2021-12-28, 16:26
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sveriges topp tusen företag betsår av en avsevärd mängd företag som startades för typ "100" år sen,
Nej. Påståendet är falskt.
Citat:
en tid i historien då det knappast var praktiskt möjligt för kvinnor ens kunna starta företag.
Också falskt. Kvinnor har kunnat starta företag lika länge som männen för samtliga nu levande generationer. Du kan knappast diskvalificera kvinnor för regler som fanns för 150 år sen, näringen av dem levde då? Du vet dessutom inte vad du pratar om. Kvinnor kunde till exempel ta lån i bank, men hennes man eller pappa var ansvarig för att det betalades tillbaka. Men minns du hur det hindrade dig från att starta en brazilian wax-salong?
Citat:
Endast ett extremt fåtaligt antal kvinnor under vissa speciell förhållande, de var änkor utan söner ex. hamnade i positionen "driva företag".
Ingen har tillsatts att driva ett företag bara hux flux och utan anknytning. Du måste ha en förutsättning för att klara av det, men att starta det kräver "sin man" och en evig gnällspik som du, som bara letar efter ursäkter för din inkompetens. Det märks att du inte hade det i åtanke när du pluggade i alla fall.
Citat:
men väldigt många män som "drev företag" kunde göra detta för att de hade hjälp av en kvinna som gjorde de verkliga jobbet, men inte fick stå med sitt namn.
Hon hjälpte inte till med att driva företaget, men hon gjorde mycket annat, vilket gjorde det möjligt att jobba "typ" dygnet runt tills det började gå för egen maskin. Bakom väldigt många stora män finns grymma kvinnor som gjorde sin del. Ditt problem är att du varken gör det ena eller det andra. Men du vill ha din del av deras kaka ändå.
Citat:
En av grundsatserna inom empirisk forskning av sorten "jämföra" är att ska man kunna dra nån som helst vettig slutsats ur ett "jämförande" om parternas förmåga så måste ju möjligheterna för dem vara lika.
Satan vilket svammel.
Du gjorde fel som inte föddes som Wallenberg eller Axelsson Johnson, då? Eller som barn till akademiker?
Citat:
Begriper du fan ens detta?
Fan vad jag gör. Om du så ställer dig på ditt arma lilla huvud, kommer VI aldrig bli lika. Aldrig födas med "rätt föräldrar" som ger oss den bästa start vi kan få i livet. Men framför allt kommer en del mest gny och gnälla, medan andra spottar i nävarna och GÖR något.
Varken samhället eller samhällets män är skyldig dig något, så det är lika bra att du gör dig nyttig och lever sparsamt och tillbringar din tid väl, så kanske det finns en belöning i ändan av den regnbågen.
Citat:
Och berätta igen...hur kommer det sig att alla dessa svenska" topp tusen företag" som idag då drivs av en kvinna" hemska tanke....fortfarande är ett "topp tusen företag" och inte omgående så fort det togs över av en så undermålig varelse som en kvinna gick i konkurs? eller i vart fall föll direkt ur listan "topp tusen"
Menar du som Think Pink, Philipsson, Helen Welltons Lap Power, Isabella Löwengrip och hennes "fantastiska framgångar, som så sent som 2018 var "Näringslivets mäktigaste kvinna"?

Nej, kolla här:https://largestcompanies.se/topplistor/sverige/de-storsta-foretagen-efter-omsattning
Inte en enda nagelsalong i sikte.
Citat:
Hmm?
Citat:
Du får allt vänta i ca 100 år till av den betydligt bättre jämställdhet vi har idag för att sen börja räkna på hur könen klarar uppgiften tack.
Så, kvinnor kommer inte få tummen ur på 100 år till?
Självklart är det männens och patriarkatets fel.
Senast redigerad av GaylordYanker 2021-12-28 kl. 16:32.
Citera
2021-12-28, 16:35
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Du vet att du tramsar.
Det finns massor av golddiggers och "lyxhustrur" därute, men det har gjorts allt svårare de senaste 60 åren för att sossarna behöver få in mer och mer skattepengar, dels för att köpa sig internationella lyxjobb efter karriären som politiker (Se Wallström och Ylva Johansson t.ex) , men också för att kunna dela ut i sina sidoorganisationer som Jämställdhetsmyndigheten, Nationella Genussekretariatet och liknande.
Och kvinnor, som inte behövt jobba förr kan fortfarande välja själva. Och de som jobbar, jobbar mindre och gärna inomhus på t.ex huvudkontoret eller HR-avdelningen, eller på nån byrå som "kommunikatör".

KVINNOR HAR ALLTID JOBBAT!!
Öppna en historiebok nångång korkade jävel.

Du tror väl förfan inte att kvinnor har gått hemma och hängt upp nya gardiner under jägar/samlar perioden, bondesamhället, under industrialiseringen osv osv osv osv.

Hur fan kan man vara så urbota dum?

I dagens Sverige jobbar kvinnor fortfarande. Jag vet att du tycker att yrken såsom flertalet vårdyrken/läkare och jurist är helt värdelösa, men det får stå för dig.

Citat:
De jobbar mindre, producerar sällan något alls, VABbar mer, är ofta långtidssjukskrivna, tar ut all mammaledighet de kan få, studerar ibland orimligt länge utan att bli något och sen klagar de för att de får så lite i pensioner.
Deras uttag ur den gemensamma statskassan är mycket stort jämfört med vad de bidrar till den, så leta nu upp en riktig arbetare och betala av lite av din personliga skuld till han som betalar. Varför inte med en avsugning.

Det räcker väl förfan med att jag betalar mer än 30% i skatt till den "riktiga arbetarens" skitungar han knullat fram? Som han sen lämpar över på partner och samhälle.....

Sug du av honom istället du som verkar så kåt på "riktiga arbetaren" så bidrar du med nåt iallafall....
Citera
2021-12-28, 16:45
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
KVINNOR HAR ALLTID JOBBAT!!
Öppna en historiebok nångång korkade jävel.

Du tror väl förfan inte att kvinnor har gått hemma och hängt upp nya gardiner under jägar/samlar perioden, bondesamhället, under industrialiseringen osv osv osv osv.
Jag behöver inte tro nåt eftersom det är sant. Fördela kvinnosysslor mot manssysslor över de senaste 200 000 åren, så ser du att kvinnor mest hållit sig hemma och skött om/byggt boet, medan männen fällde mammutar, så de fick lite mat på bordet också.
De sista 150 åren kan vi ta som en annan diskussion.
Citera
2021-12-28, 16:56
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Jag behöver inte tro nåt eftersom det är sant. Fördela kvinnosysslor mot manssysslor över de senaste 200 000 åren, så ser du att kvinnor mest hållit sig hemma och skött om/byggt boet, medan männen fällde mammutar, så de fick lite mat på bordet också.
De sista 150 åren kan vi ta som en annan diskussion.

Du har ingen aning om vad du pratar om.

"Fällde mammutar" du har alltså ingen koll på hur de tidiga människorna jagade/samlade in mat heller.

Ooh ja, *host* *host* de senaste 150 åren tar vi i en annan diskussion hahahaha.......

En sak har du iallafall rätt i och det är att kvinnorna (precis som nu) tog huvudansvaret för barnen OCKSÅ......
Citera
2022-01-01, 00:05
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Män med skör manlighet och usla på att göra ett emotionellt arbete finns det ändå gott om, men de syns mest bland äldre män så förhoppningsvis är det ett minskande problem med att de dör av och inte växer fram lika många bland de yngre. Med reservation för invandrare, bland den gruppen män är nog tesen rätt och riktig att män inte klarar av att kvinnan är mer framgångsrik.

^detta överensstämmer rätt bra med min observation av verkligheten också. Jag har haft flera kvinnliga chefer, exempelvis, och har aldrig känt mig hotad av dom eller blivit kränkt av tanken på att en kvinna bossar över mig. Inte heller verkar flertalet av mina manliga kollegor haft några bekymmer med det. Sen finns det, som du säger, fortfarande en del män i äldre generationer samt hos invandrargrupper som stör sig på kvinnor med makt.
Citera
2022-01-01, 00:16
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Är det inte ganska jävla fånigt att klippa av en mening som ger två olika alternativ på mitten och grina om att det är en halmgubbe?

Men om du vill spela det spelet, och låtsas som att det är självklart att ni respekterar kvinnors rätt att satsa på karriären och rentav gå om män ekonomiskt, hur går det ihop med den här mentaliteten du uttrycker i TS, att det är "rationellt" för män att vara rädda för starka kvinnor? För mig låter det nämligen just som att du har ett problem med dem, om man är rädd för ett visst beteende så tycker jag det låter självklart att man inte vill att andra ska ägna sig åt det?

Du ägnar dig åt halmgubbar och det är därför inte lönt att svara på hela ditt inlägg då du inte verkar argumentera med hederliga intentioner. Det bevisar du ytterligare när du skriver såhär:

"...och låtsas som att det är självklart att ni respekterar kvinnors rätt att satsa på karriären och rentav gå om män ekonomiskt, hur går det ihop med den här mentaliteten du uttrycker i TS, att det är "rationellt" för män att vara rädda för starka kvinnor? För mig låter det nämligen just som att du har ett problem med dem, om man är rädd för ett visst beteende så tycker jag det låter självklart att man inte vill att andra ska ägna sig åt det?..."

^ du har uppenbarligen bestämt dig för att jag (eller ni/vi, vilka nu det är) innerst inne tycker att The Handmaid's Tale är ett drömsamhälle. Det är lönlöst att diskutera under sådana omständigheter.

Och vad är logiken med att rädsla för något per automatik innebär att man vill förtrycka det man är rädd för?
Kan man inte vara rädd för vad invandring kan leda till utan att för den skull tycka att det är okej att bränna ner flyktingförläggningar?
Kan man inte vara rädd för Covid-19 utan att för den skull tycka att det är okej att trakassera Asiater i tunnelbanan?
Kan man inte vara rädd för ormar i bushen i Australien utan att för den skull vilja utrota alla reptiler?
O.s.v..
Senast redigerad av Lantbruk 2022-01-01 kl. 00:18.
Citera
2022-01-03, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Du ägnar dig åt halmgubbar och det är därför inte lönt att svara på hela ditt inlägg då du inte verkar argumentera med hederliga intentioner. Det bevisar du ytterligare när du skriver såhär:

"...och låtsas som att det är självklart att ni respekterar kvinnors rätt att satsa på karriären och rentav gå om män ekonomiskt, hur går det ihop med den här mentaliteten du uttrycker i TS, att det är "rationellt" för män att vara rädda för starka kvinnor? För mig låter det nämligen just som att du har ett problem med dem, om man är rädd för ett visst beteende så tycker jag det låter självklart att man inte vill att andra ska ägna sig åt det?..."

^ du har uppenbarligen bestämt dig för att jag (eller ni/vi, vilka nu det är) innerst inne tycker att The Handmaid's Tale är ett drömsamhälle. Det är lönlöst att diskutera under sådana omständigheter.

Och vad är logiken med att rädsla för något per automatik innebär att man vill förtrycka det man är rädd för?
Kan man inte vara rädd för vad invandring kan leda till utan att för den skull tycka att det är okej att bränna ner flyktingförläggningar?
Kan man inte vara rädd för Covid-19 utan att för den skull tycka att det är okej att trakassera Asiater i tunnelbanan?
Kan man inte vara rädd för ormar i bushen i Australien utan att för den skull vilja utrota alla reptiler?
O.s.v..
Nej, det går ju trots allt att vara mot invandring utan att vara en fucking terrorist, men däremot tycker jag det är rimligt att anta att en person som uttrycker att den är rädd för invandring skulle önska att se färre invandrare i Sverige.

På samma sätt, den som uttrycker att denne är rädd för självständiga kvinnor önskar sannolikt att se färre sådana. Här noterar jag ju dock att männen som beklagar sig på detta vis knappast vore lyckligare om alla kvinnor lämnade landet, och att rädslan i själva verket handlar mer om en rädsla för själva konceptet med kvinnlig självständighet (eller alternativt att det inte rör sig om någon verklig "rädsla" överhuvudtaget, utan snarare ett suktande efter värnlösa kvinnor som ska vara utelämnade åt den egna personens godtycke). Sedan är väl formuleringen "tillbaka till 1800-talet" som alltid lite tillspetsad, men jag vidhåller nog att det är i den riktningen du och flera andra som svarat i den här tråden skulle önska att samhället rörde sig i. Förtryck om man vill prata om det impliceras alltså inte enbart av ordet rädsla (det är trots allt ganska långsökt att hävda att en orm eller spindel kan vara "förtryckt"), utan av vad du är rädd för - en annan människas självständighet.

Jaja, jag har glömt varför fan jag skrev i den här tråden till att börja med, så vill du fortsätta grina om "halmgubbar" ska jag inte störa mer.
Citera
2022-01-04, 23:38
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nej, det går ju trots allt att vara mot invandring utan att vara en fucking terrorist, men däremot tycker jag det är rimligt att anta att en person som uttrycker att den är rädd för invandring skulle önska att se färre invandrare i Sverige.

På samma sätt, den som uttrycker att denne är rädd för självständiga kvinnor önskar sannolikt att se färre sådana. Här noterar jag ju dock att männen som beklagar sig på detta vis knappast vore lyckligare om alla kvinnor lämnade landet, och att rädslan i själva verket handlar mer om en rädsla för själva konceptet med kvinnlig självständighet (eller alternativt att det inte rör sig om någon verklig "rädsla" överhuvudtaget, utan snarare ett suktande efter värnlösa kvinnor som ska vara utelämnade åt den egna personens godtycke). Sedan är väl formuleringen "tillbaka till 1800-talet" som alltid lite tillspetsad, men jag vidhåller nog att det är i den riktningen du och flera andra som svarat i den här tråden skulle önska att samhället rörde sig i. Förtryck om man vill prata om det impliceras alltså inte enbart av ordet rädsla (det är trots allt ganska långsökt att hävda att en orm eller spindel kan vara "förtryckt"), utan av vad du är rädd för - en annan människas självständighet.

Jaja, jag har glömt varför fan jag skrev i den här tråden till att börja med, så vill du fortsätta grina om "halmgubbar" ska jag inte störa mer.

Ett tips: vill du diskutera med en person som tycker att kvinnlig självständighet ska avskaffas så föreslår jag att du diskuterar med en person som tycker att kvinnlig självständighet ska avskaffas och inte med mig (det finns ju trots allt en och annan på flashback som tycker så lol).

Den här tråden handlar överhuvudtaget inte om mäns förväntningar på kvinnor utan tvärtom om kvinnors förväntningar på män.

Du accepterar alltså trådens premiss, men du ändrar bara på rollerna så att det (än en gång) ska handla om hur kvinnor tvingas in i könsroller och inte vice versa (och ja, du använde dig av halmgubbar i ditt försök att ändra på narrativet).
Citera
2022-01-05, 00:29
Medlem
BigFatCones avatar
Vi måste återgå till att göra skillnad på något man är rädd för, och något man inte tycker om eller kanske inte ens bryr sig om. Sen var det ju det här problemet med att vad är en stark kvinna? För där får man ju olika svar beroende på vem man frågar.
Citera
2022-01-05, 00:52
Medlem
AndersPersson99s avatar
förtydligande

Framgångsrika kvinnor är inte attraktivt. Framgångsrika män är attraktivt.

Det innebär att kvinnor som är mer framgångssrika än män inte kommer föra sina gener vidare lika ofta som kvinnor som är mindre framgångsrika än män.

De kommer således sorteras bort evolutionärt. Och har alltid blivit det. Vilket förklarar varför män är mer framgångsrika än kvinnor.

Dessutom är män inte rädda för kvinnor. Kvinnor är rädda för män.
Senast redigerad av AndersPersson99 2022-01-05 kl. 00:57. Anledning: förtydligande
Citera
2022-01-05, 19:09
Medlem
Svenska kvinnor är väl självständiga? Eller har jag fel?
Citera
2022-01-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Framgångsrika kvinnor är inte attraktivt. Framgångsrika män är attraktivt.

Det innebär att kvinnor som är mer framgångssrika än män inte kommer föra sina gener vidare lika ofta som kvinnor som är mindre framgångsrika än män.

De kommer således sorteras bort evolutionärt. Och har alltid blivit det. Vilket förklarar varför män är mer framgångsrika än kvinnor.

Dessutom är män inte rädda för kvinnor. Kvinnor är rädda för män.

Intelligens ärvs på mödernet...så sorry den teorin föll direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in