:
Några frågor apropå det. Konsumerar du dessa enorma mängder serier varje år och hittar lämpliga bilder? Och dyker det alltid upp så pass många "nya" bilder per läsår, eller tar du av ett lager du har liggande i datorn? (Annars kunde man snacka någon slags ransonering så nötterna räcker i många år framöver.)
Citera
2022-01-10, 15:31
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Stängt för säsongen! En och en halv nöt fick vi lämna oknäckta vilket väl får betecknas som ett icke alldeles oävet resultat. Ung & kär-rutan i #43 är hämtad ur serien Rädd för tjejer tecknad av Florenci Clavé. Hade väl inte heller riktigt trott på att någon skulle sätta den. Däremot var det nog lite synd att ingen passade på att identifiera de vise männen i #5 i dag på själva trettondagen, och kanske drastiskt kasta om slutställningen i tävlingen. Mina torftiga ledtrådar om "förenkling" försökte locka fram slutsatsen att denna bibelscen helt enkelt var hämtad ur en serieversion av Bibeln, vilket också är fallet. Nämligen den brittiska (pseudo)mangan Mangabibeln av bröderna Akin och Ajinbayo "Siku" Akinsiku, utgiven på svenska av Libris år 2008.

Slutresultatet i 2021 års julquiz blev därmed:

Guld: schizophrenia 126 p
Rökelse: Man-At-Arms 98 p
Delad myrra: Popesize/timheidecker 36 p
Frijd på jordene och menniskonem en godh wilie: homan3 25 p; Någon 19 p; Gissa vem 16 p; Herr.Dittling 10 p; UltimateShipII 8 p

Tack till alla medverkande! Gott slut – god forts. följer!

Tack själv för ännu ett trevligt kryss! Är smått förvånad över att jag knep en delad tredjeplats. Kom dels in sent i tävlingen och tyckte att det var svårare i år än det någonsin varit så kände mig lite off. Väldigt irriterande att jag helt missade rutan av John Andersson dock.
Citera
2022-12-17, 10:00
Moderator
En ny skål julnötter för och från alla årstider och tidevarv.

Yulenuts 2022

Välkomna att gissa vilt och friskt, och försök i möjligaste mån att identifiera såväl serietitel som skapare/version, åtminstone på de lägre nivåerna. Poängfördelning enligt följande:

1-25 (d.v.s. de första tjugofem korrekta lösningarna) – 1 p
26-44 – 2 p
45-55 – 3 p
56-65 – 4 p
66-73 – 6 p
74-83 – 10 p
84-90 – 15 p
91-93 – 25 p
94 – 30 p
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera