2022-01-05, 21:44
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Intelligens ärvs på mödernet...så sorry den teorin föll direkt.

Hur många barn har du?
Citera
2022-01-05, 22:47
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
Intelligens ärvs på mödernet...så sorry den teorin föll direkt.
Fel. Finns inget bevis alls.
Citera
2022-01-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix

Eftersom kvinnor aldrig väljer partner som är i lägre socialhierarki eller lägre ekonomiskstatus, så säger kvinnor på det sättet för att inte kunna ifrågasättas i det beteendet. Stina, varför är du inte med den mannen som är intresserad av dig?" "Han är bara rädd för att jag är projektledare för en avdelning på kommunhuset"

Således behöver Stina inte förklara att han är ju bara en simpel brevbärare som hon inte kan visa upp för väninnorna.
https://www.psykologisktvetande.se/val-av-partner.html

https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

”När jag var ung ville jag ha en man som var intelligent. Nu vill jag ha en som kan laga bilen…”

Så är det. Ni generaliserar för mycket när det gäller kvinnor, ni verkar se oss som en annan art, hur ska ni då kunna attrahera en kvinna? Vissa av er kommer att sluta som ensamma bittra gubbar….
Citera
2022-01-06, 00:22
Medlem
DamnDiddies avatar
"Rädd för starka kvinnor"..? JAG ÄR INTE RÄDD FÖR NÅTT...

Vem fan bryr sig om kvinnor, dom får fan vara vad fan dom vill, jag bryr mig inte om små analiska över-idealiserande, anspråksfulla svennekvinnor...
Citera
2022-01-06, 06:57
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaik
”När jag var ung ville jag ha en man som var intelligent. Nu vill jag ha en som kan laga bilen…”

Så är det. Ni generaliserar för mycket när det gäller kvinnor, ni verkar se oss som en annan art, hur ska ni då kunna attrahera en kvinna? Vissa av er kommer att sluta som ensamma bittra gubbar….

Du kör gamla Peter Dalle "kåt, glad och tacksam"-retoriken. En man är inte mer än vilket ekonomiskt värde han kan erbjuda dig, vem han är på insidan spelar ingen roll. Det är fräsch 50-tals åsikt som det citatet osar.

Ni generaliserar? Har du hört talas om feminism? Det bygger på att vi ser strukturer och inte individer. Män har varit med om att bli behandlade som grupp i årtionden, kvinnor beter sig som kränkta boomergubbar så fort de får sitt agerande analyserat med samma teoretiska perspektiv.

Du sätter själv fingret på ditt kvinnliga privilegium när du skrev "hur ska ni då kunna attrahera en kvinna", varför skulle det vara männens ansvar att foga sin personlighet för att passa en kvinna? Det är väl inte att mötas på jämlika villkor?

Ensamhet och psykisk ohälsa är ett problem bland många äldre män, det håller jag verkligen med om.
Citera
2022-01-06, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Rubrikens citat, eller varianter av densamma, används ofta i hånfulla sammanhang för att beskriva män som hyser en ynklig rädsla inför kvinnor med högt självförtroende och välbetalda jobb o.s.v..

Det jag vill diskutera/fråga er är om denna rädsla dock är högst rationell?
Vad jag menar är inte att de ytliga aspekterna är rationella och att män ska vara rädda för kvinnor bara för att de är starka.
Vad jag däremot iakttagit är att kvinnor, till skillnad från män, i regel inte verkar vara benägna att kunna älska en man som är svagare än henne.
^ detta är en aspekt som man ofta glömmer bort när det diskuteras att män bör "flytta på sig och dela med sig av sin makt"; det handlar inte bara om minskad materiell och ekonomisk makt, utan att maktlösheten också leder till ett minskat existentiellt värde.

Nu spekulerar jag bara, men jag tror att exempelvis en framgångsrik börsmäklare, medvetet eller undermedvetet, inser att hans höga värde som man är intimt förknippad med hans höga materiella och ekonomiska värdetillgångar.

Bör män sluta vara passivt aggressiva i sin "rädsla för starka kvinnor" och istället vara öppna med att de fruktar den brist på kärlek från kvinnor som ökar i sannolikhet desto svagare männen är rent materiellt och ekonomiskt?

En man mår bäst när han är starkare än kvinnan. Så det är relativt självklart att män inte gillar kvinnor som framstår som starkare än dem.

Märker tydligt med stigande ålder och starkare självkänsla att jag istället blir trött på de svaga kvinnorna. De "starka" männen ocv kvinnorna är de som gör jobbet. Även om vem som helst kan fånga in den svaga kvinnan och få henne lojal så blir hon en belastning för att hon inte klarar sig själv och inte kan bidra till gruppen.
Citera
2022-01-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Fel. Finns inget bevis alls.

https://www.dh.se/forskare-intelligens-arvs-fran-mamma/
Senast redigerad av Merapi 2022-01-06 kl. 10:40.
Citera
2022-01-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix

Du sätter själv fingret på ditt kvinnliga privilegium när du skrev "hur ska ni då kunna attrahera en kvinna", varför skulle det vara männens ansvar att foga sin personlighet för att passa en kvinna? Det är väl inte att mötas på jämlika villkor?
.
Ni klagar ju hela tiden på bristen på kvinnor i era liv här på Flashback. Fundera på varför…

Ni har helt enkelt inte den rätta personligheten för att vara tillräckligt intressanta som livspartner. En egoistisk arbetsnarkoman till börsmäklare står inte högst på listan. En vettig man, klok och förståndig och med humor och sund livsförning (och som kan laga bilen&#128540 är så mycket bättre!
Citera
2022-01-06, 21:01
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
https://www.dh.se/forskare-intelligens-arvs-fran-mamma/
Gammal forskning. Detta är svår forskning som spretar åt alla håll, idag går det inte att säkerställa om iq är arv eller miljö eller båda delarna. Säkerligen kommer vi till slut hitta rätt men ännu är det allt för svagt för att hävda ditt eller datt.
Citera
2022-01-06, 22:42
Medlem
Citat:
Gammal forskning. Detta är svår forskning som spretar åt alla håll, idag går det inte att säkerställa om iq är arv eller miljö eller båda delarna. Säkerligen kommer vi till slut hitta rätt men ännu är det allt för svagt för att hävda ditt eller datt.

Kanske det, men väldigt mycket forskning är gammal utan att vara fel för det.

Och att IQ är både arv och miljö är nog säkerställt, exakt hur mycket av vardera spelar ju inte så stor roll i sammanhanget. Vilka gener som avgör den genetiska IQ; går säkert också att veta idag och att dessa som sagt sitter i X-kromosomen, dvs ärvs av modern främst.
Citera
2022-01-07, 06:22
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
Kanske det, men väldigt mycket forskning är gammal utan att vara fel för det.

Och att IQ är både arv och miljö är nog säkerställt, exakt hur mycket av vardera spelar ju inte så stor roll i sammanhanget. Vilka gener som avgör den genetiska IQ; går säkert också att veta idag och att dessa som sagt sitter i X-kromosomen, dvs ärvs av modern främst.
Inget är säkerställt! Hög iq kommer random.
Citera
2022-01-07, 06:24
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Inget är säkerställt! Hög iq kommer random.
Haha! Det gör det definitivt inte.

IQ ärvs sannolikt i första hand på mödrars sida. Jag kan dock tänka mig att män med hög IQ inte alls är särskilt obetydliga gällande genetiken för intelligens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in