2022-01-06, 23:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Pga att det skett i möss som jag förstod det. Alltså mutationer sker snabbare i vissa arter.
Jag är dock inte expert på området..

Då är det bara ut o samla in möss o PCR testa. Om nu det varit ett storskaligt Omicron utbrott hos möss som varat i 1.5 år så borde det gå att hitta smittade möss kan man tycka. Alternativt möss med antikroppar.

Finns ju 4 diplomater att smittspåra tillbaka på för att hitta mössen.
Citera
2022-01-06, 23:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så du och alla som vaccinerat sig har inte tänkt själva? Är du tom i bollen?

Jodå, jag har tänkt en hel del. Slutsatserna är ju entydiga. Nyttan med vaccin är mycket större än risken. Man måste vara totalt utvecklingsstörd om man kommer till någon annan slutsats.
Citera
2022-01-06, 23:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja vad händer då IMBILDEN.
Knappt en person dör av 1000 KONSTATERAT smittade, det är vad som händer.
I realiteten så hittar vi inte alla fall så IFR är lägre än så.

Nja, snarare runt 1 per 300 mätt som ett snitt. Med 5 miljoner smittade kommer vi få cirka 17 tusen ytterligare dödsfall. Det är ingen som vill det.
Citera
2022-01-06, 23:24
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Då är det bara ut o samla in möss o PCR testa. Om nu det varit ett storskaligt Omicron utbrott hos möss som varat i 1.5 år så borde det gå att hitta smittade möss kan man tycka. Alternativt möss med antikroppar.

Finns ju 4 diplomater att smittspåra tillbaka på för att hitta mössen.

Japp. Det blir spännande att följa..
Citera
2022-01-06, 23:26
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nja, snarare runt 1 per 300 mätt som ett snitt. Med 5 miljoner smittade kommer vi få cirka 17 tusen ytterligare dödsfall. Det är ingen som vill det.
Det tror jag inte är så sannolikt. Tänk på att många av de som dör av corona i vanliga fall skulle dött av influensa, calici eller någon annan säsongssmitta. Dessutom har en hel del av de sköraste redan strukit med, så vi har definitivt det värsta bakom oss.

Min kontakt i äldrevården vittnar om att samtliga på ett av boendena hon jobbar på just nu är smittade med corona. Samtliga av dessa är trippelvaccinerade, och hittills har två av dem avlidit.
Saken är den att personal som jobbat i verksamheten i många år inte alls höjer på ögonbrynen, utan jämför detta med en mer eller mindre normal influensasäsong.
Skillnaden är bara att influensavaccinen faktiskt fungerar ganska hyfsat.
Citera
2022-01-06, 23:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det kan absolut vara så att många som vaccinerar sig väljer att lyssna på de som verkar veta vad de talar om istället för att försöka snabbutbilda sig till virolog, epidemiolog eller något annat lämpligt yrke.

Vad det innebär att tänka själv varierar helt klart kraftigt just när det gäller vaccin.
Men nu är det ju politikerna som beordrar hela den myndiga befolkningen att gå och vaccinera sig och i viss utsträckning sina barn. En läkare som avrådde ett par föräldrar att vaccinera sitt barn blev avstangd och fick inte heller träffa läkarstudenter.

Medicinska råd bör vara indivuduella, men läkare får tydligen inte längre praktisera sitt yrke utan förväntas genomföra ett politiskt program, precis som under tvångssteriliseringens dagar.

Medicin är inte längre vetenskap utan politik. Varför ska alla vaccinera sig anser du? Och hur många gånger?
Citera
2022-01-06, 23:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men nu är det ju politikerna som beordrar hela den myndiga befolkningen att gå och vaccinera sig och i viss utsträckning sina barn. En läkare som avrådde ett par föräldrar att vaccinera sitt barn blev avstangd och fick inte heller träffa läkarstudenter.

Medicinska råd bör vara indivuduella, men läkare får tydligen inte längre praktisera sitt yrke utan förväntas genomföra ett politiskt program, precis som under tvångssteriliseringens dagar.

Medicin är inte längre vetenskap utan politik. Varför ska alla vaccinera sig anser du? Och hur många gånger?

Läkare skall inte göra enskilda bedömingar av ett läkemedel utan följa Läkemedelsverket bedömning , en läkare skall bedöma patienten i relation till läkemedlet.. så har det varit långt innan pandemin.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Min kontakt i äldrevården vittnar om att samtliga på ett av boendena hon jobbar på just nu är smittade med corona. Samtliga av dessa är trippelvaccinerade, och hittills har två av dem avlidit.
Saken är den att personal som jobbat i verksamheten i många år inte alls höjer på ögonbrynen, utan jämför detta med en mer eller mindre normal influensasäsong.
Skillnaden är bara att influensavaccinen faktiskt fungerar ganska hyfsat.
Det tror jag inte är så sannolikt!

För det första bryter personen i fråga mot tystnadsplikten (vilket är ovanligt) genom att föra vidare uppgifter om de boende till dig (om du inte är journalist) och för dett andra är det inte troligt att ett helt boende drabbas, men om det är ett väldigt litet boende så kan det ju ske.

Du bör nog tala om för din kontakt att hen brutit mot tystnadsplikten genom att sprida information om samtliga boendes hälsotillstånd till dig och uppmana hen att utbilda sig mera i ämnena tystnadsplikt och sekretess.

Egentligen borde du anmäla det som hänt, det är ett mycket olämpligt agerande.
Samtidigt förstår jag om du vill skydda din kontakt.
Bäst är om du förmår hen att själv anmäla sitt misstag.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jodå, jag har tänkt en hel del. Slutsatserna är ju entydiga. Nyttan med vaccin är mycket större än risken. Man måste vara totalt utvecklingsstörd om man kommer till någon annan slutsats.
Är det så du gör medicinska bedömningar om utvecklingsstörning så är nog dina bedömningar om vaccinering lika tokiga.

Du får skilja på politikernas önskan att kunna rättfärdiga ett öppnande av samhället (mha menlösa vaccinpass) och vad som är bra för den enskilda individen. Vad ska en läkare tänka på?
Citera
2022-01-06, 23:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Läkare skall inte göra enskilda bedömingar av ett läkemedel utan följa Läkemedelsverket bedömning , en läkare skall bedöma patienten i relation till läkemedlet.. så har det varit långt innan pandemin.
Så gjorde läkaren rätt eller fel? Och läkarstudenten som anmälde läkaren, gjorde hen rätt eller fel?
Citera
2022-01-06, 23:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns fler studier som stödjer att Ivermectin kan ha positiv effekt än handtvätt så frågan är varför du litar på de som påstår vi ska tvätta händerna?

Om man ska vara korrekt så presenterar dessutom Dr John studier och epidemiologiska data kring Ivermectin utan att göra egna påståenden om dess effekter. Av någon anledning är det tabu för många att diskutera forskning och epidemiologi för Ivermectin.

Kom ju precis en japansk klinisk studie kring Ivermectin som var väldigt intressant att läsa.

Handtvätt är inte särskilt effektivt mot Covid som främst sprids genom droppsmitta. I början var det inte helt klarlagt och då är det rimligt att förespråka handsprit och handtvätt. Det hjälper ju däremot mot t.ex. maginfluensa och annat, så man låter råden kvarstå.

Ivermektin har visat sig verkningslöst mot Covid, verket bevisades tidigt i pandemin. Knäppgökar förespråkar det hysteriskt och fanatislt ännu, oklart varför. Big pharma skulle dö för att få börja sälja ivermektin, men utan bevisad effekt går det inte att kränga skiten.
Citera
2022-01-06, 23:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det tror jag inte är så sannolikt!

För det första bryter personen i fråga mot tystnadsplikten (vilket är ovanligt) genom att föra vidare uppgifter om de boende till dig (om du inte är journalist) och för dett andra är det inte troligt att ett helt boende drabbas, men om det är ett väldigt litet boende så kan det ju ske.

Du bör nog tala om för din kontakt att hen brutit mot tystnadsplikten genom att sprida information om samtliga boendes hälsotillstånd till dig och uppmana hen att utbilda sig mera i ämnena tystnadsplikt och sekretess.

Egentligen borde du anmäla det som hänt, det är ett mycket olämpligt agerande.
Samtidigt förstår jag om du vill skydda din kontakt.
Bäst är om du förmår hen att själv anmäla sitt misstag.
Jag tänker av anonymitetsskäl inte avslöja huruvida jag har ett yrke som tillåter mig att ta del av sekretessbelagd information eller inte, men om vi utgår ifrån att jag inte har det så har jag ändå svårt att tänka mig att detta skulle vara ett brott mot någon patientsekretess eftersom jag 1; inte fått veta vilket boende det rör sig om, 2; inte fått veta vad en enda av de boende heter, och 3; inte fått någon information som gör att jag skulle kunna lista ut vilka de smittade är.

Menar du att även de läkare som berättat för mig om situationen på de covid-avdelningar de jobbat på skulle ha brutit mot patientsekretessen?
Senast redigerad av Mr.Woods 2022-01-07 kl. 00:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in