Citat:

Ursprungligen postat av 
mrmoonlights

Det är felaktigt att jämföra Zaras handlande med att lämna bilen olåst. En mer rättvis jämförelse hade varit att en kvinna går in på en bar i minikjol och blir våldtagen. Men det kanske känns lite för smutsigt för dig att göra den jämförelsen, då kan du inte relativisera brottet på det sätt som du gör nu. 
Om något har lagts på internet så finns det kvar, ja. Men 99,999 % av alla som tittar på kändisars nakenbilder gör det via en sökmotor. Kan du inte hålla med om att problemet då hade varit betydligt mindre om man inte tillät sökmotorerna att gynna den här verksamheten? 
Det finns miljarder barnporrbilder på internet, men du kommer inte att hitta dessa bilder via Google. Kan du då inte hålla med om att det är möjligt att göra det förbjudet för Google och andra sökmotorer att inkludera dessa bilder som dom vet är kriminella i sina sökresultat?

Det handlar om att som vuxen människa ha ett uns av konsekvenstänk. Men fram tills den dagen då alla människor har blivit snälla så rekommenderar jag ändå att inte ta allt för snaskiga bilder som man inte vill ska spridas vidare (och speciellt om man är en världskändis). 
Jag säger som morsan sade till både till mig och min syster när vi som unga började hänga på fester och även senare på krogen. Ha självbevarelsedrift. Vi fick tidigt lära oss att om vi super oss redlösa så att vi inte har kontroll över oss själva så kan det utnyttjas av andra och att alla inte är snälla. 
Vi kan aldrig bli kvitt sådant i vårt samhälle då det finns både sjuka som "dumma" människor, Har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Men som sagt, vi kan vidta vissa åtgärder för att minimera risken.
Sunt förnuft är att inte lämna sexbilder på sig själv på nätet eller i mobil som andra kan komma åt.
På samma sätt är det sunt förnufatt inte mitt i natten gå in i en bil fylld med främmande män och det gäller både kvinnor och män. 
Det är absolut inte är ens eget fel om en cykeltjuv får för sig att hen ska sno ens cykel, men därmed inte sagt att man ska utmana ödet och underlätta för henom genom att strunta i att låsa den.
På samma sätt så lämnar man väl inte sitt hem olåst om man åker bort och förvänta sig att det inte blir inbrott, skulden ligger hos tjuvarna och inte hos husägaren. Självklart ligger skulden hos tjuvarna, men man måste väl ha självbevarelsedrift.
Jag lämnar inte min bil på tomgång med öppen dörr 1 på natten med mitt kontokort liggande på tanken med koden uppskriven på baksidan. Jag borde ju egentligen kunna göra så eftersom man ska kunna lita på alla främmande medmänniskor, men så ser inte tyvärr verkligheten ut.
Personligt ansvar försvinner ofta ner i det stora hav av moral där "jag ska kunna", "någon annans ansvar" och "rättigheter" blandas ihop till en massiv dröm med en massiv socialkonstruktivistisk utopi. Det är farligt att vara ett övertygat subjekt i sin subjektiva värld, speciellt när alla andra aktörer inte erkänns som egna subjekt, utan enbart är objekt.
En Disneysaga som inte är verklig och baserade på önsketänkande.