2022-01-06, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det han presenterar är vetenskap och fakta.
Campbell presenterar mest en massa svajig statistik och spekulationer som i princip aldrig stämmer. Från början var han 111% bara ett språkrör för makten. På senare tid så har han börjat tänka lite själv. Pinsam snubbe på det stora hela..
Citera
2022-01-06, 09:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Campbell presenterar mest en massa svajig statistik och spekulationer som i princip aldrig stämmer. Från början var han 111% bara ett språkrör för makten. På senare tid så har han börjat tänka lite själv. Pinsam snubbe på det stora hela..
Ditt tyckande och enbart avundsjuk på att han vet så mycket mer än lilla du.

Du som inte tror på pandemin, vaccin eller viruset, så vad gör du här?
Citera
2022-01-06, 09:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan aldrig tänka mig att det blir så. Jag tror ökningen kommer hålla i sig långt in i feb. Smittsamt ja, men det är MÅNGA som ska smittas.

...och det hade inte behövt hända, om regionerna hade skitit i Tegnell, och släppt på fler grupper snabbare till tredje dosen. Det har gått sex månader för mig nu i dagarna, sedan andra dosen. Har en tid om två veckor, men vet inte om jag kommer att få sprutan då eller om de kommer att skicka hem mig utan - det beror på om jag hinner få min "personliga inbjudan" innan. Eller om sjuksköterskan är beredd att se mellan fingarna, som "din" gjorde.

Ute härjar det smittsammaste viruset i världshistorien. Men jag måste ändå handla, åka buss... Man känner sig så hjälplös. Det råder ju ingen brist på varken vaccin eller vaccinationspersonal. De rullar tummarna om dagarna... helt sjukt.
Citera
2022-01-06, 09:12
Avslutad
Citat:
Det han presenterar är vetenskap och fakta.
Jag förstår att du som är antivaxxer ogillar fakta.
Nu blev det så där jobbigt igen för dig.
Åk du och köp lite maskmedel så du känner dig nöjd.

Jag är verkligen inte anrivaxxer, tvärtom. Jag litar inte på Youtube-"forskare" som förespråkar Ivermektin - alla antivaxxares undermedicin.
Citera
2022-01-06, 09:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ja, otroligt smittsamt men samtidigt en teoretisk modell. Det gäller ju att det finns 216 stycken att smitta då. Funderar på om boende i storstad inte också borde definieras som riskgrupp och borde hårdprioriteras för vaccin. Visserligen väl sent nu när samhället återstartar nästa vecka efter julledigheterna. Vi kan förvänta oss en explosion av smitta närmaste tiden.

Går fortfarande vara upp till 500 personer vid en tillställning vilket är intressant givet omikrons smittsamhet. Förmodar att man kan vara 500 på teater/bio då?

"Den som anordnar allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus med fler än 20 och högst 500 deltagare och inte ställer krav på att deltagarna ska uppvisa vaccinationsbevis"
Citera
2022-01-06, 09:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wetske
Jag är verkligen inte anrivaxxer, tvärtom. Jag litar inte på Youtube-"forskare" som förespråkar Ivermektin - alla antivaxxares undermedicin.
Då ber jag om ursäkt och missuppfattade dig.
Visste inte att han förespråkat Ivermektin vilket jag knappast ser som en lösning på pandemins problem.
Det jag hört från honom är D-vitamin vilket jag ser som en självklarhet för att säkerställa rätt nivåer.

Det han presenterar nu verkar enbart vara fakta han fått fram via statistik som finns på typ "Our World in Data" Borde vara äkta då jag kan få fram precis samma.

Exempelvis
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-08-30..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Hospital+patients&Interval=Weekly& Relative+to+Population=true&Color+by+test+positivi ty=false&country=USA~GBR~CAN
Citera
2022-01-06, 09:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Har man hittat patient zero för Omicron?

Det jag hittar är att det dök upp i Botswana, Sydafrika och Hongkong ungefär samtidigt.
Känns osannolikt att möss kan ha gjort det samtidigt på tre ställen. Måste vara någon/några smittade människor som sedan spridit det vidare.

Det var min poäng när det gällde att Omikron dök upp i Afrika. Borde vara omöjligt hitta patient zero där....

Att närmaste släkting till omikron är 1.5 år gammalt är väldigt intressant. Att det var möss som används flitigt i labb är också intressant. Hade det varit tex kattdjur så hade det ju inte varit så misstänkt. Om man började forska på "snällare" covid varianter så borde det startats då nån gång.

Att kineserna har så bra koll på hur man ser vilka djur ett virus gjort "gain of function" i är också intressant. Givetvis vill de även få oss att tro att en mus i Afrika blev smittad för 1.5 år sedan för att sen spridas bland möss tills det helt plötsligt dök upp denna mutation. Borde inte fler "möss mutationer" dykt upp tidigare?

Hur har Omikron blivit så extremt smittsamt för människor genom att ha muterat i möss? Humaniserade möss kanske?
Senast redigerad av qwerty-66 2022-01-06 kl. 09:28.
Citera
2022-01-06, 09:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Kan aldrig tänka mig att det blir så. Jag tror ökningen kommer hålla i sig långt in i feb. Smittsamt ja, men det är MÅNGA som ska smittas.

Varför skulle Sverige avvika så från mönstret?
London har peakat tex.

Vad grundar du dina påhitt på egentligen?
Citera
2022-01-06, 09:45
Medlem
https://www.instagram.com/p/CYUmpaUp555/?utm_medium=copy_link

Här är tiktok-videon på när Fauci pratar om att barn på sjukhus räknas som covid-patienter om de exempelvis kommer in med brutet ben och sedan visar sig vara smittade. Detta gäller givetvis även vuxna.
Citera
2022-01-06, 09:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wetske

Finns fler studier som stödjer att Ivermectin kan ha positiv effekt än handtvätt så frågan är varför du litar på de som påstår vi ska tvätta händerna?

Om man ska vara korrekt så presenterar dessutom Dr John studier och epidemiologiska data kring Ivermectin utan att göra egna påståenden om dess effekter. Av någon anledning är det tabu för många att diskutera forskning och epidemiologi för Ivermectin.

Kom ju precis en japansk klinisk studie kring Ivermectin som var väldigt intressant att läsa.
Citera
2022-01-06, 09:51
Medlem
Citat:
Nej, det är inte sanningen. Sanningen är att Sverige liksom de flesta andra länder haft en betydande underrapportering, samtidigt som restriktionerna indirekt räddat liv på andra sätt, som exempelvis minskat antal trafikolyckor.

Minskat antal trafikolyckor är negligerbart i sammanhanget, vilket påtalats tidigare. Och det är ingen stor underrapportering i Sverige. Det är redan visat genom att jämföra måtten från FHM och Socialstyrelsen med överdödlighet. Nederländerna har exempelvis haft en betydande underrapportering i jämförelse med Sverige.

Så jo, jämför du länder måste du använda överdödlighet. Allt annat blir klart snedvridet. Svart på vitt:

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker
Citera
2022-01-06, 09:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Då ber jag om ursäkt och missuppfattade dig.
Visste inte att han förespråkat Ivermektin vilket jag knappast ser som en lösning på pandemins problem.
Det jag hört från honom är D-vitamin vilket jag ser som en självklarhet för att säkerställa rätt nivåer.

Det han presenterar nu verkar enbart vara fakta han fått fram via statistik som finns på typ "Our World in Data" Borde vara äkta då jag kan få fram precis samma.

Exempelvis
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-08-30..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Hospital+patients&Interval=Weekly& Relative+to+Population=true&Color+by+test+positivi ty=false&country=USA~GBR~CAN
Tyvärr har han gjort det och ganska påstridigt också.

Här är hursomhelst lite klargörande kring Omikron och immunitet mot Delta och andra varianter.

Det gäller om man har tidigare immunitet d.v.s. genomgången sjukdom eller vaccination:

Trevor Bedford
@trvrb
This is the main reference I know of: https://medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.27.21268439v1. Omicron infection results in a strong boost against Delta in people with prior immunity.
https://twitter.com/trvrb/status/1478931107303231490?s=20

Omicron infection enhances neutralizing immunity against the Delta variant

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.27.21268439v1

Ja, det verkar logiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här