Citat:
Ursprungligen postat av
Pojken med guldbyxorna
Tack själv, senkommet grattis till sonen!

Tackar!
Citat:
Ursprungligen postat av
Pojken med guldbyxorna
Det är förresten inte Nesse själv i ruta 1 utan några bifigurer i just denna episod, när det gäller "enkla" serier försöker jag ibland välja lite svårare rutor om det går.
Aha. Skönt att hemmansägare Nilsson får vara sig själv fortfarande!
När det gäller "svårare" rutor i "enklare" serier kan jag iofs förstå resonemanget, men kan ändå tycka att just det här exemplet blev lite väl klurigt. Är det relativt okända bifigurer eller är det några man bör känna igen om man skulle läsa moderna Åsa-Nisse lite regelbundet?
Filosoferar i banorna om julnötterna ska vara ett kul lagom lättknäckt nöje eller en rejäl utmaning för seriefantaster eller mittemellan / blandning av båda delar.
Vilket osökt för oss över till:
Citat:
Ursprungligen postat av
Pojken med guldbyxorna
Jag är mycket glad att deltagarna är så pass envetna och försöker lösa gåtorna ända in i mål, det var värre för några år sedan då mängder av nötter blev kvar, men skulle ändå önska att fler medlemmar ville vara med och gissa. Men jag vet inte riktigt hur det skall gå till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Man-At-Arms
Svårt det där att rekrytera fler deltagare. Kanske om tråden hålls vid liv mer än en gång om året? Fast det kräver såklart fler spelledare. Just nu har jag inte tiden på min sida, men kanske lite längre fram.
Har också funderat på det där. Det ÄR ju onekligen inte ett jättegäng seriediggare som hänger här på Flashback. Och ännu färre som hinner med i julnötterna. I praktiken funkar det ju så att ett halvdussin insatta i ämnet betar av de "enkla" (typ Bamse, Kalle, Spirou, Snobben första dagen och nivå två (Peo, 47:an Löken, Fantastiska Fyran, Binky andra dagen och sedan är det kört för typ 95% av alla som ströläser här!

När man börjar snacka Yellow Kid, König och Olle Ångest är det bara serienördar kvar.

Och när man nått expertnivån (Vater und Sohn och Mangabibeln) går ju t o m de flesta av dem bet.
Har även tänkt på om det skulle göras fler "quizar". Jul är ju en väldigt speciell företeelse, åtminstone i den västerländska kulturvärlden. Det går kanske inte riktigt att återskapa vid påsk eller midsommar. Snarare då tema-omgångar om t ex bilar eller sjukhus eller matlagning som går överstyr.
Det ÄR ju också rätt mycket jobb med en quiz. Återigen en stor eloge till Pmg för all nedlagd möda för att roa oss med julnötterna!!!
Citat:
Ursprungligen postat av
Pojken med guldbyxorna
Det är helt enkelt Photoshop – jag scannar bilder under i stort sett hela året, och sätter sedan ihop dem till en karta när det börjar bli dags. Varje år försöker jag vara ute i god tid, varje år blir det klart senare än någonsin.

Några frågor apropå det. Konsumerar du dessa enorma mängder serier varje år och hittar lämpliga bilder? Och dyker det alltid upp så pass många "nya" bilder per läsår, eller tar du av ett lager du har liggande i datorn? (Annars kunde man snacka någon slags ransonering så nötterna räcker i många år framöver.)