2022-01-05, 21:14
Medlem
karateyngves avatar
Kommer snart en dokumentär. Planet Lockdown där en hel del läkare, professorer och annat folk uttalar sig.
https://planetlockdownfilm.com ska släppas den 15e.

Dock kan man redan nu lyssna på alla olika intervjuer i oklippt format https://planetlockdownfilm.com/full-interviews/

Här är några av personerna de intervjuar.
Dr. Wolfgang Wodarg
Doctor, former Public Health Officer, former German Parliament Member and Council of Europe Member
Astrid Stuckelberger
WHO Whistleblower
Michael Yeadon
Former Vice President and Chief Science Officer of Pfizer for 16 years. Founder of successful pharma start-up.
Dr. Franz Allerberger
Chief Epidemiologist of Austria
Knut Wittkowski
World Class Epidemiologist, last worked at Rockefeller University in NY as Head, Biostatistics, Epidemiology, and Research Design, Center for Clinical & Translational Science.
Sucharit Bhakdi MD
Most cited microbiologist in German academic history.

Har inte själv lyssnat på någon av intervjuerna, väntar nog på dokumentären. Får hoppas det kan få lite folk att vakna upp
Citera
2022-01-05, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jösses, nu rämnar fasaden. De läkemedelssponsrade ministrarna försöker inte ens dölja att deras främsta mål är att vaccinera hela befolkningen, oavsett om det behövs eller inte.

Experter pratar om vaccinpassen i Expressen i dag, en professor i hälso- och sjukvårdsetik och en överläkare tycker att det är tveksamt respektive överspelat, läkemedelsindustrins representant Matti Sällberg däremot marknadsför fortfarande sin vara så hårt han kan.
Citera
2022-01-05, 21:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du menar på allvar att den covidvariant som är mest smittsam skulle ha bredast topp? 3 månader tills man når toppen är extremt lång tid för en så smittsam variant.

Sydafrikas data säger att Omikron vågen är mycket kortare o högre än de tidigare.

Omikron har precis startat i Sverige. Hur många har blivit smittade? Är det ens 1%? Tror du på allvar att toppen kommer uppnås om 10 dagar som FHM gick ut med innan jul? Viruset är ju mer smittsamt än mässlingen och konsensus vad gäller farlighet och dödlighet att den är ungefär 50% jämfört med Delta. Jag säger att toppen kommer nås en bra bit in i februari. Vi får väl se vem som får rätt.
Citera
2022-01-05, 21:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
En del sjukhus är i stabsläge, sedan kan de ifall det blir värre gå upp i förstärkningsläge och i värsta fall i katastrofläge.

Och? Vet du ens vad skillnaden består i?
Citera
2022-01-05, 21:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jaja, de får ju såklart anpassa sig till situationen o sänka nivån på vården. Inte så mycket annat att göra då Sverige inte kommer göra ett skit för att reducera smittspridningen radikalt.

Ja, där håller jag med dig. Inte ett skit kommer göras. Där har vi samma uppfattning.
Citera
2022-01-05, 21:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag ser ingen massdöd, tidigare varianterna började nästintill att avliva folk direkt, ett högt antal dessutom. Det har redan gått två månader och dödstalen är långtifrån tidigare varianter sett till utvecklingen.

Två månader sedan vad?
Citera
2022-01-05, 21:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Omikron har precis startat i Sverige. Hur många har blivit smittade? Är det ens 1%? Tror du på allvar att toppen kommer uppnås om 10 dagar som FHM gick ut med innan jul? Viruset är ju mer smittsamt än mässlingen och konsensus vad gäller farlighet och dödlighet att den är ungefär 50% jämfört med Delta. Jag säger att toppen kommer nås en bra bit in i februari. Vi får väl se vem som får rätt.

Personligen tror jag att vi passerat toppen redan i början av nästa vecka i hela världen i princip. Pandemin kommer antagligen vara över i april bortsett från endemiska enklaver.
Citera
2022-01-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känner på mig att det kommer bli dödskaos i storstadsregionerna närmaste två månaderna. Fy sjutton för att jobba inom vården nu. Något jag stör mig enormt på är att man inte börjat med tredje doserna i tid, trots att man visste att vaccinets effekt är avtagande. Så himla dåligt skött är det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxRrER/lakarens-tredje-dosen-kritik-som-en-small-i-ansiktet

Varför började man inte med tredje dosen redan i augusti/september? Då hade man haft ett betydligt bättre utgångsläge nu. Vad är det för tomtar som sitter och planerar det här egentligen? Lär man sig ingenting? Informationen fanns ju där. Nu ska tydligen FHM "titta på" om man ska överväga att förkorta tiden mellan dos2 och dos3....
Jag känner på mig att det INTE kommer blir dödskaos... Däremot känner jag lite oro för att det kommer dyka upp ytterligare symboliska, hjärndöda, suboptimala restriktioner och åtgärder i Sverige snart. Bara att hoppas att kommande restriktioner gör så lite skada som möjligt.
Citera
2022-01-05, 21:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jaja, de får ju såklart anpassa sig till situationen o sänka nivån på vården. Inte så mycket annat att göra då Sverige inte kommer göra ett skit för att reducera smittspridningen radikalt.

Nej, ingen idé med en sådan smittsam men relativt mild variant. Fransmännen sätter nu munskydd på spädbarn, tror du det hjälper?
Munskydd utomhus? En president som kallar de fåtal vaccinvägrarna i landet för skitar och lovar att göra livet så besvärligt som möjligt för dem?

Skall jag dra några andra exempel ifrån andra länder? Ja, just det, Kina. Där man låser in folk i deras hem, utan möjlighet att handla mat. De får endast gå ut för att testa sig! Inte hela Kina? Sant, men typ en 13 miljoners stad och någon till med några miljoner invånare!
Citera
2022-01-05, 21:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag menade mer det om att munskydden byts regelbundet..

Är ju helt upp till bäraren. Mer än en arbetsdag skulle jag inte använda samma skydd.
Citera
2022-01-05, 21:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Personligen tror jag att vi passerat toppen redan i början av nästa vecka i hela världen i princip. Pandemin kommer antagligen vara över i april bortsett från endemiska enklaver.

Så du tror att 95% av befolkningen ska smittas på några dagar nu? Nog för att viruset är smittsamt men hur fan ska det gå till har du tänkt?
Citera
2022-01-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blajkonto
Hallå.....någon som vet?

Det är ett jävla tjatande om tester och hur många som gett positiva svar.
Men finns det statistik på hur många tester som utförts totalt och hur många av dessa som gav positiva svar ?.
Alla verkar alltför upptagna att slå varandra i huvudet med syreupptagning i masker

Här kan du hitta graf med alla länder och olika kriterier däribland tester.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-11-27..latest&region=Europe&facet=none&pickerSort=asc &pickerMetric=location&Metric=Share+of+positive+te sts&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~FRA~ESP~N LD~GBR~DEU~CZE~ITA~DNK

En del länder rapporterar bara tester en gång i veckan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in